ΕΛΛΑΔΑ

Η «μάχη» για τα Θρησκευτικά

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Το πολυπρισματικό τοπίο των απόψεων σχετικά με τα Θρησκευτικά και τα νέα προγράμματά τους στα σχολεία και τους όρους χορήγησης απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα ξεδιπλώθηκε, χθες, στην αίθουσα της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το τοπίο διαμορφώνεται από τις διαφορετικές προσφυγές που συζητήθηκαν και τους αντιδίκους. Κατ’ αρχάς συζητήθηκαν δύο προσφυγές γονέων και μαθητών οι οποίοι θεωρούν ότι με τα νέα προγράμματα σπουδών (επί Κώστα Γαβρόγλου) το μάθημα χάνει τον ομολογιακό χριστιανικό του χαρακτήρα. Υπέρ του μαθήματος παρενέβη ο πανελλήνιος θεολογικός σύνδεσμος «Καιρός».

Μία άλλη προσφυγή που κατέθεσαν δύο γονείς υποστηρίζει ακριβώς το αντίθετο σε σχέση με την πρώτη: ότι και τα νέα προγράμματα διατηρούν το μάθημα ομολογιακό και συνεπώς η διαδικασία απαλλαγής των μαθητών από αυτό δεν πρέπει να αποκαλύπτει δεδομένα θρησκευτικής συνείδησης. Κατά της προσφυγής, υπέρ των θέσεων του υπουργείου Παιδείας παρενέβησαν η Εκκλησία της Ελλάδος και η Εκκλησία της Κρήτης.

Η ίδια «συμμαχία» –του υπουργείου Παιδείας και των δύο Εκκλησιών– διαμορφώθηκε και κατά της τέταρτης προσφυγής, βάσει της οποίας η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου ζητεί την ακύρωση του προεδρικού διατάγματος για τη σχολική προσευχή.

Στην πέμπτη υπόθεση-προσφυγή η Ενωση Αθέων ζητεί την ακύρωση των υπουργικών αποφάσεων για τα Θρησκευτικά, καθώς το μάθημα είναι ομολογιακό και η διαδικασία απαλλαγής των μαθητών από αυτό δεν είναι ορθή. Υπέρ του υπουργείου Παιδείας παρενέβησαν η Εκκλησία της Ελλάδος, η Εκκλησία της Κρήτης και ο «Καιρός».

Ποια ιδεολογικοπολιτικά κίνητρα κινητοποιούν τους προσφεύγοντες; Αντίστοιχα, ποιες θέσεις ή και στρατηγικές διαμορφώνουν ιδιότυπες συμπράξεις υπέρ ή κατά των προσφυγών; Ενδεικτικά, ο μητροπολίτης Υδρας κ. Εφραίμ, που είναι επικεφαλής της επιτροπής της Εκκλησίας της Ελλάδος στον διάλογο με το υπουργείο, στην εισήγησή του προς τη ΔΙΣ στις 27/6/2017 ανέφερε ότι στα προγράμματα σπουδών του δημοτικού τα βασικά θέματα με ομολογιακό χαρακτήρα φθάνουν το 82,4% και στο γυμνάσιο το 74,2%. Βεβαίως, ο κ. Εφραίμ πρόσθεσε ότι «για να αποκλειστεί ο κίνδυνος θρησκευτικής συγχύσεως και συγκρητισμού δεν μετρούν τα ποσοστά αλλά κυρίως η έκφραση, ως ένας τρόπος χρήσης μιας συγκεκριμένης ορολογίας στα προγράμματα σπουδών (π.χ. ο “μετανάστης” Χριστός) και ο υπάρχων θρησκευτικός συγκρητισμός σε κάποια θέματα (π.χ. Θεός, Αλλάχ, Βούδας κ.ο.κ. σε ίση βάση) με τον οποίο δεν ξεκαθαρίζεται η διαφοροποίηση μεταξύ των θρησκειών».

Επίσης, τι έκανε τον πρώην υπουργό Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδο να ορίσει ότι για την απαλλαγή ενός μαθητή ο γονιός του πρέπει να δηλώσει ότι δεν είναι χριστιανός ορθόδοξος, και τι οδήγησε και τους υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ να διατηρήσουν την πολιτική Λοβέρδου;

Με την έναρξη της διαδικασίας ο προεδρεύων του ΣτΕ Αθανάσιος Ράντος ανακοίνωσε ότι απερρίφθη, κατά πλειοψηφία 24 υπέρ έναντι 6 κατά, το αίτημα της Ενωσης Αθέων και πέντε γονέων να αφαιρεθούν τα θρησκευτικά σύμβολα (η εικόνα του Χριστού) από τη δικαστική αίθουσα. Βήμα θετικό, όπως δήλωσε ο Βασίλης Σωτηρόπουλος δικηγόρος της Ενωσης, καθώς τώρα αναμένονται τα επιχειρήματα της μειοψηφίας αλλά και της πλειοψηφίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ