ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε 8 χρόνια μειώθηκαν κατά 38% οι πωλήσεις καλλυντικών

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η οικονομική κρίση υποχρέωσε τους Ελληνες και κυρίως τις Ελληνίδες να περικόψουν εκτός όλων των άλλων και τις δαπάνες για την περιποίηση του εαυτού τους. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Cosmetics Europe για την κατά κεφαλήν καταναλωτική δαπάνη, η οποία το 2017 διαμορφώθηκε στα 79 ευρώ, όταν σε άλλες χώρες όπως η Λιθουανία και η Σλοβενία αυτή διαμορφώνεται στα 83 και 82 ευρώ, αντίστοιχα. Επιπλέον, αυτή η αδυναμία διάθεσης μέρους του εισοδήματός τους για την αγορά προϊόντων αποτυπώνεται και στην εξέλιξη του συνόλου της εγχώριας αγοράς καλλυντικών, η οποία έχει συρρικνωθεί κατά τουλάχιστον 38% από την περίοδο 2009- 2017, παρά τα σημάδια σταθεροποίησης που παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ) και του Cosmetics Europe, το 2009 οι πωλήσεις καλλυντικών προϊόντων ήταν στο 1,375 δισ. ευρώ, υποχώρησαν στα 798 εκατ. ευρώ το 2016 και ανέκαμψαν ελαφρώς στα 851 εκατ. ευρώ το 2017.

Θετικά είναι τα σημάδια, ωστόσο, ως προς την πορεία των εξαγωγών, με την Ελλάδα να καταλαμβάνει την 19η θέση μεταξύ 30 ευρωπαϊκών χωρών και τις ελληνικές εξαγωγές να ανέρχονται πέρυσι στα 218 εκατ. ευρώ. Αθροιστικά οι χώρες της Ε.Ε. με την προσθήκη της Ελβετίας, της Νορβηγίας και της Σουηδίας εξάγουν 47,8 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 1/3 της παγκόσμιας αγοράς καλλυντικών προϊόντων. Οπως επεσήμανε σε δηλώσεις του στην «Κ» ο Θόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, «η Ασία αποτελεί μία από τις βασικότερες αγορές στις οποίες στοχεύουν οι ελληνικές εταιρείες, δεδομένου ότι πλέον στην Ευρώπη υπάρχει έντονος ανταγωνισμός». Μάλιστα, ο ίδιος προσθέτει ότι ήδη πολλές εταιρείες έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους προς την κινεζική αγορά, φέρνοντας ενδεικτικά το παράδειγμα της «Κορρές» και το επικείμενο άνοιγμα της εταιρείας στην Κίνα. Οσον αφορά τη διαμόρφωση της ελληνικής αγοράς, σύμφωνα με την έκθεση το 2017 λειτουργούσαν 123 ΜμΕ, από 68 το 2016, στον κλάδο των καλλυντικών και της προσωπικής υγιεινής, καταλαμβάνοντας έτσι τη 12η θέση σε σύγκριση με άλλες 30 ευρωπαϊκές χώρες.

Σημειώνεται ότι στην πρώτη θέση φιγουράρει η Γαλλία, που αποτελεί και τη «Μέκκα της ομορφιάς» με 836 επιχειρήσεις, έπεται η Ιταλία με 795 και η Ισπανία με 517. Επιπλέον, όσον αφορά τις πωλήσεις, η έκθεση της Cosmetics επισημαίνει ότι αυτές ανήλθαν στα 638 εκατ. ευρώ σε τιμές χονδρικής έναντι 593 εκατ. ευρώ το 2016, παρουσιάζοντας ελάχιστη μεταβολή της τάξεως του 0,1%. Το 2015, διάστημα κατά το οποίο η αγορά καλλυντικών προϊόντων κινούνταν με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 3,1%, οι εγχώριες πωλήσεις σε τιμές χονδρικής ανήλθαν περίπου στα 600 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά τη διάρθρωση της αξίας των πωλήσεων στις επιμέρους κατηγορίες (σε τιμές χονδρικής) για το 2017 τα στοιχεία καταδεικνύουν πως, όπως και πέρυσι, τα προϊόντα περιποίησης προσώπου αποτελούν μία από τις κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ζήτηση, με το ποσοστό να ανέρχεται στο 30,7% των συνολικών πωλήσεων. Επονται τα προϊόντα περιποίησης σώματος με 28% και ακολουθούν εκείνα για την περιποίηση μαλλιών με ποσοστό 23,6% επί του συνόλου των πωλήσεων.

Ηλεκτρονικό φαρμακείο

«Καλπάζουσα επίσης τάση» έχει –κατά τα λεγόμενα του κ. Γιαρμενίτη– και το e-pharmacy, δηλαδή το ηλεκτρονικό φαρμακείο, αν και βάσει στοιχείων του ΠΣΒΑΚ, τα σούπερ μάρκετ παραμένουν το κυρίαρχο κανάλι διανομής των προϊόντων στη χώρα για το 2017 με ποσοστό 41,3% επί του συνόλου των πωλήσεων. Αντιθέτως, τα φαρμακεία αντιστοιχούν στο 26,1% των πωλήσεων, ενώ έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και καταστήματα που πωλούν ένα brand τόσο στην Ελλάδα όσο και σε υπόλοιπες χώρες όπως η Ρουμανία. Αξίζει να αναφερθεί ότι η αγορά του e-commerce ξεκίνησε περίπου το 2011, με ποσοστό 2,5% της συνολικής αγορά, ενώ το 2017 αυτό ανήλθε στο 4,9%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ