ΕΛΛΑΔΑ

Κλείνουν οι «τρύπες» στην εθνική

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Συνεργεία της Νέας Οδού επανατοποθέτησαν χθες τα στηθαία στο 90ό χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας, τα οποία είχε αφαιρέσει το καλοκαίρι του 2015 ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Τίτλοι τέλους» χθες το πρωί για την πιο γνωστή περίπτωση παράνομης σύνδεσης με την εθνική οδό. Συνεργεία της Νέας Οδού επανατοποθέτησαν χθες τα στηθαία στο 90ό χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας, τα οποία είχε αφαιρέσει το καλοκαίρι του 2015 ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών. Τις εξελίξεις δρομολόγησε η έναρξη λειτουργίας του ΣΕΑ Αταλάντης, μέχρι την οποία το υπουργείο είχε αναστείλει –με νομοθετική ρύθμιση– την εφαρμογή της νομοθεσίας και δικαστικών αποφάσεων. Ακόμα πέντε παράνομες συνδέσεις καφεστιατορίων και πρατηρίων καυσίμων θα ακολουθήσουν, οι περισσότερες στον Μαλιακό.

Η υπόθεση του καφεστιατορίου «90» στο 90ό χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας έγινε γνωστή το καλοκαίρι του 2015. Τότε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης μετέβη στην περιοχή και επόπτευσε ο ίδιος την απομάκρυνση των στηθαίων, που είχαν τοποθετηθεί λίγες ημέρες νωρίτερα με εντολή του υπουργείου (σε εφαρμογή απόφασης του ΣτΕ). Το κλείσιμο των παράνομων συνδέσεων με την εθνική οδό προβλεπόταν από υπουργική απόφαση του 2001, κατόπιν προβλέφθηκε ως όρος στη σύμβαση παραχώρησης του άξονα Μεταμόρφωσης- Σκάρφειας προς τη Νέα Οδό (το 2007) και σχετική υποχρέωση επαναδιατυπώθηκε στον ν. 4313/2014, ο οποίος έδινε προθεσμία μέχρι τον Μάρτιο του 2015. Μάλιστα για το κλείσιμο της συγκεκριμένης παράνομης σύνδεσης είχε διατάξει και το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ (αποφάσεις 1086 και 1087/2008).

Η απόφαση του υπουργού είχε προκαλέσει τότε αρκετές αντιδράσεις, με χαρακτηριστικότερη εκείνη του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων που επεσήμανε την επικινδυνότητα των παράνομων συνδέσεων με το εθνικό οδικό δίκτυο (καθώς δεν διαθέτουν ειδική λωρίδα επιβράδυνσης/επιτάχυνσης και συχνά οδηγούν στο τοπικό οδικό δίκτυο, όπου κινούνται άλλα οχήματα με χαμηλές ταχύτητες). Υπάρχουν όμως και οικονομικώς θιγόμενοι: οι διαχειριστές των πλησιέστερων (νόμιμων) ΣΕΑ και οι ιδιοκτήτες ανάλογων καταστημάτων εκτός του εθνικού οδικού δικτύου, που υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό.

Από την πλευρά του ο υπουργός υποστήριξε ότι η διατήρηση των παράνομων συνδέσεων έγινε προς όφελος των οδηγών, καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμο πρατήριο καυσίμων για απόσταση 40 χλμ. Με δεδομένο ότι η πράξη του ήταν έωλη νομικά (εξαιτίας της «παράκαμψης» δύο νόμων και μιας απόφασης του ΣτΕ), το υπουργείο Υποδομών νομοθέτησε τη διατήρηση των παράνομων συνδέσεων μέχρι την ολοκλήρωση του σχεδιαζόμενου ΣΕΑ (Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών) στη συγκεκριμένη περιοχή (ν.4339/15).

Στις 2 Αυγούστου, λοιπόν, ο ανεξάρτητος μηχανικός που επιβλέπει τα έργα της Νέας Οδού πιστοποίησε στην κοινοπραξία και στο Δημόσιο την ολοκλήρωση του ΣΕΑ Αταλάντης, που πλέον λειτουργεί κανονικά. Υστερα από συνεννόηση με το υπουργείο, η κοινοπραξία ειδοποίησε την επιχείρηση που βρίσκεται στο σημείο και τις τοπικές αρχές για το επικείμενο κλείσιμο της παράνομης σύνδεσης (που τελικά έγινε χθες).

Αντιδράσεις κατοίκων

Κάτοικοι χωριών της περιοχής (Δήμος Ορχομενού), που χρησιμοποιούσαν τη συγκεκριμένη «τρύπα» για να αποφύγουν τα διόδια Θηβών, διαμαρτυρήθηκαν έντονα προς τη Νέα Οδό, υποστηρίζοντας ότι είτε θα έπρεπε να καταβάλλουν 3,80 ευρώ σε κάθε μετακίνησή τους προς τη Θήβα ή θα έπρεπε να κάνουν έναν τεράστιο κύκλο, μιας και ο παράδρομος είναι ημιτελής. Τελικά, προκειμένου να κατευναστούν οι αντιδράσεις, η εταιρεία δέχθηκε να παρέχει κάρτες δωρεάν διέλευσης από τα διόδια Θηβών στους κατοίκους των χωριών Ακραίφνιο, Κάστρο και Κόκκινο (άγνωστο για πόσο καιρό).

Σειρά μετά το 90ό χλμ. παίρνουν οι υπόλοιπες πέντε παράνομες συνδέσεις στην εθνική οδό: καφέ «Αρης» με πρατήριο στο 222ο χλμ. (ρεύμα προς Θεσσαλονίκη), εστιατόριο «Μακεδονία» με πρατήριο στο 218ο χλμ. (προς Αθήνα), εστιατόριο «Νέα Ρούμελη» στο 218ο χλμ. (προς Θεσσαλονίκη), πρατήριο στο 210ο χλμ. (προς Αθήνα), πρατήριο και Goody’s στο 210ο χλμ. (προς Θεσσαλονίκη) και ένα πρατήριο στο 48ο χλμ. (προς Αθήνα).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ