ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αν ανατρέξει κανείς στις λίστες με πτώσεις γεφυρών κατά τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, θα δει ότι ο κατάλογος είναι μακρύς. Γέφυρες παντός αρχιτεκτονικού είδους (τοξωτές, κρεμαστές, ανισόπεδες κ.ά.) και διά πάσαν χρήσιν (οχημάτων, πεζών, τρένων κ.λπ.) πέφτουν σωρηδόν, προκαλώντας θανάτους, τραυματισμούς, αφήνοντας πίσω σκόνη και θρύψαλα, αλλά, συχνά, και αγνοουμένους. Η «Κ» σήμερα παρουσιάζει τις 11 πιο πολύνεκρες πτώσεις γεφυρών από το 2001 μέχρι και το 2016. Το 2018, εξάλλου, στιγματίστηκε από τη γέφυρα Μοράντι στη Γένοβα της Ιταλίας, παραμονή Δεκαπενταύγουστου. Αυτό που παρατηρεί κανείς είναι ότι από το σύνολο των πτώσεων, τέσσερις έλαβαν χώρα στην Ινδία, τέσσερις μήνα Αύγουστο και τέσσερις το 2007.

ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ. Προτού καταρρεύσει, η γέφυρα του Χίντζε Ριμπέιρο στεκόταν περήφανα για πάνω από 100 χρόνια. Τη βροχερή νύχτα της 4ης Μαρτίου του 2001, εν μέσω τρομακτικής καταιγίδας, η γέφυρα γκρεμίστηκε απότομα, προκαλώντας τον θάνατο 59 ατόμων. Τόσο ισχυρά ήταν τα ρεύματα του ποταμού, ώστε ένα από τα σώματα των νεκρών βρέθηκε στη Γαλλία.

ΗΠΑ. Τα ξημερώματα της 26ης Μαΐου του 2002, εκεί όπου ο ποταμός Αρκάνσας διασχίζει την πολιτεία της Οκλαχόμα, ένας καπετάνιος ποταμόπλοιου λιποθύμησε από την υγρασία και έχασε τον έλεγχο του τιμονιού. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, ένα από τα φρεάτια που κουβαλούσε το ποταμόπλοιο συγκρούστηκε με την προβλήτα της γέφυρας του πολυσύχναστου αυτοκινητόδρομου Ι-40. Σήμερα, ένα συγκινητικό, μπρούντζινο μνημείο για τους 14 νεκρούς υψώνεται στην αρχή της γέφυρας.

ΙΝΔΙΑ. Πένθος κυρίευσε την επαρχία Ντάμαν της Ινδίας το 2003, όταν την εποχή των έντονων μουσώνων μια μεγάλη γέφυρα κατέρρευσε την ώρα που τη διέσχιζε ένα σχολικό λεωφορείο. Από τους συνολικά 30 νεκρούς, οι 27 ήταν ανήλικοι. Μία νέα γέφυρα κατασκευάστηκε στη θέση της, αλλά ένα χρόνο μετά κατέρρευσε και αυτή λόγω πλημμύρας στον ποταμό, ευτυχώς χωρίς απώλειες.

ΙΝΔΙΑ. Ενώ ένα τρένο γεμάτο κοιμώμενους ταξιδιώτες διέσχιζε την επαρχία Τελεγκάνα τον Οκτώβριο του 2005, μια τεράστια δεξαμενή άρδευσης έσπασε, στέλνοντας ένα αχαλίνωτο ρεύμα νερού που κατέστρεψε τη μικρή σιδηροδρομική γέφυρα που βρισκόταν λίγα χιλιόμετρα μπροστά. Ηταν βράδυ και κανείς δεν είχε προλάβει να αναφέρει τις ζημιές και έτσι τα επτά βαγόνια του τρένου εξαφανίστηκαν στο χάσμα που δημιουργήθηκε από τη διακεκομμένη γραμμή, οδηγώντας στον θάνατο 114 επιβάτες.

ΙΝΔΙΑ. Το Χόρα-Τζαμπαλπούρ Εξπρές, στις 2 Δεκεμβρίου 2006, βρισκόταν μόλις λίγα μέτρα πριν από τη στάση του στην Μπαγκαλπούρ, όταν μια γέφυρα που βρισκόταν πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές κατέρρευσε, πέφτοντας πάνω ακριβώς στο κατάμεστο τρένο. Η γέφυρα άλλωστε μετρούσε 140 χρόνια χωρίς συντήρηση και οι τοπικές αρχές την είχαν παρατήσει και σκόπευαν σύντομα να την κατεδαφίσουν. Το τραγικό περιστατικό οδήγησε στον θάνατο 37 επιβατών.

ΓΟΥΙΝΕΑ. Τον Μάρτιο του 2007, στην παραμεθόρια πόλη Γκουεκέντου της Γουινέας, ένα φορτηγό μετέφερε επιβάτες και εμπορεύματα προς μια τοπική κυριακάτικη αγορά. Καθώς το φορτηγό διέσχιζε μια μικρή γέφυρα, ο δρόμος κατέρρευσε από το βάρος του φορτηγού και το όχημα αναποδογύρισε. Από τους 73 ανθρώπους που βρίσκονταν στη γέφυρα τη στιγμή του ατυχήματος, μόλις οι οκτώ κατάφεραν να επιβιώσουν, μετρώντας τελικά 65 νεκρούς.

ΗΠΑ. Το ημερολόγιο έδειχνε 1η Αυγούστου 2007. Στη Μινεάπολη της Μινεσότα, η γέφυρα I-35W, γνωστή ως Γέφυρα 9340, με τις οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας, κατασκευασμένη στα 1967, καταρρέει, σε απογευματινή ώρα πυκνής κυκλοφορίας, προκαλώντας τον θάνατο σε 13 ανθρώπους και τραυματίζοντας δεκάδες άλλους. Οι Αρχές έκαναν λόγο για κατασκευαστικό λάθος, ενώ αντικατέστησαν τη γέφυρα με μία καινούργια, η οποία δόθηκε στην κυκλοφορία τον Σεπτέμβριο του 2008.

KINA. Στις 13 Αυγούστου 2007, περισσότεροι από 30 εργάτες έχασαν τη ζωή τους, όταν η γέφυρα του ποταμού Τούο, στην επαρχία Χουνάν της κεντρικής Κίνας, κατέρρευσε, λίγες ημέρες προτού παραδοθεί. Η πλειονότητα των νεκρών ήταν από γειτονικές αγροτικές περιοχές που επιζητούσαν επιπλέον εισόδημα. Η πτώση της γέφυρας ήγειρε ερωτήματα σχετικά με την τήρηση των κανόνων ασφαλείας στις υποδομές της Κίνας. Αργότερα, η τουριστική πόλη Φένγκχουανγκ απέκτησε τελικώς τη γέφυρα που της άξιζε.

BIETNAM. Παρότι, ακόμη και μέχρι σήμερα, ο αριθμός των νεκρών παραμένει ασαφής, οι καταγεγραμμένοι αγγίζουν τους 55, έπειτα από την κατάρρευση της γέφυρας Τσαν Το, στον ποταμό Μεκόνγκ, στο νότιο Βιετνάμ. Οι Αρχές χαρακτήρισαν το δυστύχημα της 26ης Σεπτεμβρίου του 2007 το τραγικότερο στην ιστορία της χώρας αναφορικά με τις υποδομές, ενώ χρέωσαν την ευθύνη στην εταιρεία λειτουργίας και συντήρησης της γέφυρας. Ανοιξε, εντέλει, τον Απρίλιο του 2010.

ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ. Στον ποταμό Μαχακάμ, στη νήσο Βόρνεο, η κρεμαστή γέφυρα Κουτάι Καρτανεγκάρα δεν άντεξε και κατέρρευσε στις 26 Νοεμβρίου του 2011, προκαλώντας τουλάχιστον 20 θανάτους, δέκα χρόνια μετά την παράδοσή της, που είχε στοιχίσει περίπου 16,5 δισ. δολ. και είχε κατασκευαστεί από κρατική εταιρεία. Το 2013 αντικαταστάθηκε από τοξωτή γέφυρα, που έκανε τα επίσημα εγκαίνιά της τον Δεκέμβριο του 2015.

ΙΝΔΙΑ. Στα περίχωρα της Καλκούτας, η ανισόπεδη γέφυρα της Βιβεκανάντα έγινε θρύψαλα, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 27 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, στις 31 Μαρτίου του 2016. Συνεχίζοντας την τραγική παράδοση της Ινδίας στις πτώσεις γεφυρών, η συγκεκριμένη έπεσε προτού παραδοθεί, με την εταιρεία που κέρδισε τον διαγωνισμό το 2008 να έχει περάσει από σαράντα οικονομικά κύματα και μύριες όσες αναβολές παράδοσης έργου, το οποίο τελικά δεν άντεξε καν έως τα εγκαίνιά του.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ