ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια ερωτευμένη γυναίκα που αδημονεί για ένα τηλεφώνημα από τον καλό της. Ζευγάρια ποδηλατών που συζητούν χαρούμενα. Ενας πρόσφυγας εν πλω, που όσο ο ίδιος αγωνιά να φτάσει στην ακτή, κοιτάζει όλο ζήλια ένα θαλασσοπούλι που πετά ελεύθερο στον ουρανό. Αυτές είναι μερικές σκηνές από τα έργα Ελλήνων και Τούρκων καλλιτεχνών, που παρουσιάζονται στο αθηναϊκό κοινό στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής έκθεσης «TURKCELL - Η Τέχνη στην Επικοινωνία». Θεματικός άξονας της έκθεσης, στην οποία συμμετέχουν συνολικά 50 Ελληνες και Τούρκοι ζωγράφοι, γλύπτες και φωτογράφοι, είναι η επικοινωνία. Στόχος της έκθεσης, που διοργανώνει ο Εκπαιδευτικός και Πολιτιστικός Σύνδεσμος Ιμβρου, είναι πολυεπίπεδος. Κατεξοχήν αποδέκτης των μηνυμάτων της ευφάνταστης έκθεσης, που εκτίθεται έως τις 26 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, είναι η τουρκική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας TURKCELL, που υπήρξε μέγας χορηγός της ανασύστασης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στο νησί. Με χρήματα της τουρκικής εταιρείας κατασκευάστηκαν το 2016 αθλητικό κέντρο αλλά και πλήθος υποδομών για το ελληνικό γυμνάσιο και λύκειο, στο χωριό Αγρίδια της Ιμβρου.

«Θέλαμε να πούμε ένα έμπρακτο “ευχαριστώ” με ένα δώρο... πολιτισμού», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Κυριάκος Πεταλίδης, ο καλλιτεχνικός επιμελητής με καταγωγή από τη Σμύρνη, που ανέλαβε να φέρει εις πέρας το φιλόδοξο πρότζεκτ. Εκείνος εμπνεύστηκε τον θεματικό άξονα της έκθεσης, που κρίνεται ομολογουμένως ως εύστοχος, καθώς απευθύνεται σε μια εταιρεία επικοινωνίας θίγοντας ταυτόχρονα έμμεσα την προσπάθεια επικοινωνίας των δύο λαών. «Φιλοδοξούμε να αναδείξουμε κάθε δυνατή μορφή επικοινωνίας, εξ ου και η έκθεση περιλαμβάνει από δύο τρομπέτες σε... ανοικτό διάλογο μέχρι μια γυναίκα αγανακτισμένη από τα γράμματα που της στέλνει ο Τούρκος αγαπημένος της», επισημαίνει ο κ. Πεταλίδης, «έχουμε πενήντα έργα από Ελληνες και τριάντα από Τούρκους». Η αναλογία δεν σχετίζεται με την προθυμία των καλλιτεχνών – κάθε άλλο. «Είναι εξαιρετικά δύσκολη η διακρατική μεταφορά έργων τέχνης, καθώς η Τουρκία δεν είναι Ε.Ε.», διευκρινίζει ο ίδιος. «Επιλέξαμε καλλιτέχνες από τις δύο πλευρές του Αιγαίου, αντίστοιχου βεληνεκούς» προσθέτει.


Πορτρέτα διά χειρός Νίκου Κυρίτση.

Από ελληνικής πλευράς, συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο Αγγελος, ο Αλέκος Φασιανός, ο Χρήστος Παλαντζάς, ο Στάθης Βατανίδης, η Εριέττα Βορδιώνη, η Χρύσα Βέργη κ.ά. «Ορισμένοι, μάλιστα, εξ αυτών δημιούργησαν έργα αποκλειστικά για τις ανάγκες της έκθεσης», σημειώνει ο κ. Πεταλίδης, που συνεργάστηκε στενά με τις κυρίες Juliette Vingas-Fuchs και Luki Kotam, όπως και τις γκαλερί «Merkur», «Minima» και «Zoumboulakis». «Ολα τα έργα είναι προς πώληση» υπογραμμίζει ο Ελληνας επιμελητής, «τα έσοδα των πωλήσεων θα αξιοποιηθούν στην έτι περαιτέρω στήριξη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στην Ιμβρο». Οσα έργα πωληθούν, θα αντικατασταθούν.

Και στη Θεσσαλονίκη

Η έκθεση θα παρουσιαστεί και στη Θεσσαλονίκη, από τις 30/9 έως τις 12/10. Τα εγκαίνια, μάλιστα, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών θα τελέσει ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης, κ.κ. Βαρθολομαίος. Αλλωστε, μεταξύ των έργων, υπάρχουν φωτογραφικά στιγμιότυπα του ιδίου, στα οποία ο προσωπικός του φωτογράφος, Νίκος Μαγγίνας, αναδεικνύει με εύγλωττο τρόπο την ιδιαίτερη επικοινωνία του Πατριάρχη με τη φύση και τα ζώα. «Το ταξίδι της έκθεσης θα συνεχιστεί στη Σμύρνη, όπου τα έργα θα παρουσιαστούν σε αίθουσες του Εμπορικού Επιμελητηρίου, από τις 5 έως τις 9/11» επισημαίνει ο κ. Πεταλίδας, «εν συνεχεία, τα έργα θα φιλοξενηθούν στην ιστορική σχολή Γαλατά στην Κωνσταντινούπολη, από τις 19/11 έως τις 3/12». Τελικός προορισμός θα είναι η Ιμβρος, που θα υποδεχθεί την έκθεση στις 12 Ιανουαρίου 2019.

Τα εγκαίνια της έκθεσης συνέπεσαν με την έναρξη της σχολικής χρονιά στη γείτονα χώρα και στην Ιμβρο κατ’ επέκταση. Οι ομογενείς στο νησί δεν κρύβουν το καμάρι τους για την αύξηση της σχολικής κοινότητας, που φέτος μετρά 47 μαθητές σε όλες τις βαθμίδες. Ως dream team, ωστόσο, λογίζεται η τάξη του νηπιαγωγείου, καθώς οι επτά μαθητές που την απαρτίζουν έχουν γεννηθεί στο νησί και αποτελούν αναμφισβήτητα την ελπίδα για την συνέχιση της ελληνικής παρουσίας εκεί.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ