ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέο επενδυτικό σχέδιο 800 εκατ. για τον ΟΛΠ καταθέτει η Cosco

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Το σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά προβλέπει ένα πολύ μικρότερο εμπορικό κέντρο για τον νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας (22.000 τετραγωνικά μέτρα αντί 44.000 τετραγωνικών πριν), που θα εξυπηρετεί τους χώρους του σταθμού και όχι το ευρύ κοινό. Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή ενός ακόμα μεγάλου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων δυναμικότητας 2,8 εκατ. TEU, που χωροθετείται ανατολικά του προβλήτα Ι.

Αύριο Παρασκευή αναμένεται να καταθέσει προς έγκριση η Cosco το επενδυτικό της σχέδιο (master plan) στην αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Η επανακατάθεσή του έρχεται μετά την αλλαγή κυβέρνησης και τα δεκάδες προβλήματα που δημιούργησαν οι αποφάσεις της προηγούμενης.

Ομως, σε αυτό το νέο master plan περιλαμβάνονται δύο καινούργια, σημαντικότατα στοιχεία. Tο σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά προβλέπει αφενός ένα πολύ μικρότερο εμπορικό κέντρο για τον νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας (22.000 τετραγωνικά μέτρα αντί 44.000 τετραγωνικών πριν), που θα εξυπηρετεί τους χώρους του σταθμού και όχι το ευρύ κοινό, και αφετέρου έναν νέο επιπλέον προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για αύξηση του προϋπολογισμού της Cosco για τον Πειραιά, από τα 600 εκατομμύρια ευρώ, στα 800 εκατομμύρια.

Ειδικότερα, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς στο νέο master plan που θα καταθέσει εκτός απροόπτου αύριο, έχει περιλάβει την κατασκευή και λειτουργία ενός ακόμα μεγάλου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων δυναμικότητας 2,8 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEU), που χωροθετείται ανατολικά του προβλήτα Ι. Στόχος της Cosco είναι η αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά πάνω από τα 10 εκατομμύρια TEU. Ο ΟΛΠ, ο οποίος αναρριχήθηκε φέτος στην 32η θέση παγκοσμίως σύμφωνα με την ετήσια κατάταξη του Lloyd’s List που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες, εδώ και μερικές εβδομάδες είναι ο μεγαλύτερος σε διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που είχε δημοσιεύσει η «Κ», στα τέλη Ιουλίου, δηλαδή κατά το πρώτο επτάμηνο του 2019, η διακίνηση στους προβλήτες του ΟΛΠ στον Πειραιά ξεπέρασε αυτή του ισπανικού λιμένα της Βαλένθιας –που μέχρι τώρα κρατούσε την πρωτιά στη Μεσόγειο– και η διαφορά αναμένεται να διευρυνθεί έως τα τέλη του έτους. Ετσι, οι Κινέζοι επιδιώκουν να προχωρήσουν τώρα στην κατασκευή του προβλήτα IV, που θα προσθέσει άλλα 2,8 εκατ. TEU δυναμικότητα και θα ανεβάσει το διαθέσιμο capacity πάνω από τα 10 εκατ. TEU σε ορίζοντα τριετίας. Το 2018 η διακίνηση στον Πειραιά έφτασε τα 4,9 εκατομμύρια TEU, σημειώνοντας αύξηση 18,4% από το προηγούμενο έτος, 47% από το 2015 και άνω του 700% από το 2009, όταν και ανέλαβε την υποπαραχώρηση του προβλήτα ΙΙ (ο προβλήτας ΙΙΙ κατασκευάστηκε αργότερα από την Cosco, ενώ ο προβλήτας Ι ήταν και παραμένει υπό την άμεση διαχείριση του ΟΛΠ). Για το τρέχον έτος οι εκτιμήσεις του managment του λιμανιού μιλούν για 5,5 με 5,6 εκατομμύρια TEU.

Η επένδυση στον προβλήτα ΙV εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ και έρχεται να προστεθεί στις ήδη προωθούμενες από την Cosco επενδύσεις, που ανέρχονται στα 612 εκατομμύρια. Από αυτές εξαιρέθηκε έπειτα από αντιρρήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης η κατασκευή ναυπηγείου για mega yachts προϋπολογισμού περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ. Αν από τα 612 εκατομμύρια αφαιρεθούν τα 40 αυτά εκατομμύρια και άλλα 68 εκατομμύρια που αφορούν επενδύσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί (νέα πλωτή δεξαμενή, επισκευές κ.λπ.) και προστεθούν τα 300 εκατομμύρια του προϋπολογισμού του νέου προβλήτα, προκύπτουν τα περίπου 800 εκατομμύρια των επενδύσεων που θα υποβάλει προς έγκριση ο ΟΛΠ στην ΕΣΑΛ.

Να σημειωθεί πως το master plan αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων McKinsey. Οι υπόλοιπες επενδύσεις της Cosco, πέραν του προβλήτα ΙV και του νέου λιμένα κρουαζιέρας, περιλαμβάνουν 4 ξενοδοχεία, car terminal, νέες αποθήκες και logistics, βελτίωση και συντήρηση λιμενικών υποδομών, προμήθεια εξοπλισμού και μέσων, βελτίωση υποδομών ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, οικολογικά λεωφορεία κ.ά.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ