ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Σούφρωσε άραγε υποτιμητικά τα χείλη της η Μόνα Λίζα;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Η τελευταία σκηνή του βίντεο κλιπ – της αναγνώρισης...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Εσείς πόσο θεματοφύλακας του Μουσείου του Λούβρου αισθάνεστε; Προσβληθήκατε προσωπικά από τα γυρίσματα της Μπιγιόνσε και του Τζέι Ζι εντός του σεπτού τούτου ιδρύματος; Νιώσατε ότι το ημίγυμνο, οι περιπτύξεις και η ακραία ποπ αισθητική του βίντεο κλιπ «Apes**t» γκρέμισαν αυθωρεί την ανεκτίμητη προσφορά του μουσείου; Πόσο κοστολογείται στη ζυγαριά τής έως τώρα παρουσίας του Λούβρου ένα βίντεο κλιπ που μόνο καλό –επικοινωνιακά– θα του κάνει; Νιώσατε κι εσείς να σουφρώνει υποτιμητικά τα χείλη της η Μόνα Λίζα και να σκύβει λίγο περισσότερο η Αφροδίτη της Μήλου, από σνομπισμό και ενόχληση;

Μέρες τώρα κονταροχτυπιόμαστε, αφενός, για το κατά πόσον αυτό αμαύρωσε την υπόσταση του ιδρύματος – κατά πόσον δύο ποπ σταρ... γκρέμισαν ένα σύμβολο· και, αφετέρου, το υποτιθέμενο πολιτικό statement εκ μέρους των αστέρων, ότι εισβάλλουν στο μουσείο ως μαύροι βασιλιάδες και ότι κάνουν φόκους σε μαύρες φιγούρες πινάκων του Λούβρου.

Για το πρώτο, παραπέμπω στη χθεσινή «Κ», στη σελίδα 10, όπου φιλοξενήθηκε ένα άρθρο των New York Times, το οποίο φώτισε μερικά σημεία: εκτός του ότι η παραχώρηση του μουσείου εντάσσεται στη στρατηγική των στελεχών του, κάθε χρόνο φιλοξενούνται περί τα 500 γυρίσματα (μεταξύ άλλων, οι «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι»). Μάλιστα, το ενοίκιο μιας ημέρας ανέρχεται στις 17.500 ευρώ. Το μουσείο επιλέγει αυτήν τη στάση. Για το δεύτερο, βρείτε επιχείρημα που δεν θα ακουμπάει στον ρατσισμό, κι ας ανοίξει οποιαδήποτε συζήτηση.

Ως τότε, ας θυμηθούμε την τελευταία σκηνή του βίντεο κλιπ: οι δυο τους κοιτάζουν βαθιά στα μάτια την Τζοκόντα· όπως είπε ο Sebastian Smee στη Washington Post, είναι μια στιγμή αναγνώρισης της σπουδαιότητας του έργου – και, εντέλει, του χώρου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ