ΧΟΡΟΣ

Το λαχάνιασμα της ζωής στην κόψη με τον θάνατο

ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

«Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε», παράσταση βασισμένη στη χορογραφία της Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Ο τίτλος από μόνος του είναι σχεδόν χορογραφημένος. Εχει κίνηση, συναίσθημα και ήχο: «Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε». Η κορυφαία Φλαμανδή χορογράφος Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ, με την ομάδα της Rosas, εμφανίστηκε προχθές στο Ηρώδειο για μία μόνο βραδιά. Τέσσερις χορευτές, τρεις άνδρες, μία γυναίκα, μαζί με την ίδια την 59χρονη Κεερσμάκερ, ερμήνευσαν τις 6 Σουίτες για τσέλο του Μπαχ.

Στην ορχήστρα, ο τσελίστας Ζαν-Γκιγέν Κεράς και, εκ περιτροπής, ένας χορευτής, με τη σύντομη παρεμβολή της Κεερσμάκερ. Θα ήταν εύκολο να μιλήσουμε για σκηνική λιτότητα. Ομως η σύνθεση ήταν πλήρης και περιεκτική, ο διάλογος μεστός όσο και ελλειπτικός. Ενα αόρατο νήμα λες και όριζε την κίνηση των σωμάτων. Τα κρατούσε, τα άφηνε, τα κατηύθυνε. Στις παύσεις ακουγόταν η ανάσα του χορευτή, τα βήματά του πάνω στην ορχήστρα. Σιωπή και το λαχάνιασμα της ζωής στην κόψη με τον θάνατο. Προσδιορισμένη ελευθερία, μελαγχολία, μια συστολή και διαστολή του χρόνου, ένα τέμπο εσωτερικό. Η συνομιλία του κάθε χορευτή με τη μουσική του Μπαχ, ερμηνευμένη με την επίγνωση της θνητότητας. Το σώμα, δηλαδή, γνωρίζει τα όριά του. Και σε αυτό το «λεξιλόγιο» συναντιούνται όλοι οι ερμηνευτές - χορευτές. «Η δραματουργία της παράστασης βασίστηκε στην ανάλυση της αρμονίας κάθε κομματιού. Πιστεύω πως οι άνθρωποι είναι ικανοί για πολλά πράγματα: τρυφερότητα, εμβάθυνση, συγκέντρωση. Και για συναίσθηση επίσης. Χωρίς συναίσθηση δεν μπορεί να υπάρξει αγάπη», υποστηρίζει η Κεερσμάκερ.

Το κοινό, παρά τις αποχωρήσεις, εισέπραξε το «μήνυμα». Το ανταπέδωσε με πολύ θερμό χειροκρότημα και επευφημίες. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ