ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στον Πειραιά ο κινεζικός στόλος

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Το “κεφάλι του δράκου” της ελληνοκινεζικής οικονομικής συνεργασίας είναι ο Πειραιάς. Και για να ανοίξει τα φτερά του και να πετάξει ο δράκος, πρέπει πρώτα να σηκώσει το κεφάλι». Με αυτά τα λόγια εξηγούσε πρόσφατα στον Ελληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα τη σημασία που έχει το λιμάνι του Πειραιά για το Πεκίνο ο πρέσβης της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα Zou Xiaoli. Η συνάντηση αυτή είχε γίνει στη Βουλή, πριν από τις εκλογές. Ομως το ίδιο μήνυμα επανέλαβε στον κ. Τσίπρα και κατά την τελευταία συνάντησή τους στο Μαξίμου, μετά την ανάδειξή του στην πρωθυπουργία, οπότε και του μετέφερε πρόσκληση του Κινέζου πρωθυπουργού Li Keqiang να επισκεφθεί το Πεκίνο.

Η κινεζική πλευρά έχει σαφώς θορυβηθεί από τις αρχικές δηλώσεις της κυβέρνησης για τις ιδιωτικοποιήσεις καθώς εξακολουθεί να ενδιαφέρεται σφόδρα για την επέκταση και ενδυνάμωση της παρουσίας της στο ελληνικό λιμάνι. Οπως ενδιαφέρεται και για την περαιτέρω αναβάθμιση της σιδηροδρομικής του διασύνδεσης με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Αν και οι διευκρινιστικές δηλώσεις της ελληνικής κυβέρνησης για σεβασμό των συμφωνηθέντων στον πρόσφατο φιλικό διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και Cosco έχουν μετριάσει τις αρχικές αρνητικές εντυπώσεις, η ένταση που έχει δημιουργηθεί δεν έχει ακόμα εκτονωθεί. Οπως εξηγούν στην «Κ» διπλωματικοί και οικονομικοί κύκλοι, στην Κίνα επικρατεί ακόμα αυξημένη νευρικότητα και αβεβαιότητα για τις εξελίξεις στην Ελλάδα. «Δεν είναι υποχρεωμένοι οι Κινέζοι επιχειρηματίες και αξιωματούχοι να παρακολουθούν καθημερινά τη ροή της ειδησεογραφίας από την Αθήνα ούτε να μπορούν να αποκωδικοποιούν τι κρύβεται πίσω από τις διατυπώσεις του κάθε ενός από τους νέους κυβερνητικούς αξιωματούχους», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Αποτέλεσμα είναι να εκδηλώνεται επιφυλακτικότητα γύρω από επιχειρηματικά πλάνα που κυοφορούνται εδώ και καιρό. Η κατάσταση αυτή, εφόσον συνεχισθεί, είναι πιθανόν να επιβραδύνει ή και να αναστρέψει το momentum που έχουν αποκτήσει ώριμα κινεζικά business plans που, πέραν της Cosco, έχουν συγκροτήσει επιχειρήσεις ηλεκτρονικών και άλλων προϊόντων. Σχέδια, όπως αυτά που σχετίζονται με τη μεταφορά των ευρωπαϊκών κέντρων διανομής τους στην Ελλάδα, σημειώνει παράγοντας της ελληνικής βιομηχανίας διαμεταφορών με εξαιρετικές διασυνδέσεις στην Κίνα.

Σε κάθε περίπτωση το Πεκίνο είναι ξεκάθαρο πως είναι ανοιχτό για να συζητήσει με τη νέα ελληνική κυβέρνηση την περαιτέρω προώθηση της συνεργασίας των δύο πλευρών και το διαμηνύει με κάθε ευκαιρία. Περιμένει όμως και ένα ξεκάθαρο μήνυμα από την Αθήνα πως η περαιτέρω αξιοποίηση του λιμανιού του Πειραιά θα προχωρήσει. Είτε μέσω ιδιωτικοποίησης είτε μέσω οιουδήποτε άλλου μοντέλου υιοθετηθεί. Και σε αυτή τη διαδικασία δηλώνει πως θα είναι παρόν, όπως σημειώνουν στην «Κ» διπλωματικές πηγές, καθώς «η μέχρι τώρα επιτυχία της Cosco στο λιμάνι δεν είναι παρά μόνον η αρχή των όσων επιθυμεί να επιτύχει εδώ η Κίνα». Οι ίδιοι κύκλοι προσθέτουν πάντως πως η ασιατική υπερδύναμη είναι ένθερμος υποστηρικτής του ευρωπαϊκού οικοδομήματος και επιθυμεί η Ευρωζώνη να παραμείνει ισχυρή και ενωμένη. Και αυτή η επισήμανση προσδιορίζει ίσως και τους κανόνες εμπλοκής του Πεκίνου στη χώρα αλλά και τη στάση του απέναντι στην τρέχουσα ελληνοευρωπαϊκή διαπραγμάτευση, σημειώνουν πολιτικοί παρατηρητές.

Περισσότερες ευκαιρίες για την Κίνα, ώστε να περάσει τα μηνύματά της στην Αθήνα πριν από την επίσκεψη του κ. Τσίπρα στο Πεκίνο, ενδεχομένως να προκύψουν από αύριο, οπότε και καταπλέει στον Σαρωνικό ο 18ος στόλος του κινεζικού πολεμικού ναυτικού. Ολοκληρώνει εδώ ευρωπαϊκή περιοδεία, η οποία έλαβε χώρα μετά την ολοκλήρωση αποστολής του για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας από την πειρατεία στον κόλπο του Αντεν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ