ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Aναβάθμιση αεροδρομίων και αύξηση τελών από Fraport

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εννέα εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο φιλοδοξεί να μπορεί να εξυπηρετεί από τις αρχές του 2021 στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης η Fraport Greece, η οποία ξεκίνησε την υλοποίηση επένδυσης 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού και την αναβάθμιση του υπάρχοντος.

Το έργο, που με βάση τον σχεδιασμό του θα μεταμορφώσει αυτήν την αεροπορική πύλη της Βορείου Ελλάδος, είναι εκ των δεσμευτικών επενδύσεων που ανέλαβε η παραχωρησιούχος, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων. Συμπληρώνεται δε με την ολοκλήρωση της επέκτασης του διαδρόμου 10-28, που εκτελείται από το Δημόσιο, βρίσκεται στην τελευταία φάση του και έχει προγραμματιστεί, έπειτα από πολλές αναβολές, να παραδοθεί τέλη 2018 και, πάντως, όχι αργότερα από το επόμενο έτος. Εξάλλου, και το κατασκευαστικό έργο της Fraport Greece στη Θεσσαλονίκη που έχει αναλάβει η Intrakat έχει προγραμματιστεί να έχει ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Ομως, το έργο του νέου τερματικού σταθμού δεν υπόσχεται μόνον να αναβαθμίσει τη δυναμικότητα και την αισθητική του αεροδρομίου «Μακεδονία». Κυρίως υπόσχεται την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών στους επιβάτες και στις εταιρείες. Το business plan της Fraport για το «Μακεδονία» προβλέπει ότι από 6,5 εκατ. επιβάτες και 53.670 πτήσεις που εξυπηρέτησε το 2017 θα μπορεί να εξυπηρετεί 9 εκατ. μετά το 2021.

Η τελετή θεμελίωσης του νέου τερματικού σταθμού έγινε την Τετάρτη. Οχι αργότερα από δυόμισι χρόνια αναμένεται να έχει ανεγερθεί και να τεθεί σε λειτουργία. Ο νέος τερματικός σταθμός θα είναι μεγαλύτερος από τον υπάρχοντα κατά 10.000 τετραγωνικά μέτρα και θα οικοδομηθεί στα δυτικά και βόρεια του σημερινού σε σχήμα Γ.

Εκτός από την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού, συνολικής έκτασης 34.033 τ.μ., το έργο περιλαμβάνει και την ολοκληρωτική ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού 24.000 τ.μ.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα εκτείνεται σε σχεδόν 60.000 τ.μ. Παράλληλα θα προχωρήσει και η κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού, αλλά και η αναβάθμιση της μονάδας βιολογικού καθαρισμού και η σύνδεσή της με το δίκτυο της πόλης. Επιπλέον προβλέπονται έργα αναβάθμισης του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών και εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών. Οι σταθμοί check-in θα αυξηθούν κατά 47%, ενώ διπλάσια θα είναι τα σημεία ασφαλείας. Στην παραλαβή αποσκευών οι ιμάντες θα αυξηθούν κατά 75%, ενώ οι συνολικές πύλες του αεροδρομίου θα αυξηθούν κατά 50%. Στο «Μακεδονία» το 2017 διακινήθηκαν 8,9% περισσότεροι επιβάτες πέρυσι απ’ ό,τι το 2016. Ομως τα έργα στη διασταύρωση των δύο διαδρόμων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, δηλαδή του νέου 10-28 με τον υπάρχοντα 16-34, περιόρισαν δραστικά την κίνηση από τα τέλη του 2017 έως και τις αρχές του 2018 και ειδικότερα από αρχές Νοεμβρίου 2017 έως τέλη Μαρτίου 2018.

Ηδη από τον Απρίλιο, οπότε παραδόθηκε η διασταύρωση, η επιβατική κίνηση στη Θεσσαλονίκη αυξάνεται με ρυθμούς της τάξεως του 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» έχει αρχίσει να αποτελεί προορισμό απευθείας πτήσεων από το εξωτερικό. Η περίπτωση των απευθείας πτήσεων της Qatar Airways από τη Θεσσαλονίκη στην Ντόχα, που παρέχει δυνατότητα πρόσβασης σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και την Ασία, είναι ενδεικτική των σχεδιασμών της Fraport Greece. Με τέτοιου είδους συνδέσεις η Θεσσαλονίκη εξελίσσεται σε πύλη της Βαλκανικής προς την Ανατολή και την Ασία, αλλά και αντίστροφα, των εισερχόμενων προς τη Νοτιανατολική Ευρώπη επιβατών. Γι’ αυτό και το επενδυτικό πρόγραμμα και οι στόχοι αύξησης της δυναμικότητας του «Μακεδονία» μπορεί να φαντάζουν σε ορισμένους υπερβολικοί, αλλά στην ουσία στόχος είναι να εξυπηρετήσει αυτό το επιχειρησιακό σχέδιο, αναφέρουν πηγές της εταιρείας.

Πέραν των επενδύσεων της Fraport, καταλυτικής σημασίας για την αξιοποίηση της δυναμικής του αεροδρομίου θα είναι και η ολοκλήρωση του δημόσιου έργου, συγχρηματοδοτούμενου από την Ε.Ε., που εποπτεύει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, της επέκτασης του διαδρόμου 10-28. Ο σχεδιασμός του έγινε το 1997 και ανατέθηκε το 2005. Επειτα από διάφορες καθυστερήσεις, το έργο, που κόστισε 178,9 εκατ. ευρώ, επρόκειτο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2017, αλλά φαίνεται πως φθάνει η ώρα παράδοσής του. Η τελευταία «εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης» είναι η 31η Δεκεμβρίου 2018. Αν και κατά κάποιους αμφιλεγόμενο, καθώς οι δύο διάδρομοι τέμνονται χιαστί, καθιστώντας στην πράξη απαγορευτική την ταυτόχρονη χρήση τους.

Τέλη χρήσης

Αυξήσεις στα τέλη χρήσης ανά επιβάτη που χρεώνει η Fraport Greece τις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αποκάλυψε ότι συζητάει με τις αεροπορικές η παραχωρησιούχος. Θα αφορούν εκείνα τα αεροδρόμια που ολοκληρώνονται οι δεσμευτικές επενδύσεις τις οποίες έχει συμβατική υποχρέωση να ολοκληρώσει η Fraport Greece. Τα τέλη συζητείται να αυξηθούν από 13 ευρώ ανά επιβάτη στα 18,5 ευρώ από 1ης Απριλίου 2019 και τα τρία αεροδρόμια στα οποία οι επενδύσεις εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2018 είναι των Χανίων, της Καβάλας και της Ζακύνθου. Από την 1η Απριλίου 2020 εκτιμάται ότι θα εφαρμοσθούν οι ίδιες αυξήσεις στα τέσσερα αεροδρόμια (Ρόδου, Σκιάθου, Σάμου, Ακτίου), όπου τα έργα εκτός απροόπτου θα έχουν ολοκληρωθεί. Για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, η αντίστοιχη αύξηση τελών χρήσης ανά επιβάτη στις αεροπορικές υπολογίζεται ότι θα εφαρμοστεί από την 1η Απριλίου 2021. Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Fraport Greece και ελληνικού Δημοσίου, για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα αύξησης των τελών αυτών έως και 18,5 ευρώ σε κάθε αεροδρόμιο όπου ολοκληρώνει τις δεσμευτικές επενδύσεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ