ΕΛΛΑΔΑ

Γρίφος η απομάκρυνση και επεξεργασία των μπάζων στο Μάτι

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

«Πονοκέφαλο» για τις Αρχές αποτελεί η διαχείριση κάθε είδους απορριμμάτων στο Μάτι, καθώς δεν υπάρχει εμπειρία από ανάλογη επιχείρηση καθαρισμού, ενώ διαφαίνονται και ορισμένα κενά στη νομοθεσία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τα καμένα σπίτια και αυτοκίνητα στο Μάτι δεν αποτελούν μόνον θλιβερά απομεινάρια από την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου, αλλά και εκρηκτικό συνονθύλευμα απορριμμάτων. Η διαχείριση των μπάζων από διαφορετικής σύστασης υλικά εξελίσσεται σε έναν ακόμα «πονοκέφαλο» της επόμενης μέρας για τις Αρχές, καθώς δεν υπάρχει εμπειρία από ανάλογη επιχείρηση καθαρισμού, ενώ διαφαίνονται και ορισμένα κενά της νομοθεσίας.

Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι τόσα όσα και τα υλικά που κάηκαν μαζί. Οι εταιρείες επεξεργασίας στερεών αποβλήτων έχουν άδεια για τη διαχείριση συγκεκριμένων κωδικών αποβλήτων, π.χ. δομικά υλικά, όπως τούβλα και πέτρες. Σε μια, όμως, τόσο μαζική καύση σπιτιών, κάποιος δεν μπορεί με ακρίβεια να προσδιορίσει τα υλικά με τα οποία είχαν κτιστεί. Οπως περιγράφει άνθρωπος του χώρου, «ο υαλοβάμβακας, που έχει χρησιμοποιηθεί σε κατασκευές, όταν καίγεται γίνεται τοξικός». Ομως και άλλα δομικά υλικά, που δεν χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνα, μετά την καύση δύνανται να αλλάξουν σύσταση. «Εχουν καεί πολλά πλαστικά, που εμπεριέχονταν στις μονώσεις και τις ηλεκτρικές συσκευές των νοικοκυριών, συσσωρευτές και μείγματα, από τα οποία απελευθερώνονται διοξίνες», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης και εκπρόσωπος των οικολογικών οργανώσεων στον ΕΟΑΝ (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης). Οπως επισημαίνει, «έχουν ξεκινήσει οι συναντήσεις μεταξύ των αρμόδιων φορέων, για να αποφασιστούν οι επόμενες κινήσεις». Σύμφωνα με τον ίδιο, «η διαδικασία εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΕΟΑΝ και του υπουργείου Περιβάλλοντος».

Τα σπίτια που έχουν ολοσχερώς καεί, πρέπει να κατεδαφιστούν. Μετά πρέπει να ακολουθήσει αξιολόγηση των απορριμμάτων και επεξεργασία βάσει πρωτοκόλλου από εξειδικευμένες εταιρείες διαχείρισης στερεών αποβλήτων και επικίνδυνων αποβλήτων, ενώ ίσως ορισμένα άκαυτα αντικείμενα να είναι και ανακυκλώσιμα υλικά ή συσκευασίες. «Τα καμένα αυτοκίνητα είναι τοξικά απόβλητα, όμως το σασί και ο σκελετός, αφού καθαριστούν, ενδείκνυνται να πάνε για ανακύκλωση», εξηγεί ο κ. Κυρκίτσος. «Είναι κρίσιμο, όμως, όλα αυτά να γίνουν γρήγορα, αφενός για να προλάβουμε τις φθινοπωρινές βροχές, αφετέρου για να μειώσουμε την επικινδυνότητα όσων εισπνέουμε από τα αποκαΐδια». Η επικινδυνότητα των οσμών λόγω χημικής σύστασης και μεγέθους είναι μεγάλη: πρόκειται για μικροσωματίδια τόσο μικρά που μπορούν να εισχωρήσουν στους πνεύμονες.

Καίριο, ωστόσο, για την αποπεράτωση της επιχείρησης παραμένει το ερώτημα ποιος θα αναλάβει το κόστος της σύνθετης διαδικασίας καθαρισμού της περιοχής, που προβλέπεται να είναι πολύ υψηλό. Ο «κλήρος» ενδέχεται να πέσει στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία θα κληθεί να κάνει την παραπάνω ενορχήστρωση, που θα ξεκινήσει με την κατεδάφιση των καμένων οικημάτων με δικά της συνεργεία ή ιδιωτικά και θα ολοκληρωθεί με επισταμένο καθαρισμό και επεξεργασία των λογιών λογιών αποβλήτων – εν μέσω της καθιερωμένης θερινής βραδύτητας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ