ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενδιαφέρον από τέσσερις εταιρείες για σιδηροδρομικές μεταφορές

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που προσφέρει τόσο επιβατικές όσο και εμπορευματικές μεταφορικές υπηρεσίες, οι ΣΤΑΣΥ που προσφέρουν μόνον επιβατικές μεταφορές και η RailCargo Logistics Goldair.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης λειτουργούν ως εφαλτήριο για την είσοδο νέων παικτών στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), επτά εταιρείες δραστηριοποιούνται ή έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να δραστηριοποιηθούν στην αγορά. Οι τρεις από αυτές προσφέρουν ήδη έργο, ενώ οι άλλες τέσσερις ετοιμάζονται να εισέλθουν στην αγορά.

Στην πρώτη κατηγορία εντάσσεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που προφέρει τόσο επιβατικές όσο και εμπορευματικές μεταφορικές υπηρεσίες, οι ΣΤΑΣΥ που προσφέρουν μόνον επιβατικές μεταφορές και η RailCargo Logistics Goldair που προσφέρει εμπορευματικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες. H τέταρτη εταιρεία που θα δραστηριοποιηθεί είναι η PEARL (Piraeus Europe Asia Rail Logistics), συμφερόντων της κινεζικής Cosco.

Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου, η PEARL έχει λάβει όλες τις πιστοποιήσεις και το μόνο που απομένει είναι η ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προσωπικού της, δηλαδή των μηχανοδηγών ώστε να ξεκινήσει την εκτέλεση του έργου. Η εταιρεία θα εστιαστεί στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Ακόμη, υπάρχουν άλλες τρεις επιχειρήσεις που έχουν καταθέσει φακέλους αδειοδότησης για τη διεξαγωγή σιδηροδρομικού έργου στη χώρα μας. Πρόκειται για την ελληνική εταιρεία Makios Logistics και τις δύο ρουμανικές εταιρείες Grup Ferroviar Roman και ΤEF Logistica Ferroviara. Το σύνολο των τριών τελευταίων ενδιαφερομένων για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου θα εστιαστεί στις εμπορευματικές μεταφορές.

Η πρόεδρος της ΡΑΣ, παρόλο που σημείωσε ότι η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι σε πολλά σημεία «κακή», χαρακτήρισε την παρεχόμενη ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλή. «Υπάρχει, πράγματι, ένα κακό δίκτυο, ειδικά μετά τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη και πιο πέρα», είπε χθες η κ. Τσιαπαρίκου, σημειώνοντας ωστόσο ότι τα περισσότερα σιδηροδρομικά ατυχήματα οφείλονται στις αφύλακτες διαβάσεις. «Εχουμε ένα ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο, παρόλη την κακή κατάσταση που βρίσκεται» σημείωσε. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η αξιολόγηση της ασφάλειας του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου  θα ξεκινήσει τώρα σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή ΡΑΣ.

Το 2018 το σιδηροδρομικό έργο στη χώρα μας παρουσίασε μικρή αύξηση. Αν και τα έσοδα παρέμειναν στο επίπεδο του 2017, εντούτοις λόγω των εμπορευματικών μεταφορών, τα διανυόμενα τρενοχιλιόμετρα αυξήθηκαν κατά 3% φτάνοντας τα 1.577 εκατ. χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χθες η ΡΑΣ, το 2018 υπήρξε σημαντική αύξηση των διανυόμενων εμπορευματικών τρενοχιλιομέτρων (+17%) και κάμψη των επιβατικών τρενοχιλιομέτρων (-1%).

Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν κατά τη χθεσινή παρουσίαση των πεπραγμένων της  Αρχής  στη Βουλή, η ανάκαμψη του σιδηροδρομικού έργου συνεχίστηκε μέσα στο 2019. Οπως ανέφερε  η πρόεδρος της ΡΑΣ, «από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε το Αθήνα - Θεσσαλονίκη μέσα στο 2019 και δόθηκε στην κυκλοφορία, με το τέσσερις ώρες Αθήνα - Θεσσαλονίκη, έχουμε ραγδαία αύξηση το τελευταίο τρίμηνο του 2019 στην επιβατική κίνηση. Είναι πάνω από 16% η αύξηση».

Πάντως, η πρόεδρος της ΡΑΣ σημείωσε ότι το έργο που διεκπεραιώνεται μέσω σιδηροδρόμου είναι πάρα πολύ μικρό. Μόλις το 0,9% του έργου των χερσαίων επιβατικών μεταφορών και το 1,8% των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών διενεργείται μέσω σιδηροδρόμου. Τα αντίστοιχα μεγέθη στην Ε.Ε. είναι τουλάχιστον 10πλάσια, ενώ σε ορισμένες χώρες (π.χ. Αυστρία, Εσθονία) μέσω τρένου διεξάγεται πάνω από το 30% των χερσαίων μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων. «Είμαστε πράγματι η χώρα με το χαμηλότερο ποσοστό τρενοχιλιομέτρων σε σχέση με τις υπόλοιπες χερσαίες μεταφορές», είπε χθες στη Βουλή, η κ. Τσιαπαρίκου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ