Γιάννης Παπαδόπουλος ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Επικίνδυνοι πλόες

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι φωνές τους ακούστηκαν μέσα στη νύχτα. «Μας σφάζουν! Σώστε μας!» Επτά Ιουνίου 1976, στη Νιγηρία, το ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο «Ρόζμαρι» δεχόταν επίθεση πειρατών. Μόνη ελπίδα των Ελλήνων ναυτικών ήταν το πλήρωμα του πλοίου «Ρέθυμνο», το οποίο είχε αγκυροβολήσει στην ίδια περιοχή.

H είδηση δημοσιεύθηκε στην «Κ» στις 20 Ιανουαρίου 1977, ένα τετράστηλο στη βάση της σελίδας 14: «Ελληνας ναυτικός σκότωσε αμυνόμενος πέντε Νιγηριανούς πειρατές». Το «Ρέθυμνο» ξεφόρτωνε το εμπόρευμά του στο Λάγος όταν ο νυχτοφύλακας ξύπνησε τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος. Τους είπε ότι άκουγε φωνές. Προέρχονταν από το ελληνικών συμφερόντων πλοίο «Ρόζμαρι» που είχε αγκυροβολήσει στην ίδια θαλάσσια περιοχή. Αμεσα συγκροτήθηκε πενταμελής ομάδα ναυτικών αποτελούμενη από τον μάγειρα στο «Ρέθυμνο», τρεις ακόμη Ελληνες και έναν Αιγύπτιο. Με μια μηχανοκίνητη βάρκα πλησίασαν για να εκτιμήσουν την κατάσταση.

Οι περιγραφές που δημοσιεύθηκαν αργότερα στον ελληνικό Τύπο ίσως είχαν και κάποια δόση υπερβολής. Η σκηνή, πάντως, που αντίκρισαν οι ναυτικοί ήταν εφιαλτική. Περίπου 50 πειρατές επιβαίνοντες σε μηχανοκίνητες πιρόγες και πλοιάρια πολιορκούσαν το «Ρόζμαρι». Κράδαιναν τσεκούρια και μεγάλα μαχαίρια και κραύγαζαν. Κάποιοι κατάφεραν να ανέβουν στο κατάστρωμα και μαχαίρωσαν ένα μέλος του πληρώματος.

Ο μάγειρας πυροβόλησε –αρχικά– στον αέρα με μια κυνηγετική καραμπίνα που είχε μαζί του. Τα πυρά, όμως, έστρεψαν τους πειρατές εναντίον του. Πυροβόλησε ξανά, σκότωσε πέντε και τραυμάτισε άλλους τρεις. Τη σκηνή παρακολουθούσε αμέτοχο το πλήρωμα πλωτού περιπολικού της τοπικής λιμενικής αστυνομίας. Οι ελληνικές αρχές άσκησαν ποινική δίωξη εναντίον του μάγειρα με τις κατηγορίες της ανθρωποκτονίας κατά συρροή και της απόπειρας ανθρωποκτονίας κατά συρροή. Η υπόθεση δεν κατέληξε στα δικαστήρια, καθώς το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιώς εξέδωσε απαλλακτικό βούλευμα. Σύμφωνα με το σκεπτικό του βουλεύματος, ο Ελληνας ναυτικός «βρισκόταν σε κατάσταση αμύνης, της οποίας τα όρια δεν υπερέβη».

Πέρασαν δεκαετίες, όμως ο Κόλπος της Γουινέας παραμένει σήμερα επισφαλής περιοχή. Τα διαδοχικά κρούσματα επιθέσεων, οι πρόσφατες απαγωγές –και– Ελλήνων ναυτικών και η αιχμαλωσία τους στο Δέλτα του Νίγηρα απαιτούν την κινητοποίηση της διεθνούς ναυτικής κοινότητας. Οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται και μακριά από τη στεριά, για να μην εξελιχθεί η θάλασσα της Δυτικής Αφρικής σε Αγρια Δύση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ