ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ερχεται νέος... Κιούμπρικ

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ αποτελεί έναν από τους πιο επιδραστικούς σκηνοθέτες για τους κινηματογραφιστές της σύγχρονης εποχής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι 13 ταινίες του, σε μια καριέρα σχεδόν πέντε δεκαετιών, θα μπορούσαν να θεωρηθούν έως και «φτωχή» παραγωγή αν δεν υπήρχε η... λεπτομέρεια της θαυμαστής τους ποιότητας. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ο σπουδαιότερος ίσως σκηνοθέτης που δεν βραβεύθηκε ποτέ με Οσκαρ, έχει δημιουργήσει αριστουργήματα όπως ο «Σπάρτακος» και «Η λάμψη», όμως τώρα, 19 χρόνια μετά τον θάνατό του, βρίσκεται κοντά στο να προσθέσει ακόμα έναν τίτλο στην κινηματογραφική κληρονομιά του. Το σενάριο του «Burning Secret», το οποίο ανακάλυψε πρόσφατα ο καθηγητής κινηματογραφίας Νέιθαν Αμπραμς, έχει την υπογραφή του Αμερικανού δημιουργού. Το γεγονός, δε, πως πρόκειται για έργο σχεδόν ολοκληρωμένο, σίγουρα έχει ήδη ανοίξει την όρεξη των μεγάλων στούντιο παραγωγής.

To περιεχόμενo

Να τα πάρουμε όμως με τη σειρά· το σενάριο, το οποίο φέρει πάνω του ημερομηνία 24 Οκτωβρίου 1956, καθώς και τη στάμπα της MGM, ανήκει στην περίοδο όταν ο Κιούμπρικ ήταν ακόμα σχετικά άσημος, έχοντας μόλις ολοκληρώσει την πρώτη του πολύ σημαντική ταινία («Το χρήμα της οργής»). Οσο για το περιεχόμενό του, αυτό διασκευάζει ελεύθερα μια νουβέλα του 1913 του Στέφαν Τσβάιχ: σε κάποιο πολυτελές θέρετρο σπα, ένας άνδρας πιάνει μια (παραπάνω από) ανάρμοστη φιλία με ένα νεαρό αγόρι, με απώτερο σκοπό να προσεγγίσει την παντρεμένη μητέρα του. Κατά τον καθηγητή Αμπραμς, ειδικό στο έργο του Κιούμπρικ, πιθανότατα ήταν ακριβώς αυτή η υπερβολικά τολμηρή, για την εποχή, θεματική που έκοψε τελικά τον δρόμο του σεναρίου προς την κινηματογραφική υλοποίηση.

Σύμφωνα με μιαν άλλη εκδοχή, ίσως το στούντιο της MGM να ακύρωσε το πρότζεκτ όταν έμαθε πως ο δημιουργός του δούλευε ήδη με άλλη εταιρεία παραγωγής για το επερχόμενο «Σταυροί στο μέτωπο». Σε κάθε περίπτωση το «Burning Secret» παρέμεινε όντως μυστικό και ξεχασμένο επί έξι δεκαετίες, ώσπου ο Αμπραμς το «ξέθαψε» από ένα αρχείο που ανήκει στον γιο ενός από τους παλιούς συνεργάτες του Κιούμπρικ. Ο ίδιος μάλιστα χαρακτηρίζει την ιστορία του ως μια «αντίστροφη “Lolita”», το αριστούργημα δηλαδή του Ναμπόκοφ που ο Κιούμπρικ μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το 1962, επίσης αντιμετωπίζοντας μεγάλες δυσκολίες.

Επιπλέον, όπως δήλωσε, το σενάριο αριθμεί πάνω από 100 τυπωμένες σελίδες, με υλικό το οποίο μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί –αφού γίνουν κάποιες μικρές προσθήκες– από σύγχρονους κινηματογραφιστές που θα θελήσουν να το γυρίσουν. Για να γίνει, βέβαια, αυτό πρέπει πρώτα κάποιο στούντιο να αγοράσει τα δικαιώματά του. Το μόνο βέβαιο είναι πως ο σκηνοθέτης θα βρεθεί εύκολα· ο Κιούμπρικ άλλωστε αποτελεί πρότυπο για πολλούς από τους κορυφαίους δημιουργούς της νεότερης γενιάς. Ο Κρίστοφερ Νόλαν, για παράδειγμα, ο οποίος πρόσφατα παρουσίασε και την επετειακή έκδοση της «Οδύσσειας του Διαστήματος» στις Κάννες, μάλλον θα έδινε και το δεξί του χέρι –ή έστω ένα, δυο δάχτυλα– προκειμένου να είναι εκείνος ο εκλεκτός...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ