ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

29 κλάδοι παραγωγής με σημαντικά υψηλή δυναμική στις εξαγωγές

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Υψηλές εξαγωγικές δυνατότητες παρουσιάζουν 29 κλάδοι παραγωγής της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ). Πρόκειται για κλάδους τόσο του πρωτογενούς όσο και του δευτερογενούς τομέα παραγωγής, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια επιδεικνύουν σημαντική δυναμική αυξάνοντας σημαντικά το μερίδιό τους στο σύνολο των εξαγωγών.

Για τις ανάγκες της έρευνας αξιολογήθηκαν 97 κλάδοι τόσο ως προς τις εξαγωγικές τους επιδόσεις όσο και ως προς την παγκόσμια ζήτηση, με βάση δηλαδή τη διεύρυνση των μεριδίων της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά. Από τη μέτρηση αυτών των δύο παραμέτρων -εξαγωγικές επιδόσεις και παγκόσμια ζήτηση- καταρτίστηκε ο δείκτης εξαγωγικών δυνατοτήτων, το εύρος του οποίου κυμαίνεται από το 0 έως το 100 με την τιμή 100 να αντιστοιχεί στις μέγιστες εξαγωγικές δυνατότητες.

Από τους 97 κλάδους που εξετάστηκαν, οι 29 πέρασαν τη βάση, δηλαδή εμφάνισαν τιμές άνω του 50. Ειδικότερα, στους τομείς των μεταποιημένων και μη αγροτικών προϊόντων και των τροφίμων οι μεγαλύτερες εξαγωγικές δυνατότητες καταγράφονται στα ακόλουθα προϊόντα: παρασκευάσματα διατροφής από λαχανικά και φρούτα (κονσέρβες φρούτων και λαχανικών, ελιές, μαρμελάδες), ελαιόλαδο, φρούτα και κυρίως εσπεριδοειδή, σταφύλια, ροδάκινα, ακτινίδια και καρπούζια, βαμβάκι, αλιεύματα ιχθυοκαλλιέργειας, καπνός, λαχανικά και κυρίως κηπευτικά, γαλακτοκομικά με έμφαση στο γιαούρτι και το τυρί, ζάχαρη και ζαχαρώδη. Σημαντικά πλεονεκτήματα εντοπίζονται στους ακόλουθους κλάδους που δεν σχετίζονται με τα τρόφιμα και την πρωτογενή παραγωγή: διύλιση πετρελαίου και συναφή προϊόντα, αλουμίνιο (φύλλα και ταινίες αλουμινίου κ.ά.), πετρώματα (μάρμαρο, τσιμέντο), λιπάσματα, γουναρικά, παιχνίδια, προϊόντα από χαλκό, δέρματα, πλεκτά υφάσματα, σίδηρος και ατσάλι, πλαστικά και φαρμακευτικά προϊόντα.

Οι 16 από τους 29 κλάδους σημείωσαν αύξηση των μεριδίων τους στις παγκόσμιες εξαγωγές κατά το διάστημα 2009-2013, γεγονός που σύμφωνα με την έρευνα υποδηλώνει ιδιαίτερο δυναμισμό και αυξημένη ικανότητα αξιοποίησης των ευκαιριών στη διεθνή αγορά, παρά τις αντιξοότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Ο εντοπισμός των κλάδων που έχουν εξαγωγική προοπτική έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς σύμφωνα με άλλη έρευνα του ΚΕΠΕ, η οποία βασίζεται σε στοιχεία του World Economic Forum, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι η δυσκολία αναγνώρισης των εξαγωγικών ευκαιριών.

Αλλη αντιξοότητα, πέρα από τη δυσκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση, η οποία είναι συγκυριακή και οφείλεται στην οικονομική κρίση, είναι οι ελλιπείς υποδομές. Σύμφωνα με την έρευνα, το υψηλό κόστος και οι καθυστερήσεις που προκαλούνται από προβλήματα στις εγχώριες μεταφορές αποτελούν τον δεύτερο σημαντικότερο -μετά την ελλιπή χρηματοδότηση- παράγοντα που δυσχεραίνει τις εξαγωγές της Ελλάδας. Αυτός μάλιστα ο παράγοντας βρίσκεται χαμηλά στη λίστα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άλλες χώρες και ιδίως αυτές του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία. «Παρά λοιπόν το γεγονός ότι η Ελλάδα θεωρείται ευνοημένη λόγω της γεωγραφικής της θέσης σε σχέση με άλλες χώρες, οι ελλείψεις στις υποδομές φαίνεται να υπονομεύουν το γεωγραφικό της πλεονέκτημα», τονίζεται χαρακτηριστικά στην έρευνα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ