ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τεριάντ - Καρτιέ Μπρεσόν, μια σχέση ζωής

ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ

Το Μουσείο Ελευθεριάδη - Τεριάντ στη Βαρειά Λέσβου, που θα φιλοξενήσει έως τις 5 Σεπτεμβρίου την έκθεση «Η αποφασιστική στιγμή».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στη δυνατή σχέση, στον αμοιβαίο σεβασμό, στην εκτίμηση και στη φιλία ανάμεσα στον μέντορα Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριάντ και στον φωτογράφο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν επικεντρώνεται η έκθεση φωτογραφίας του διάσημου Μπρεσόν με τίτλο «H αποφασιστική στιγμή». Εγκαινιάζεται την προσεχή Δευτέρα στο Μουσείο Τεριάντ στη Βορειά Λέσβου και θα διαρκέσει έως τις 5 Σεπτεμβρίου, με τη στήριξη της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.

Ο Καρτιέ Μπρεσόν (1908-2004), Γάλλος φωτογράφος, γόνος πλούσιας οικογένειας, σπούδασε ζωγραφική και μελέτησε τους μεγάλους ζωγράφους στα μουσεία του Παρισιού. Εκεί συναναστράφηκε όλα τα σπουδαία ονόματα της εποχής του στις τέχνες και στα γράμματα. Στην έκθεση παρουσιάζονται συνολικά 43 φωτογραφίες σε παλαιά αυθεντικά μεγάλου μεγέθους τυπώματα της συλλογής Τεριάντ. Κάποιες από αυτές υπάρχουν στο «μεγάλο βιβλίο» των εκδόσεων Verve «Η αποφασιστική στιγμή» («Images à la Sauvette»). Οι περισσότερες, όμως, τραβήχθηκαν κατά τη διάρκεια της συνεργασίας του φωτογράφου με το πρακτορείο Magnum στα δύο ταξίδια του στην Ελλάδα (1953, 1961) με λήψεις από την Ακρόπολη, την ελληνική ζωή στα χωριά και τις πόλεις και την καθημερινή ζωή της εποχής.

Τη δεκαετία του 1930, ο Καρτιέ Μπρεσόν γνωρίζει τον εκδότη του περιοδικού τέχνης Verve, τον Τεριάντ, ο οποίος σήμερα αναγνωρίζεται ως ο μέντοράς του, μας λέει η εικαστικός Καίτη Δημητρίου, που επιμελείται την έκθεση. «Γνωρίστηκαν στο Παρίσι από τον κύκλο των σουρεαλιστών και τον Πικάσο. Ο Τεριάντ δέθηκε μαζί του, όπως και με άλλους καλλιτέχνες, με ισόβια φιλία, όπως εξάλλου μαρτυρούν και τα δεκάδες φωτογραφικά πορτρέτα του Τεριάντ και του καλλιτεχνικού περιβάλλοντός του που σήμερα εντάσσονται στο Μουσείου Τεριάντ. Ο τόμος “Images à la sauvette”, που καθιερώθηκε με τον τίτλο «Η αποφασιστική στιγμή», αποτελεί, όπως όλες οι εκδόσεις του Τεριάντ, μια αριστουργηματική έντυπη αναπαραγωγή των φωτογραφιών του Καρτιέ Μπρεσόν, σε αρμονική συνεργασία με το θεωρητικό κείμενο του προλόγου, ένα φιλοσοφικό - στοχαστικό κείμενο 4.500 λέξεων», εξηγεί στην «Κ» η Εύη Σαμπανίκου, αναπληρώτρια πρόεδρος του μουσείου. «Η φωτογραφική μηχανή μου είναι προέκταση του ματιού μου ή ακόμη για μένα η Leica είναι ένα σκίτσο, ένας καναπές ψυχαναλυτή, ένα εργαλείο, όπλο, ένα μεγάλο ζεστό φιλί, ένας ηλεκτρομαγνήτης, μια μνήμη, ο καθρέφτης της μνήμης», διαβάζουμε στο εισαγωγικό κείμενο.


Η έκθεση παρουσιάζει 43 φωτογραφίες της συλλογής Τεριάντ που περιλαμβάνονται στο «μεγάλο βιβλίο» των εκδόσεων Verve, «Images à la Sauvette».

Ο Τεριάντ εξέδωσε δύο βιβλία με φωτογραφίες του Καρτιέ Μπρεσόν, άρτια έργα τέχνης που συνέβαλαν στην καθιέρωση και στην αναγνώριση του έργου του συγκεκριμένου φωτογράφου σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και έδωσαν στην ίδια τη φωτογραφία μία θέση ανάμεσα στις καλές τέχνες, καθώς και νέες προοπτικές κυρίως μετά το 1950.

Πολλές εικόνες από το Μουσείο Τεριάντ θα έχουν την ευκαιρία να δουν και οι επισκέπτες του Πλωμαρίου, στη Λέσχη «Βενιαμίν ο Λέσβιος», όπου αύριο θα φιλοξενηθούν αντίγραφα έργων που βρίσκονται στο μουσείο, καθώς και σελίδες από τα 38 τεύχη του περιοδικού Verve, που εξέδιδε επί πολλά χρόνια ο Ελευθεριάδης - Τεριάντ στο Παρίσι. Αναγνωρισμένος από όλο τον ευρωπαϊκό κόσμο των εικαστικών τεχνών ως ο κορυφαίος συλλέκτης και τεχνοκριτικός, ο Τεριάντ είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει και να προβάλει την τέχνη ογκόλιθων της ζωγραφικής, όπως οι Πικάσο, Ματίς, Σαγκάλ, Λεζέ, Τσαρούχης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ