Η «Σαρακάκης» σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Η «Σαρακάκης» σε κρίσιμο σταυροδρόμι

7' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με μηδενική ορατότητα πορεύεται στο 2019 ο όμιλος επιχειρήσεων Σαρακάκη μετά την κατάρρευση των συνομιλιών με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση δανεισμού συνολικού ύψους της τάξης των 195,36 εκατ. ευρώ μετά την απόφαση της Eurobank να αποσυρθεί από τη συνδιαχείριση της υπόθεσης με τις άλλες τράπεζες. Συγκεκριμένα η Eurobank αποφάσισε, όπως έχει δικαίωμα, να βγάλει προς πώληση σε δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές το δικό της τμήμα –65 εκατ. ευρώ– επί του συνολικού ομολογιακού δανεισμού του ομίλου Σαρακάκη. Αν και η πλευρά Σαρακάκη όπως και οι υπόλοιπες πιστώτριες τράπεζες αιφνιδιάστηκαν, τραπεζικές πηγές εξηγούν ότι η Eurobank θεώρησε πως η διαπραγμάτευση της αναδιάρθρωσης είχε καθυστερήσει πολύ και επέλεξε να το πουλήσει προκειμένου να επιταχύνει την απομόχλευση του ισολογισμού της. Το ίδιο άλλωστε έπραξε και με άλλο δάνειο παρόμοιας περίπτωσης. Επιπλέον, τρίτες πηγές εκτιμούν πως η λύση στην οποία κατέληγε η διαπραγμάτευση με leader την Alpha Bank ως διαχειρίστρια του ομολογιακού ήταν ιδιαίτερα «απαιτητική», καθώς τα λειτουργικά αποτελέσματα του ομίλου υπολογίζεται πως δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν εύρωστη ετήσια δόση παρά μόνο με πάρα πολύ μεγάλη επιμήκυνση, ενώ οι μέτοχοι δεν συνεισέφεραν στη λύση παρά μικρή μόνον κεφαλαιακή χρηματοδότηση.

Συμφωνία το καλοκαίρι

Ομως η πλευρά Σαρακάκη αλλά και κάποιες από τις άλλες πιστώτριες τράπεζες αναφέρουν πως στα μέσα του καλοκαιριού είχε επιτευχθεί κατ’ αρχήν συμφωνία όλων των εμπλεκομένων για το μοντέλο της ρύθμισης, το οποίο μάλιστα δεν περιελάμβανε απομείωση του οφειλόμενου κεφαλαίου αλλά μόνον επιμήκυνση και μεταβολή επιτοκίου. Επιπλέον, από την πλευρά Σαρακάκη αναφέρουν πως τα θεμελιώδη μεγέθη του ομίλου και ειδικότερα οι πωλήσεις και τα κέρδη προ φόρων τόκων αποσβέσεων και δικαιωμάτων μειοψηφίας (EBITDA) βαίνουν βελτιούμενα, καθώς οι πωλήσεις αυτοκινήτων ανακάμπτουν σταθερά τα τελευταία έτη και η επιχείρηση μειώνει τα λειτουργικά της έξοδα. Προσθέτουν, δε, πως οι τράπεζες έχουν εγγράψει προσημειώσεις και υποθήκες επί πλήθους ακινήτων της εταιρείας εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μηχανημάτων, ύψους 222 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως στον ισολογισμό του ομίλου η αξία των ακινήτων και των επενδύσεων του ομίλου σε ακίνητα έχει εγγραφεί στα τέλη του 2017 στα περίπου 71,6 εκατ. ευρώ. Στον ισολογισμό περιλαμβάνονται 37 συνολικά ακίνητα, τα οποία αφορούν από κατοικίες στο Παλαιό Ψυχικό και οικόπεδα στην Κέρκυρα έως το ακίνητο 47 στρεμμάτων στη Λεωφόρο Αθηνών, που στεγάζει τη διοίκηση του ομίλου και παλιότερα και τη μονάδα παραγωγής λεωφορείων.

Νέα δεδομένα

Ανεξάρτητα από τον βαθμό των εξασφαλίσεων που όλα αυτά παρέχουν ή δεν παρέχουν στις τράπεζες, γεγονός παραμένει πως όταν το δάνειο πουληθεί οι άλλοι πιστωτές αλλά και η επιχείρηση θα βρεθούν προ μιας νέας πραγματικότητας. Το ποια θα είναι αυτή θα εξαρτηθεί από τις προθέσεις του αγοραστή του δανείου, εφόσον βέβαια αυτός υπάρξει. Αν δηλαδή θα επιχειρήσει να αγοράσει και τα δάνεια των άλλων τραπεζών για να ελέγξει τελικά τον όμιλο Σαρακάκη, μετατρέποντάς τα σε μετοχικό κεφάλαιο ή θα καθήσει στο τραπέζι με όλους για να προχωρήσει την αναδιάρθρωση. Στην παρούσα φάση, πάντως, κανείς ενδιαφερόμενος επενδυτής δεν έχει έρθει σε επαφή με τις υπόλοιπες τράπεζες για το δάνειο αυτό, αναφέρουν τραπεζικές πηγές στην «Κ» . Η Eurobank δηλώνει, πάντως, πως έχει και μάλιστα ζωηρό αγοραστικό ενδιαφέρον και το επόμενο διάστημα εκτιμάει πως θα κλείσει συμφωνία. Είναι ασφαλώς άγνωστο σε τι τιμή θα πουληθεί, τελικά ,το δάνειο αυτό της Alpha, η ονομαστική αξία του οποίου κινείται στα επίπεδα των 65 εκατ. ευρώ.Κύκλοι της αγοράς αυτής μιλούν, πάντως, για βαθιά «κουρεμένη» τιμή, με το αποτέλεσμα για την Eurobank να εξαρτάται από το ύψος των προβλέψεων που είχε λάβει. «Πρυτάνευσε η λογική κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι», αναφέρει χαρακτηριστικά βετεράνος τραπεζίτης και προσθέτει ότι πίσω από την υπόθεση Σαρακάκη αλλά και της Χαλυβουργίας Ελλάδος διαφαίνεται, πλέον, «η πρώτη σοβαρή διάρρηξη του μοντέλου συνδιαχείρισης των μεγάλων κόκκινων επιχειρηματικών δανείων στο πλαίσιο του NPL Forum, που δεν ήταν δα και πάντοτε ιδιαίτερα λειτουργικό». «Στο κάτω κάτω της γραφής οι τράπεζες είναι ανταγωνίστριες και όχι συνεργάτες», συμπληρώνει με νόημα.

Το 2017, οπότε και ο τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός της «Αδελφοί Σαρακάκη», oι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 89,77 εκατ., από 85,590 εκατ. το 2016. Με ανάλογη και μεγαλύτερη αύξηση εκτιμάει η αγορά πως θα κλείσει το 2018, ανεβάζοντας τον κύκλο εργασιών πάνω από τα 95 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος ο όμιλος προβλέπει πως οι πωλήσεις του πιθανόν να αυξηθούν περισσότερο από 15%, κάτι που σημαίνει πως θα ξεπεράσουν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.

Πλήγμα από την κρίση στην αγορά Ι.Χ.

Η κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτου κατά 75% μετά το 2009 λόγω της κρίσης και η μεγάλη δανειακή έκθεση του ομίλου Σαρακάκη, εξαιτίας των υψηλών αναγκών σε κεφάλαια για την αγορά οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αποτελούν τις αιτίες που η ιστορική εταιρεία βρέθηκε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες. Δεν είναι η πρώτη φορά, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν αναγκάστηκε να βάλει σημαντικά ποσά της τάξης των 50 εκατομμυρίων ευρώ για να μείνει στο παιχνίδι. Τώρα η αγορά ανεβαίνει, αλλά θα είναι αυτό αρκετό;

Ισως όχι. H πτώση της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων στην κρίση ήταν συντριπτική και παρά την άνοδο των τελευταίων λίγων ετών οι πωλήσεις παραμένουν κλάσμα αυτών της προηγούμενης δεκαετίας. Τα καλά χρόνια οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων είχαν φθάσει τις 279.000 ετησίως. Επί μία δεκαετία πωλούνταν μεταξύ 250.000 και 280.000 αυτοκίνητα τον χρόνο. Ομως οι όγκοι αυτοί υποχώρησαν στα 58.482 Ι.Χ. το 2012, δηλαδή μειώθηκαν κατά 80% περίπου, εξανεμίζοντας τον τζίρο των εισαγωγέων και των εμπόρων, οι οποίοι χωρίς τις ταμειακές αυτές ροές βρέθηκαν σε αδυναμία να εξυπηρετούν τα λειτουργικά τους έξοδα και ακόμα περισσότερο τον δανεισμό τους.

Φέτος στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2018 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά +23,9% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Σημειώνεται όμως πως ακόμα και έτσι η αγορά αυτοκινήτου κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2018 κινήθηκε -60,5% χαμηλότερα ως προς τον μέσο όρο προ κρίσης (2000-2009), σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπρόσωπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ).

Η άνοδος αυτή έρχεται έπειτα από ένα καλό 2017, οπότε οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυξήθηκαν κατά +11,7% ως προς το 2016 στις 88.083. Στα φορτηγά οι ταξινομήσεις σημείωσαν αύξηση +21,9% στο οκτάμηνο φέτος ως προς το 2017. Το 2017, ως προς το 2016, στα καινούργια φορτηγά σημειώθηκε αύξηση (+19,0%), ενώ στα καινούργια λεωφορεία δεν παρατηρείται σχεδόν καμία μεταβολή (-0,5%). Επακόλουθο της κρίσης στο αυτοκίνητο ήταν και ο περιορισμός των θέσεων εργασίας, κατά σχεδόν 57%, όπως και των σημείων πώλησης.

Είναι χαρακτηριστικό πως πάνω από μία στις δύο θέσεις εργασίας έχει χαθεί στο σύνολο του κλάδου, ενώ έχουν κλείσει δύο στα πέντε καταστήματα: Από 2.519 καταστήματα και 20.954 εργαζομένους το 2008, ο κλάδος έκλεισε το 2016 με μόλις 1.352 καταστήματα και 9.094 εργαζομένους, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ.

Η δραστηριότητα της εμπορίας αυτοκινήτων περιορίστηκε πρακτικά στο μισό. Το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, η απουσία τραπεζικών χρηματοδοτήσεων και οι αλλεπάλληλες επιβαρυντικές μεταβολές στις φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις της κατοχής αυτοκινήτου εξακολουθούν να υπονομεύουν την αγορά. Πολλοί εκτιμούν πως όταν αυτή σταθεροποιηθεί, θα κινείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα προ δεκαετίας υψηλά της.

Ενας πολυσχιδής όμιλος με ιστορία 95 χρόνων που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη

Η «Σαρακάκης» σε κρίσιμο σταυροδρόμι-1

Το πιο επιτυχημένο μοντέλο κατασκευής Σαρακάκη ήταν ίσως το αστικό αρθρωτό λεωφορείο Volvo B10M ή αλλιώς «δεινόσαυρος», που κυκλοφόρησε από το 1981 μέχρι το 2005.

Ο Ομιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη ιδρύθηκε το 1923 στη Θεσσαλονίκη ως εισαγωγέας οχημάτων και ανταλλακτικών. Βέβαια ο Ιωάννης Δ. Σαρακάκης είχε στη Θεσσαλονίκη και εταιρεία ταξί με 50 οχήματα, τα οποία επιτάχθηκαν από το ελληνικό κράτος με την κήρυξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Υπήρξε ο πρώτος συνεργάτης της Mobil και των χρωμάτων DuPont στην Ελλάδα, ενώ κατά την κατοχή διαχειριζόταν αμισθί 30 φορτηγά αυτοκίνητα Volvo του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού. Το 1962 ξεκίνησε την παραγωγή αμαξωμάτων λεωφορείων πάνω σε εισαγόμενα σασί, ενώ από το 1965 η εταιρεία κατασκεύαζε τα δικά της σασί με κινητήρες Volvo και το διακριτικό σήμα Saracakis Brothers κάνοντας εξαγωγές και στη Μέση Ανατολή. Το πιο επιτυχημένο μοντέλο κατασκευής Σαρακάκη ήταν ίσως το αστικό αρθρωτό λεωφορείο Volvo B10M ή αλλιώς «δεινόσαυρος», που αποτελούσε συχνό θέαμα στους δρόμους της Αθήνας από το 1981 μέχρι το 2005.

Ο Σαρακάκης λέγεται πως ήταν ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της ΒΙΑΜΑΞ, συμφερόντων της οικογένειας Φωστηρόπουλου, και επιβίωσε μετά την έξοδο της από την αγορά των λεωφορείων και φορτηγών για αρκετά χρόνια. Η παραγωγή σασί λεωφορείων στη «Σαρακάκης» σταμάτησε στα μέσα της δεκαετίας του ’90, με το τελευταίο αμάξωμα να βγαίνει από τη μονάδα της Λεωφόρου Αθηνών στις αρχές του 2000, ενώ σήμερα η εταιρεία παραμένει ενεργή στον τομέα των εισαγωγών.

Σήμερα είναι επίσημος εισαγωγέας και διανομέας αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, φορτηγών, λεωφορείων, μηχανημάτων έργων, ανυψωτικών μηχανημάτων, μηχανών θαλάσσης και βιομηχανικών κινητήρων, κινητήρων γενικής χρήσης, γεννητριών, ελαστικών, ανταλλακτικών και αξεσουάρ. Εκπροσωπεί εδώ και αρκετές δεκαετίες κατασκευαστές όπως η AB Volvo (από το 1950), η Honda Motor Co. Ltd (από το 1959), η Mitsubishi Motors Corporation (από το 1963), η Komatsu Ltd. (από το 1965) και άλλους.

Ο όμιλος μέσω των εταιρειών «Απόλλων» και «Βερνιχρώμ» δραστηριοποιείται και στους τομείς πρακτορείας ασφαλειών και εμπορίας χρωμάτων βαφής αυτοκινήτων. Η οικογένεια έχει δημιουργήσει χωριστά από τον όμιλο και ισχυρή παρουσία στην εμπορική ναυτιλία με όχημα την Ionic Shipping, η οποία εμφανίζεται σήμερα, με βάση τα στοιχεία που έχει ανηρτημένα στο Διαδίκτυο, με στόλο 21 σύγχρονων ποντοπόρων εμπορικών πλοίων .

Την επιχειρηματική διαδρομή που χάραξε ο Ιωάννης Δ. Σαρακάκης, ο οποίος απεβίωσε στις 21 Νοεμβρίου 1975, συνέχισαν τα δύο του παιδιά, ο εκλιπών το 1997 Φραγκίσκος (Τζέκος) Σαρακάκης και ο εκλιπών το 2013 Δημήτρης (Τάκης) Σαρακάκης.

Τον πυρήνα της διοίκησης του ευρύτερου ομίλου αποτελούν σήμερα τα τρία παιδιά του Τάκη Σαρακάκη, ο Γιάννης, ο Δημήτριος-Φραγκίσκος και ο Αλέξανδρος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή