ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Βραβεία Οσκαρ, σκληρή μάχη για τρεις

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Οσκαρ

Οι μνηστήρες των Οσκαρ πήραν θέση στην τελική ευθεία για την τελετή απονομής, στις 2 Μαρτίου, καθώς χθες ανακοινώθηκαν οι υποψήφιοι. Αιχμή του δόρατος των φετινών Οσκαρ είναι οι τρεις ταινίες που συγκεντρώνουν συνολικά 29 υποψηφιότητες. Μάχη στήθος με στήθος ανάμεσα στον «Οδηγό διαπλοκής» (10 υποψηφιότητες), στο «Gravity» (10) και στο «12 χρόνια σκλάβος» (9).
 
Με απλά λόγια, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου δίνει ώθηση σε δύο ψυχαγωγικές ταινίες, που τα θέματά τους μπορεί να μην έχουν ιδιαίτερο ειδικό βάρος (το «Gravity» και ο «Οδηγός διαπλοκής» δεν είναι παρά απολαυστικός κινηματογραφικός αφρός), όμως, υποστηρίζουν και ανανεώνουν τον ρόλο της κινηματογραφικής σκηνοθεσίας. Εξυπακούεται πως υποκλίνονται και στον ηθοποιό. Στην πρώτη, σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον υπερσύγχρονης τεχνολογίας, ο Αλφόνσο Κουαρόν ακολούθησε τους βασικούς κανόνες της κλασικής αφήγησης ενορχηστρώνοντας ρεαλιστικά ένα θρίλερ φαντασίας που κόβει την ανάσα. Στη δεύτερη, ο Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ κινήθηκε σε ένα αυτοσχεδιαστικό και πιο μοντέρνο ύφος.
 
Επίσης η Ακαδημία, ανεβάζοντας ψηλά στον πίνακα το «12 χρόνια σκλάβος», επέδειξε και τον ενθουσιασμό της για ταινίες με σοβαρή θεματολογία, που επανεξετάζουν πτυχές της αμερικανικής ιστορίας.
 
Επίκαιρες ιστορίες
 
Για τα Οσκαρ σεναρίου, πρωτότυπου και προσαρμοσμένου, προκρίθηκαν ανθρωποκεντρικές ταινίες γύρω από τις σύγχρονες σχέσεις, αλλά και ταινίες που φέρνουν στο προσκήνιο καυτά ζητήματα της επικαιρότητας. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε το «Πριν τα μεσάνυχτα» (ξεχωριστή ταινία για εμάς, γιατί στην παραγωγή της βρίσκεται η ελληνική Faliro House του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου, αλλά και γιατί έχει γυριστεί στη Μεσσηνία), το «Nebraska», του ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν, την εξαιρετική «Θλιμμένη Τζάσμιν». Στη δεύτερη, το «Captain Phillips» γύρω από τη σύγχρονη πειρατεία και τον «Λύκο της Wall Street» σχετικά με τη χρηματοπιστωτική «φούσκα» που έχει ταρακουνήσει τον πλανήτη.
 
Πρόσωπα για Οσκαρ
 
Ολα ήταν αναμενόμενα, ακόμη και η «αδικία»: η μη πρόταση του βετεράνου Ρόμπερτ Ρέντφορντ για το «Ολα χάθηκαν», ο οποίος δεν έχει βραβευτεί ποτέ ως ηθοποιός. Η Ακαδημία υποκλίθηκε στη γενιά των ηθοποιών που κυριαρχούν στις υψηλές κλίκακες της πυραμίδας του σταρ σίστεμ. Ενδιαφέρουσα σύμπτωση (;) το ότι ο «Οδηγός διαπλοκής» είναι υποψήφιος και στις τέσσερις κατηγορίες ρόλων (Κρίστιαν Μπέιλ και Μπράντλεϊ Κούπερ για Α΄ και Β΄ ανδρικού, Εϊμι Ανταμς και Τζένιφερ Λόρενς για Α΄ και Β΄ γυναικείου). Υποψήφιοι είναι επίσης η Μέριλ Στριπ (ως συνήθως), ο βετεράνος Μπρους Ντερν (μάλλον τιμητικά), ο Μάθιου Μακόναχι (ο ανερχόμενος), ο Λεονάρντο ντι Κάπριο και η Κέιτ Γουίνσλετ (τα φαβορί).
 
Για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, φαβορί είναι η ιταλική «Τέλεια ομορφιά».
Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ