ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Οι πρωτότυπες ελληνικές σειρές αλλάζουν την εικόνα της τηλεόρασης

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Οι «Αγριες μέλισσες» (φωτ.) και το «Κόκκινο ποτάμι» προηγούνται στην κούρσα της τηλεθέασης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δεκαπέντε τηλεοπτικές σειρές, άλλα τόσα τηλεπαιχνίδια και σόου, ψυχαγωγικές εκπομπές στην πρωινή και μεσημεριανή ζώνη, εκπομπές λόγου, ταξιδιωτικές, πολιτικές, ποικίλης ύλης, μαγειρικής. Η τηλεοπτική σεζόν 2019-2020, που έκανε… ποδαρικό πριν από λίγες εβδομάδες –πολύ νωρίτερα από ό,τι είχαν συνηθίσει οι τηλεθεατές τα τελευταία χρόνια–, παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα πληθώρα και πολυμορφία προγραμμάτων, ξαφνιάζοντας ευχάριστα τους τηλεθεατές που διψούσαν στο άνυδρο τηλεοπτικό τοπίο των προηγούμενων ετών. Για πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν μία δεκαετία κρίσης, η οποία γκρέμισε το τηλεοπτικό οικοδόμημα με την ευκολία που θα σκόρπιζε έναν χάρτινο πύργο, το μείγμα προγράμματος όλων των καναλιών μοιάζει περισσότερο με καλομαγειρεμένο φαγητό και λιγότερο με ξαναζεσταμένη σούπα.

Το «Κόκκινο ποτάμι» του Μανούσου Μανουσάκη που προβάλλεται στο Open παρακολουθούν περισσότεροι από 1.500.000 τηλεθεατές, ενώ περίπου 1.400.000 άνθρωποι συντονίζονται κάθε βράδυ στον ΑΝΤ1 για να παρακολουθήσουν τις «Aγριες μέλισσες». Περίπου 850.000 τηλεθεατές έχουν σταθερό ραντεβού με το «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα» στον Alpha, τις «8 λέξεις» του ΣΚΑΪ, το «Πέτα τη φριτέζα» του ΑΝΤ1.

Ηρθε, λοιπόν, η στιγμή της πολυπόθητης επανεκκίνησης της ελληνικής τηλεόρασης έπειτα από τουλάχιστον μία δεκαετία κρίσης; Εχει αποκατασταθεί η ομαλότητα, έχουν ρυθμιστεί οι αμοιβές, έχουν ανοίξει ξανά θέσεις εργασίας, είναι τα κανάλια σε θέση πια να επενδύσουν σε βάθος χρόνου σε ποιοτικές παραγωγές; «Νομίζω ότι αυτό που γίνεται φέτος δεν έχει συμβεί ποτέ όσο υπάρχει ιδιωτική τηλεόραση. Παλιά υπήρχαν δύο κανάλια που έκαναν παραγωγές και άλλα δύο που ήταν εστιασμένα στο ξένο πρόγραμμα ή στην ενημέρωση. Φέτος έχουν όλα πρόγραμμα σε ό,τι αφορά πρωτότυπες παραγωγές. Είναι η χαρά της Ελληνίδας τηλεθεάτριας», υποστηρίζει ο διευθυντής προγράμματος του ΣΚΑΪ Λοΐζος Ξενόπουλος. Και προσθέτει, «δεν ξέρω αν η τηλεόραση έχει συνέλθει, αλλά δεν έχει εικόνα κρίσης. Αρα είναι μια νέα τηλεόραση, πιο κοντά στην τηλεόραση που θέλουμε».

Σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση πολλών παραγωγών μυθοπλασίας έπαιξε το πρόγραμμα επιχορηγήσεων οπτικοακουστικής παραγωγής που προβλέπει την επιστροφή του 35% των δαπανών που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα. Σε αυτό έχει ήδη ενταχθεί το «Λόγω τιμής» του ΣΚΑΪ και έχουν κάνει αίτηση επιχορήγησης άλλες οκτώ σειρές.

«Λέμε πια κάθε φέτος και καλύτερα και όχι κάθε πέρυσι και καλύτερα και αυτό είναι θετικό», τονίζει ο σκηνοθέτης Ανδρέας Μορφονιός που έχει υπογράψει σειρές όπως τα «Aκρως οικογενειακόν», «Ευτυχισμένοι μαζί» και φέτος τη σειρά του Alpha «Σπίτι είναι». «Το θετικό τη φετινή σεζόν είναι ότι έχουμε αύξηση των ελληνικών σειρών μυθοπλασίας. Βέβαια μέσα στην κρίση όλα συμπιέστηκαν, οι προϋπολογισμοί, οι αμοιβές και κυρίως οι χρόνοι στους οποίους γυρίζονται οι σειρές. Λόγω του κόστους έπρεπε να γυρίζονται τα επεισόδια σε πολύ λιγότερο χρόνο από ό,τι παλιότερα. Ολοι εμείς που δουλεύουμε στην τηλεόραση, σκηνοθέτες, τεχνικοί, ηθοποιοί, μάθαμε να επιδιώκουμε ένα καλό αποτέλεσμα βάζοντας νερό στο κρασί μας και να δουλεύουμε πιο γρήγορα. Αυτό δεν άλλαξε τη φετινή χρονιά», προσθέτει.

Ομοίως, δεν έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες εργασίας των τεχνικών σύμφωνα με τον οπερατέρ Βασίλη Βαφειάδη, που έχει βρεθεί πίσω από τις κάμερες εκπομπών όπως «Αυτοί που πήραν τα βουνά» και σειρών όπως «Της αγάπης μαχαιριά», «Ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα» κ.ά. «Ναι μεν γίνονται πολλές νέες παραγωγές» λέει, «αλλά τα ημερομίσθια και οι συνθήκες των γυρισμάτων δεν έχουν βελτιωθεί, οι τεχνικοί είναι ακόμα ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Κάνουμε δεκάωρα γυρίσματα και οι αμοιβές παραμένουν πολύ χαμηλές. Eχει βελτιωθεί η ποιότητα της εικόνας, γιατί δίνονται περισσότερα χρήματα στα σκηνικά, στο μακιγιάζ, στα ρούχα».

Ο σκηνογράφος Αντώνης Χαλκιάς, που έχει εργαστεί σε εξαιρετικές παραγωγές όπως «Το νησί» και φέτος στη σειρά του ΑΝΤ1 «Aγριες μέλισσες» και στο «Λόγω τιμής» του ΣΚΑΪ, διαπιστώνει ότι «τα κανάλια συναγωνίζονται κάνοντας σίριαλ με αξιώσεις. Επενδύουν γιατί μπορούν πια να επενδύσουν.

Βλέπουν ότι θα μπορούσε να ξαναγυρίσει στην τηλεόραση ένα απαιτητικό κοινό που έχει κλειστούς τους δέκτες του όταν του προσφέρεις προγράμματα κακής ποιότητας. Είναι μια πολύ δυναμική χρονιά». Θεωρεί ότι οι επαγγελματίες που συμβιβάστηκαν με εκπτώσεις σε μισθούς και καλλιτεχνικές αξιώσεις τον καιρό της κρίσης τώρα επιστρέφουν και με θάρρος και επιμονή διεκδικούν τα προαπαιτούμενα για ένα αξιοπρεπές καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Εξαιρετικά θετική εξέλιξη για την τρέχουσα σεζόν αποτέλεσε και η αύξηση των θέσεων εργασίας. «Φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που όλοι δυσκολεύτηκαν να “κλείσουν” συνεργάτες και συνεργεία, δεν έβρισκαν, γιατί πολλοί επαγγελματίες εγκατέλειψαν τον χώρο στη διάρκεια της κρίσης», τονίζει ο Ανδρέας Μορφονιός.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα όλων είναι φυσικά η φετινή σεζόν να μην είναι ένα πυροτέχνημα, αλλά η αφετηρία για μια νέα καλή εποχή στην ελληνική τηλεόραση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ