ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η εξομολόγηση της δασκάλας του πιάνου ***½

ΔΡΑΜΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Ζάζα Ουρουσάτζε
Ερμηνείες:  Ντιμίτρι Τατισβίλι, Ζόζεφ Κβεντελίτζε, Σοφία Σεμπισκβεράτζε

Ο σκηνοθέτης Ζάζα Ουρουσάτζε, που είχε κάνει αίσθηση με το αριστοτεχνικό «Μανταρίνια», επανέρχεται με μια ιστορία που εξερευνά τα ηθικά διλήμματα και την αιώνια σύγκρουση σάρκας και πνεύματος. Ο ιερέας Γκιόργκι φτάνει με μετάθεση σε κάποιο απομακρυσμένο χωριό της Γεωργίας, μαζί με τον αγαθό νεωκόρο του. Μορφωμένος και ανοιχτόμυαλος, διοργανώνει προβολές κλασικών ταινιών για τους χωρικούς –έχει σπουδάσει και σκηνοθεσία– και τους εξομολογεί στην ύπαιθρο με θέα τα βουνά. Οταν ωστόσο θα γνωρίσει μια όμορφη ντόπια που φέρνει στη Μέριλιν Μονρόε, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τον συντηρητισμό της μικρής κοινωνίας και (κυρίως) τους δικούς του προσωπικούς ενδοιασμούς. Ο Γεωργιανός κινηματογραφιστής στήνει προσεκτικά το σκηνικό του δράματος στο πρώτο κομμάτι της ταινίας, συνθέτοντας μια μάλλον συμβατική πλοκή (ο ξένος που φτάνει στην κλειστή κοινωνία για να την ταράξει), ώσπου να φτάσει στην απροσδόκητη κλιμάκωση του δεύτερου.

Το εύρημα με τον (θεωρητικά) πρεσβευτή του συντηρητισμού που εδώ φέρνει το καινούργιο είναι ευφυές, ενώ και ο τρόπος που εκείνος διαχειρίζεται τον «πειρασμό» ανοίγει μονοπάτια πολλαπλών ερμηνειών. Χρησιμοποιώντας απλά υλικά και δίχως αχρείαστους μελοδραματισμούς ο Ουρουσάτζε κεντράρει στο πολύ κινηματογραφικό πρόσωπο του πρωταγωνιστή του, αποτυπώνοντας τελικά πολύ περισσότερα από όσα λένε οι διάλογοι.

Επιπλέον, απηχώντας προφανώς δικές του πεποιθήσεις αλλά και διαδεδομένες στη γνωστή του κοινωνία, καταφέρνει να τοποθετήσει τη θρησκεία –και συγκεκριμένα την ιεροσύνη– στον σύγχρονο κόσμο. Με τα διλήμματα, την αμφισβήτηση και τις... εναλλακτικές της. Και αν ο ρυθμός χάνεται κάπως προς το τέλος και τα πάντα ολοκληρώνονται απότομα, αυτό λίγο ενοχλεί. Αλλωστε, η ατάκα του φινάλε με τη Μέριλιν αποτελεί κάτι παραπάνω από καλή αποζημίωση...

Ενα φανταστικό σπίτι ***

ΚΩΜΩΔΙΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Αντριου Φλέμινγκ
Ερμηνείες:  Στιβ Κούγκαν, Πολ Ραντ,
Κέιτ Γουόλς

Μια πραγματικά αστεία κωμωδία έρχεται αυτή την εβδομάδα για να υπενθυμίσει τις ευεργετικές αρετές ενός καλογραμμένου σεναρίου. Ο Εράσμους και ο Πολ είναι ένα από χρόνια παντρεμένο γκέι ζευγάρι, το οποίο έχει φτάσει σε επίπεδα... συναγερμού όσον αφορά την γκρίνια και τις κακίες που ανταλλάσσουν μεταξύ τους. Τη δηλητηριώδη ρουτίνα τους θα έρθει να αναστατώσει ο Μπιλ, ένας ζωηρός δεκάχρονος, ο οποίος συστήνεται ως εγγονός του Εράσμους που ζητεί στέγη αφού ο πατέρας του έχει καταλήξει στην φυλακή. Ξαφνικά, οι δυο τους πρέπει να μετατραπούν σε γονείς και να αναλάβουν την ευθύνη της ανατροφής του παιδιού.

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο του Στιβ Κούγκαν και του Πολ Ραντ («Ant-Man») δένει εξαιρετικά ως εκκεντρικό ζευγάρι πλούσιων τηλεοπτικών παραγωγών, που ζουν σε ένα υπέροχο σπίτι με φόντο την εξωτική Σάντα Φε. Το δε σενάριο του Αντριου Φλέμινγκ τους προμηθεύει συνεχώς με χιουμοριστικές ατάκες, ενώ ειδικά ο Κούγκαν είναι απλώς απολαυστικός με τη βρετανική του αύρα και το στυλ του νάρκισσου τηλεοπτικού αστέρα. Κατά τα λοιπά, δεν υπάρχουν ιδιαίτερες εκπλήξεις, με την ταινία να ακολουθεί το ρεύμα της εποχής αποδομώντας κωμικά τα ταμπού και βαδίζοντας μέχρι τέλους στο feelgood μονοπάτι. Κι όλα αυτά σε ρυθμούς γρήγορους –ίσως και υπερβολικά– που δεν αφήνουν περιθώριο για μεγάλες αναλύσεις ή σχολιασμούς, ούτε όμως και για τους μεγαλύτερους εχθρούς τέτοιου είδους ταινιών: την επανάληψη, δηλαδή, και την ανία.

Upgrade ***

Σκηνοθεσία: Λι Γουανέλ
Ερμηνείες: Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν, Μέλανι Βαγέχο

Με ηλεκτρονικό εγκέφαλο

Σε έναν μελλοντικό, απόλυτα ψηφιοποιημένο κόσμο, ένας τεχνοφοβικός άνδρας δέχεται επίθεση από αγνώστους, οι οποίοι δολοφονούν τη γυναίκα του και αφήνουν τον ίδιο παράλυτο. Απελπισμένος και διψασμένος για εκδίκηση, θα δεχτεί την προσφορά ενός ιδιοφυούς εφευρέτη, ο οποίος τοποθετεί στο σώμα του ένα θαυματουργό μικροτσίπ που λειτουργεί σαν δεύτερος εγκέφαλος. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν αυτό σταματά να υπακούει τις εντολές του. Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στο επίκεντρο σε ένα θρίλερ φαντασίας με αρκετά χαμηλό μπάτζετ, το οποίο όμως αναπληρώνουν η προσεγμένη ατμόσφαιρα και η αφοσιωμένη ερμηνεία του πρωταγωνιστή του.

Οι επιρροές από ταινίες όπως ο «Εξολοθρευτής» και το «Ρόμποκοπ» είναι επίσης φανερές.

Επικίνδυνη αποστολή: Η πτώση **

Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ ΜακΚουάρι
Ερμηνείες: Τομ Κρουζ, Χένρι Καβίλ, Σάιμον Πεγκ

Κυνηγητό στο Παρίσι

Ο Τομ Κρουζ επιστρέφει για την έκτη συνέχεια της διάσημης σειράς ταινιών, με τον ίδιο στον ρόλο του πράκτορα Ιθαν Χαντ. Αυτήν τη φορά, η ομάδα των ειδικών αποστολών θα επιδοθεί σε μια κούρσα ενάντια στον χρόνο, μετά την ατυχή κατάληξη κάποιας αποστολής. Μια πυρηνική απειλή από τη Ρωσία, κυνηγητό και πυροβολισμοί σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, συνθέτουν μια συνταγή που έχουμε δει να εκτελείται πολύ καλύτερα σχεδόν όλες τις προηγούμενες φορές. Ο 56χρονος Τομ Κρουζ είναι και πάλι αρκετά φορμαρισμένος για να φέρει ο ίδιος εις πέρας τα περισσότερα από τα επικίνδυνα σταντ, ωστόσο κάτι δεν πάει καλά· μοιάζει περισσότερο σαν να συμμετέχει σε συνεχόμενα διαφορετικά κλιπ δράσης, παρά σε κανονική ολοκληρωμένη ταινία.

Ονειρεύομαι σε άλλη γλώσσα ***

Σκηνοθεσία: Ερνέστο Κοντρέρας
Ερμηνείες: Φερνάντο Αλβάρεζ Ρεμπέιλ

Η δύναμη της γλώσσας

Πώς είναι να βλέπει κανείς μια γλώσσα να πεθαίνει μπροστά στα μάτια του; Με αυτό το ερώτημα για οδηγό, ο Ερνέστο Κοντρέρας συνθέτει μια ιστορία με πρωταγωνιστή τον Μαρτίν, έναν νεαρό γλωσσολόγο, ο οποίος φτάνει σε ένα απομονωμένο χωριό του Μεξικού, προκειμένου να καταγράψει τους δύο τελευταίους ομιλούντες της γλώσσας Ζικρίλ. Αυτό που δεν έχει υπολογίσει είναι πως τους δον Εβαρίστο και δον Ισάουρο χωρίζουν παλιές διαφορές. Η ταινία προσεγγίζει με ένα σχετικό δέος το μυστήριο της γλώσσας, αφήνοντας στην άκρη όσα δεν έχουν σημασία. Οι σκηνές του παρελθόντος μοντάρονται επιτυχημένα με τις σύγχρονες, αποδίδοντας τη βαρύτητα της γλώσσας ως ξεχωριστού τρόπου αντίληψης του κόσμου και της ζωής γενικότερα.

Τσε: Ο Αργεντίνος ****

Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ
Ερμηνείες: Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Λίζα Χάουρντ

Ο θρύλος του Τσε Γκεβάρα

Το πρώτο από τα δύο μέρη του αφιερώματος (2008) του Στίβεν Σόντερμπεργκ στον Ερνέστο Τσε Γκεβάρα προβάλλεται πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες. Ο Μπενίσιο Ντελ Τόρο, στον κορυφαίο ρόλο της καριέρας του, ερμηνεύει τον θρυλικό επαναστάτη, σε ένα φιλμ που διατρέχει ολόκληρο το χρονικό της κουβανικής εξέγερσης ενάντια στην εξουσία του δικτάτορα Μπατίστα. Ο Σόντερμπεργκ κινηματογραφεί ιδανικά τόσο τη δράση όσο και τη γενικότερη παρουσία του Τσε, παρεμβάλλοντας στη γραμμική αφήγηση και σκηνές από την περίφημη ομιλία του στα Ηνωμένα Εθνη το 1964. Δίνει επίσης ιδιαίτερη σημασία στη σχέση του με τον Φιντέλ Κάστρο, αλλά και στα στοιχεία της προσωπικότητάς του που τον έκαναν τόσο αγαπητό στους απλούς ανθρώπους.

Εμείς...

Αφιέρωμα προς τέρψιν των σινεφίλ διοργανώνει από σήμερα και μέχρι τις 5/9 ο κινηματογράφος Αστυ. Ξεκίνημα τις πρώτες δύο ημέρες με τα πολυβραβευμένα ντοκιμαντέρ του Πατρίσιο Γκουσμάν («Μαργαριταρένιο κουμπί» και «Νοσταλγώντας το φως») και του Ραούλ Πεκ («Δεν είμαι ο νέγρος σου»). Η συνέχεια θα δοθεί με Αντρέι Ταρκόφσκι («Ο καθρέφτης»), Γιασουζίρο Οζου («Tokyo Story») και Ντέβιντ Λιντς («Η χαμένη λεωφόρος» και «Straight Story»).

...και οι άλλοι

Την ανάγκη για ίση αντιπροσώπευση των δύο φύλων στην κινηματογραφική βιομηχανία υπογράμμισε ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Βενετίας Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, κατά το χθεσινό άνοιγμα της διοργάνωσης. «Πιστεύω πως ο στόχος είναι να πετύχουμε το 50/50 μέχρι το 2020», είπε συγκεκριμένα ο Μεξικανός κινηματογραφιστής, αναφερόμενος και στην έλλειψη γυναικών σκηνοθετών από το φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα. Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως ο ίδιος δουλεύει προς αυτή την κατεύθυνση στηρίζοντας αυτόν τον καιρό τρεις παραγωγές γυναικών δημιουργών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ