ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η «διεθνής» των φεστιβάλ για παιδιά στην Αθήνα

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Το κινητό τηλέφωνο είναι για τους νέους δυνάμει εργαλείο κινηματογραφίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σταθερό κινηματογραφικό κοινό διαχρονικά, αλλά και με αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως, είναι αυτό των παιδιών-εφήβων. Αν κανείς άλλωστε παρατηρήσει τις πρώτες θέσεις των εισπρακτικών επιτυχιών, θα εντοπίσει αρκετές ταινίες οι οποίες απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά στους μικρότερους ηλικιακά θεατές.

Αυτή η σημαντική ανάπτυξη, αλλά και το γεγονός πως υπάρχουν πάνω από 450 φεστιβάλ κινηματογράφου για παιδιά και νέους σε παγκόσμια κλίμακα, ήταν που ώθησε και την Αθηνά Ρικάκη, μια γυναίκα με τεράστια εμπειρία στον χώρο της παραγωγής, να προτείνει το αντάμωμα όλων αυτών των θεσμών σε ένα τετραήμερο «Fest of Fests» που θα πραγματοποιηθεί 25-28 Ιουνίου στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

«Πρόκειται στην ουσία για ένα σχέδιο συνεργασίας των διεθνών φεστιβάλ για παιδιά, μια παρέμβαση που σκοπό έχει να βοηθήσει στην προετοιμασία μελλοντικών κινηματογραφιστών, αλλά κυρίως να εκπαιδεύσει και να δημιουργήσει πιο έξυπνους θεατές», μας λέει η κ. Ρικάκη, αναγνωρίζοντας πως πρόκειται για ένα δύσκολο και πολύπτυχο εγχείρημα. Πέραν των διεθνών φεστιβάλ, όπως το δικό μας στην Ολυμπία για παράδειγμα, στις εκδηλώσεις του Ιουνίου θα λάβουν μέρος εκπαιδευτικοί φορείς, η UNESCO, τo Ευρωπαϊκό Κέντρο Παιδικής Τηλεόρασης, κινηματογραφικές λέσχες και πολλοί ακόμη που ενδιαφέρονται για την προώθηση συλλογικών πολιτικών σε ζητήματα γύρω από το παιδικό σινεμά.

«Η φράση-κλειδί είναι η μετάβαση από την παθητική στην ενεργητική κατάσταση. Τόσο σε επίπεδο δημιουργού όσο και θεατή. Για να το πετύχουμε δημιουργούμε τρία ξεχωριστά “τραπέζια εργασίας”: ένα για τα φεστιβάλ, ένα για τα θεσμικά-πολιτικά όργανα και ένα τρίτο για τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Η δυναμική επικοινωνία μεταξύ τους φιλοδοξούμε να παραγάγει κάποιες βασικές “οδηγίες”, ώστε να αναπτυχθούν καινοτόμες δράσεις τα επόμενα χρόνια», επισημαίνει η διευθύντρια του πρότζεκτ και σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάκου.

Τι ορίζουμε όμως ως καινοτόμους δράσεις; «Πολλές φορές βλέπουμε μικρά παιδιά να ανεβάζουν βίντεο στο YouTube με κατασκευές Lego ή Playmobil για παράδειγμα. Αυτή είναι δυνάμει μια μικρή ταινία κι εκείνο που θέλουμε εμείς είναι όλο αυτό να γίνει πιο μεθοδικά και οργανωμένα. Να ανεβάσουμε το επίπεδο των υποψήφιων κινηματογραφιστών, όπως και των θεατών που θα μάθουν να καταναλώνουν πιο ποιοτικά», λέει ο Φαίδων Κομισόπουλος, επίσης μέλος της οργανωτικής ομάδας. Οι δράσεις ωστόσο του «Fest of Fests» δεν προβλέπεται να περιοριστούν μόνο στις συγκεκριμένες συναντήσεις του τετραημέρου. Αντιθέτως, αυτές θα αναπτύξουν μια κοινότητα με δομή κοινωνικού δικτύου που θα υποστηρίζεται χειροπιαστά από την ψηφιακή πλατφόρμα Screenwiser, η οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο ανάπτυξης και θα είναι πλήρως λειτουργική από τις 10 Ιουνίου.

Προσφορά και ζήτηση

Αυτή η πλατφόρμα θα διευκολύνει τη δικτύωση, τη συνεργασία και την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των μελών της κοινότητας, ενώ θα χαρτογραφεί τα εργαστήρια και τις δράσεις κινηματογραφικής, οπτικοακουστικής και ψηφιακής εκπαίδευσης που σχετίζονται με την ανάπτυξη του κριτικού θεατή. Επιπλέον, θα φέρνει κοντά όσους έχουν δημιουργικές ιδέες για την παραγωγή παιδικών και νεανικών ταινιών όλων των ειδών και βρίσκονται σε αναζήτηση συντελεστών για την υλοποίησή τους. Τέλος, κάθε ομάδα ή μεμονωμένος δημιουργός θα μπορεί έτσι να βρει το κατάλληλο φεστιβάλ για να προβάλει καλύτερα το έργο του.

«Επί της ουσίας, πρόκειται για τον χώρο όπου θα γίνεται το ταίριασμα προσφοράς και ζήτησης. Αν κάποιος ψάχνει σενάριο, ένας άλλος μπορεί να το προσφέρει, το ίδιο και με τον εξοπλισμό ή τη χρηματοδότηση. Η Screenwiser θα βοηθάει τα μέλη να φτάσουν στο μονοπάτι του δημιουργού», λέει ο κ. Κομισόπουλος σχετικά με την πλατφόρμα. Ο ίδιος διευκρινίζει ακόμη πως αυτή η πρώτη διεθνής συνάντηση του Ιουνίου γίνεται «με τη φιλοδοξία να φύγουμε όλοι έχοντας συμφωνήσει και δεσμευθεί για τη μετέπειτα πορεία, ώστε την επόμενη φορά να μπορούμε να μετρήσουμε τι υλοποιήσαμε».

Μια πρώτη... δοκιμή, πάντως, των ιδεών του πρότζεκτ στη δράση έχει γίνει ήδη από την κ. Ευαγγελάκου και το ΙΜΚ. Εκεί επί δύο συνεχόμενα Σαββατοκύριακα του Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε ένα πειραματικό κινηματογραφικό εργαστήριο, με συμμετοχή μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μεταξύ άλλων, τα παιδιά παρακολούθησαν ταινίες κάνοντας συγκριτικά τεστ και καταγράφοντας τις απόψεις τους στην κάμερα, ασκήθηκαν στα μυστικά της επιχειρηματολογίας με οδηγό τις ταινίες και μυήθηκαν στα μυστικά της σωστής χρήσης κινηματογραφικού εξοπλισμού από σημαντικούς επαγγελματίες του χώρου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ