Με τρία ασημένια μετάλλια, ένα χάλκινο και δύο διακρίσεις με «πλασάρισμα» στην οκτάδα έφυγε η Ελλάδα από την Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (WRO), που πραγματοποιήθηκε φέτος στην πανέμορφη πόλη Γκιουρ της Ουγγαρίας, με κεντρικό θέμα «Έξυπνες πόλεις». Δέκα ομάδες από σχολεία όλης της χώρας και είκοσι οκτώ μαθητές (11 κορίτσια και 17 αγόρια) συναγωνίστηκαν 423 ομάδες από 73 χώρες από όλο τον κόσμο και σημείωσαν την καλύτερη επίδοση της φετινής διοργάνωσης, συγκεντρώνοντας τα περισσότερα μετάλλια – μαζί με τη Ρωσία. Πρόκειται για μια πρωτοφανή επιτυχία, εφάμιλλη διακρίσεων που αποσπούν κατά καιρούς  Έλληνες αθλητές, σε έναν τομέα που οδηγεί την κούρσα της καινοτόμου ανάπτυξης. «Η Ελλάδα βρίσκεται πια στον έβδομο ουρανό! Αυτή είναι η ποιότητα της χώρας μας και των παιδιών της», ξέσπασε ο πρόεδρος του οργανισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Ελλάς, Γιάννης Σομαλακίδης. «Οι διακρίσεις της ελληνικής αποστολής, που είναι το επιστέγασμα σκληρής προσπάθειας των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων, μας γεμίζουν περηφάνια και ελπίδα για το μέλλον», κατέληξε.

Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική, που βασίζεται στη μεθοδολογία STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), οι μαθητές αναπτύσσουν σημαντικές δεξιότητες, όπως η ομαδικότητα, η δημιουργική σκέψη και η ικανότητα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων, ενώ μπορούν να κατανοήσουν στην πράξη τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς. O όρος STEM αποδίδεται στη βιολόγο Τζούντιθ Ράμαλεϊ, διευθύντρια του Ιδρύματος Φυσικών Επιστημών των ΗΠΑ στις αρχές του αιώνα. Πρόκειται για μια προσέγγιση στην εκπαίδευση που έχει σχεδιαστεί ώστε στη διδασκαλία των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών να εισαχθούν οι τεχνολογίες και η επιστήμη των μηχανικών. Υπολογίζεται ότι μόνο στις ΗΠΑ περίπου πέντε εκατομμύρια θέσεις εργασίας παραμένουν κενές επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί υποψήφιοι με εξειδίκευση στα πεδία STEM, ενώ στο άμεσο μέλλον το 25% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν ανάλογες γνώσεις.

 

 
Η Μαρία Παναγοπούλου, η Μαρία Στεφανίδη, η Εύα Λαμπροπούλου και ο «Θαλής», που τους χάρισε το αργυρό μετάλλιο στην Ολυμπιάδα.

 

Το Μουντιάλ των ρομπότ

«Η ελληνική ομάδα έχει την μπάλα, προσπαθεί, πλησιάζει, μάχεται σαν... τους 300 Σπαρτιάτες!» φωνάζει θριαμβευτικά ο σχολιαστής του αγώνα ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Μακάο, μεταδίδοντας τον ενθουσιασμό του στην κερκίδα. Ο τελικός μετράει ήδη δέκα λεπτά και η Ελλάδα είναι πίσω στο σκορ. Αντίπαλοι στο «γρασίδι» είναι τέσσερα ρομπότ, δύο για κάθε ομάδα, τα οποία κινούνται αυτόνομα στον χώρο προσπαθώντας να σκοράρουν. Ο αγώνας έχει σκληρά μαρκαρίσματα, πάσες, αποβολές και εντυπωσιακά γκολ – ποιος να το έλεγε ότι το ποδόσφαιρο μπορεί να παιχτεί έτσι! Οι θεατές έχουν γεμίσει ασφυκτικά την περίμετρο του γηπέδου, ενώ από τις κερκίδες η ελληνική αποστολή εμψυχώνει τον Γιώργο Μπάκα, τον Νίκο Γιαννόπουλο και τον Κωνσταντή Καργάκο, που αποτελούν την ομάδα Bitbot (3ο και 4ο Γυμνάσιο Καλαμάτας), η οποία έφτασε αήττητη στον τελικό της κατηγορίας Football της Ολυμπιάδας, νικώντας τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Αυστραλία, το Ιράν, τη Ρωσία, την Ταϊβάν, τη Μαλαισία και το Χονγκ Κονγκ. Το σφύριγμα της λήξης βρίσκει νικητή το Μακάο, αλλά η ελληνική ομάδα ξεσπά σε έξαλλους πανηγυρισμούς, έχοντας κατακτήσει το ασημένιο μετάλλιο. «Αυτό που μας έφερε στη θέση που είμαστε σήμερα είναι ο συνδυασμός καλής προετοιμασίας και πολύ σκληρής δουλειάς στην κατασκευή και στον προγραμματισμό των ρομπότ», λέει ο Κωνσταντής Καργάκος.

Κι ενώ στην αίθουσα του ποδοσφαίρου ανάβουν τα φλας για τις αναμνηστικές φωτογραφίες, έρχονται τα νέα ότι το πρότζεκτ «Θαλής» των Smartbirds από το Πειραματικό Γυμνάσιο Λάγγουρα και το 2ο Γυμνάσιο Πατρών πάει για μετάλλιο – ασημένιο, όπως αποδείχθηκε τελικά λίγες ώρες αργότερα. Συναντάμε τις Μαρία Παναγοπούλου, Εύα Λαμπροπούλου και Μαρία Στεφανίδη και τον προπονητή Πάνο Βέρρα στη διπλανή αχανή αίθουσα, όπου φιλοξενούνται οι ογδόντα ομάδες που συμμετέχουν στην κατηγορία Open. Η δική τους πρόταση για τις έξυπνες πόλεις του μέλλοντος είναι το αυτόνομο ρομπότ «Θαλής», το οποίο πλοηγείται στους δρόμους της πόλης παρέχοντας σε πραγματικό χρόνο μετρήσεις θερμοκρασίας, υγρασίας, φωτός, υπεριώδους ακτινοβολίας, ποιότητας του αέρα, ανιχνεύοντας διαρροή νερού ή αερίου και καλώντας τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να εντοπίσει ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια, αφού συνομιλήσει μαζί τους. 

«Η εκπαιδευτική ρομποτική τροποποιεί τον τρόπο σκέψης· απομακρυνόμαστε από το δασκαλοκεντρικό σύστημα, όπου ένας άνθρωπος αναλύει μαθηματικούς τύπους. Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τη λύση σε ένα πρόβλημα και δεν την παίρνουν έτοιμη», επισημαίνει ο Πάνος Βέρρας. «Σε άλλες χώρες η εκπαιδευτική ρομποτική έχει ενταχθεί ήδη στο εκπαιδευτικό σύστημα, εμείς έχουμε μείνει αρκετά πίσω. Έχουμε όμως τα μυαλά, τα παιδιά έχουν τις δυνατότητες και πρέπει να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν όσα έρχονται με γοργούς ρυθμούς τα επόμενα χρόνια».

 


Αυτόνομο ρομπότ. 

 

Ολυμπιονίκες από το δημοτικό

Ο Βασίλης Ντάτης και ο Γιάννης Τριανταφύλλης ή αλλιώς JoBi Team (από το 4ο και 5ο Δημοτικό Αγίας Παρασκευής) κατέκτησαν το χάλκινο μετάλλιο στην πολύ απαιτητική κατηγορία Regular, κατασκευάζοντας ένα «έξυπνο» λεωφορείο, το οποίο μετέφερε επιβάτες στα όρια μιας μικρογραφίας γειτονιάς. Είναι και οι δύο πολύ ενθουσιασμένοι. «Είναι μια πολύ ωραία εμπειρία, την οποία ζούμε για πρώτη φορά, και είμαστε πολύ χαρούμενοι που καταλάβαμε αυτή την καλή θέση», λέει ο Γιάννης. Ασημένιο μετάλλιο στην κατηγορία Open απέσπασε η ομάδα Infinite Code από τα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Δημοτικά Εκάλης για το έξυπνο χνουδωτό αρκουδάκι Άλεξ, που υποστηρίζει παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία.

«Τα πρότζεκτ των ελληνικών ομάδων είναι πολύ προηγμένα, το επίπεδο είναι υψηλότατο και αυτό δυστυχώς δεν είναι ευρέως γνωστό», τονίζει ο κ. Σομαλακίδης. «Οι  Έλληνες μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι στη χώρα μας άλλα παιδιά της ηλικίας τους φτιάχνουν ήδη αυτόνομα και αυτοδύναμα ρομπότ».

Στους διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής που διοργανώνονται ετησίως στην Ελλάδα έχουν συμμετάσχει περισσότεροι από 18.000 μαθητές και πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων. Περισσότεροι από 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν κάθε χρόνο τα δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια κατάρτισης για την εκπαιδευτική ρομποτική, ενώ έχουν διατεθεί δωρεάν 500 πακέτα ρομποτικής σε σχολεία της χώρας με την υποστήριξη της COSMOTE, που αποτελεί στρατηγικό συνεργάτη του WRO Ελλάς. «Νιώθουμε περήφανοι που είμαστε από τους πρώτους ιδιωτικούς φορείς που επένδυσαν στο STEM και στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των νέων, συμπράττοντας με τον εκπαιδευτικό φορέα WRO Ελλάς. Τα τελευταία έξι χρόνια, μέσα από τις δράσεις μας έχουμε βοηθήσει χιλιάδες παιδιά να ασχοληθούν με την εκπαιδευτική ρομποτική, καλλιεργώντας την ομαδικότητα και τη δημιουργικότητά τους», δήλωσε ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ.

 


Η Jobi Team με τον προπονητή της Κώστα Τσατσαρώνη στο βάθρο.

 

Ελληνική εκπροσώπηση, εκτός από τις ομάδες, υπήρχε και στο σώμα των κριτών – η ομάδα των Ελλήνων κριτών ήταν από τις πολυπληθέστερες της Ολυμπιάδας. Ο Νίκος Σαζακλίδης, δάσκαλος στο 1ο Δημοτικό Ξάνθης, με πολλές συμμετοχές ως προπονητής και κριτής σε διαγωνισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό, υπογραμμίζει ότι «οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δουν στην εκπαιδευτική ρομποτική το μέλλον της εκπαίδευσης. Ό,τι διδάσκουμε σήμερα στα σχολεία μας δεν έχει καμία σχέση με αυτό που θα ζητήσει η αγορά αύριο μεθαύριο, αλλά και το πώς θα είναι η ίδια η εκπαίδευση τα επόμενα χρόνια. Αν ένας εκπαιδευτικός θέλει να μην είναι αναλφάβητος, όχι μόνο τεχνολογικά, αλλά και παιδαγωγικά, θα πρέπει να γνωρίσει τι ακριβώς είναι η ρομποτική».

Τον κατάλογο των διακρίσεων για τα ελληνικά χρώματα συμπλήρωσαν η τέταρτη θέση στην κατηγορία Open Senior, που κατέλαβε η ομάδα λυκειόπαιδων Minders, η έβδομη θέση της Teamwork Optimum του Γενικού Λυκείου Καστριτσίου, η 63η θέση της Teamwork Happiness του 49ου Δημοτικού Πατρών, η 61η θέση της Youngbloods από το Ράλλειο Γυμνάσιο Θηλέων Πειραιά, η 78η θέση της Teamwork Dream του 13ου Γυμνασίου Πατρών και η 9η θέση της φοιτητικής ομάδας Esda Lab. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ