ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

18 Νοεμβρίου 1928. Στο Colony Theater της Νέας Υόρκης στην καρδιά του Μανχάταν, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται το θέατρο Broadway, προβάλλεται το «Ατμόπλοιο Γουίλι», η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων με ήχο και πρωταγωνιστή τον Μίκυ Μάους. Εννέα δεκαετίες μετά ο πασίγνωστος χαρακτήρας επιστρέφει στην καρδιά της σύγχρονης Αμερικής για να γιορτάσει τα γενέθλιά του και να θυμίσει τη ρήση του «πατέρα» του, Ουόλτ Ντίσνεϊ: «Ελπίζω μόνο ότι δεν θα ξεχάσουμε ποτέ ένα πράγμα – ότι όλα ξεκίνησαν από ένα ποντίκι».

Το ηλιόλουστο πρωινό στην πιο ενδιαφέρουσα συνοικία της Νέας Υόρκης, τη Meatpacking District, φωτίζει τους οικοδομικούς γερανούς που σηκώνουν νέα πανύψηλα κτίρια. Eκεί όπου άλλοτε λειτουργούσαν δεκάδες σφαγεία και συνυπήρχαν κλαμπ, ναρκωτικά, αγοραίο σεξ και οργανωμένο έγκλημα, έχουν σήμερα τα γραφεία τους διάσημοι σχεδιαστές και μεγάλα brands, όπως η Google και η Apple, χίπστερ μένουν σε λοφτ και τουρίστες κάνουν βόλτες γύρω από την Chelsea Market, στο Μουσείο Γουίτνι και κατά μήκος του αποκατεστημένου High Line.


Το μελαγχολικό έργο του Ολιβερ Κλεγκ στην αίθουσα της «Fantasia».

Την ώρα που άνοιγαν οι πύλες της έκθεσης «Mickey: The true original exhibition» για τα 90 χρόνια του Μίκυ Μάους η Αμερική καταμετρούσε τις ψήφους των ενδιάμεσων εκλογών. Δεν είναι λίγοι όσοι θα εύχονταν ο Μίκυ να βάλει ξανά το καπέλο του μαθητευόμενου μάγου, όπως έκανε στη θρυλική «Fantasia» για να βρουν τα πράγματα τον ρυθμό τους. Από αυτή την οπτική τα γενέθλια του κυρίου Μάους και της ποπ κουλτούρας που τον συνοδεύει όλα αυτά τα χρόνια δεν θα μπορούσαν να είχαν έρθει σε καλύτερη στιγμή.
«Ο Μίκυ αναβλύζει χαρά, αισιοδοξία, θετικά συναισθήματα, εμφανίζεται και αμέσως το περιβάλλον γίνεται καλύτερο», λέει στην «Κ» ο επιμελητής της pop up έκθεσης Ντάρεν Ρομανέλι. Περισσότεροι από 20 καλλιτέχνες δημιούργησαν νέα έργα, εμπνευσμένα από τα αρχεία της Ντίσνεϊ και τον σχεδόν αναλλοίωτο σχεδιαστικά χαρακτήρα του Μίκυ, σε έναν διάλογο του παλιού με το καινούργιο.

Πίνακες ζωγραφικής, εγκαταστάσεις, animation, γλυπτά, μέχρι και την αναπαράσταση του αυθεντικού σετ που γυριζόταν από το 1955 έως το 1996 το «The Mickey Mouse Club» επιστράτευσε η ομάδα της Ντίσνεϊ για την έκθεση της Νέας Υόρκης.

Ενα μουσικό βίντεο μας εισάγει στην έκθεση πριν μπούμε στην κύρια αίθουσα με το αυθεντικό Οσκαρ που κέρδισε ο Ουόλτ Ντίσνεϊ και μία ρεπλίκα του ατμόπλοιου Ουίλι σε πραγματικό μέγεθος. Μετά μια περιδιάβαση στην ασπρόμαυρη ζωή του μικρού ποντικιού –όπου ξεχωρίζει το έργο του Ντάνιελ Ασραμ με έναν τεράστιο Μίκυ να «βγαίνει» από τον τοίχο– περνάμε στην εποχή του χρώματος πριν καταλήξουμε στην «ψυχεδελική» γωνιά της έκθεσης, την Cosmic Cavern του Κένι Σαρφ.


Σε απόσταση αναπνοής από το High Line και το Μουσείο Γουίτνι η pop up έκθεση του Μίκυ.

Μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουν το έργο του θρυλικού Κιθ Χάρινγκ που απεικονίζει τον Μίκυ Mάους μαζί με τα γνωστά σκίτσα του καλλιτέχνη, η αίθουσα «Sorcerer’s apprentice» με τον ατμοσφαιρικό πίνακα του Ολιβερ Κλεγκ, ο διφορούμενος πίνακας της Αριάνα Παπαδημητρόπουλος αλλά και τα «μελαγχολικά» χέρια του κυρίου Μάους που δημιούργησε ο Ισπανός Χαβιέ Μεντίνα με την παραδοσιακή τεχνική της καλαθοπλεκτικής. Ενα ενδιαφέρον κομμάτι της έκθεσης, που προσφέρεται για μεγαλύτερη ανάπτυξη, αφορά τις γυναίκες που αποτελούσαν τον κορμό των «inkers». Πρόκειται για τους καλλιτέχνες που χρωμάτιζαν με το χέρι τα καρέ των σχεδιαστών με μεγάλη υπομονή και προσοχή στη λεπτομέρεια και ο Ντίσνεϊ θεωρούσε ότι οι γυναίκες ζωγράφοι ήταν πολύ καλύτερες από τους άνδρες.

Η pop up έκθεση που αναπτύσσεται σε 1.500 τ.μ. είναι μόνο ένα κομμάτι των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 90 χρόνια του νεότατου Μίκυ Μάους. Προσφέρεται για φωτογραφίες και ενθαρρύνονται οι σέλφι αλλά απουσιάζει ένα έργο-ορόσημο που θα μπορούσε να περάσει στην ιστορία της Ντίσνεϊ. Η μητρική εταιρεία πραγματοποιεί ειδικές εκδηλώσεις στα θεματικά της πάρκα, κυκλοφορεί εκδόσεις και προϊόντα, ενώ γνωστά fashion brands, όπως τα Vans, Marc Jacobs, κ.ά. συνεργάστηκαν για τη μεγάλη επέτειο. Το αμερικανικό ABC, το οποίο ανήκει στην Ντίσνεϊ, πρόβαλε το φαντασμαγορικό πάρτι γενεθλίων του Μίκυ Μάους, ενώ η εταιρεία ανακοίνωσε κέρδη για το 2018.


Ο Μίκυ και ο αγαπημένος του Πλούτο σε ένα από τα ασπρόμαυρα έργα της έκθεσης.

Η Ντίσνεϊ μπορεί να μην ξεχνάει τη ρήση του Ουόλτ, αλλά η προσοχή της είναι στραμμένη αλλού. Πριν από μερικές μέρες ο διευθύνων σύμβουλος Ρόμπερτ Αϊγκερ ανακοίνωσε τη δημιουργία του «Disney Plus», την πολυαναμενόμενη απάντηση της εταιρείας στις συνδρομητικές υπηρεσίες τύπου «Netflix». Μια νέα εποχή έχει ήδη ξεκινήσει.

​​«Mickey: The true original exhibition», έως 10 Φεβρουαρίου 2019.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ