Η αβεβαιότητα μπλοκάρει συμβάσεις έργων υποδομών ύψους 2 δισ. ευρώ

Η αβεβαιότητα μπλοκάρει συμβάσεις έργων υποδομών ύψους 2 δισ. ευρώ

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Παγωμένες είναι συμβάσεις έργων 2 δισ. ευρώ περίπου που έχουν εγκριθεί ήδη από το 2014 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και είναι έτοιμες προς υπογραφή. Μοναδικό εμπόδιο είναι η παράταση της αβεβαιότητας στην ύπαρξη συμφωνίας με τους εταίρους, που μπλοκάρει κάθε άλλη διαδικασία και καθηλώνει την οικονομία.

Πρόκειται για συγκεκριμένα έργα που έχουν πάρει έγκριση προς χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, αλλά καθυστερούν με ευθύνη κυρίως της ελληνικής πλευράς, κυρίως λόγω της εκκρεμότητας στο θέμα της διαπραγμάτευσης, που ανατρέπει μια σειρά σχεδιασμούς όπως στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων.

Μεταξύ των συμβάσεων που εκκρεμούν προς υπογραφή από το 2014 είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, η κατασκευή σχολείων μέσω ΣΔΙΤ, η δεύτερη δόση του δανείου προς τις τράπεζες για τη δανειοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η δανειοδότηση ενός ιδιωτικού έργου για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στη χαρτοβιομηχανία και κατασκευαστικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία. Σε εκκρεμότητα είναι τέλος και το νέο δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ προς το ελληνικό Δημόσιο για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής της χώρας στο νέο ΕΣΠΑ, της περιόδου 2014-2020.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης με τον γενικό διευθυντή της ΕΤΕπ κ. Λούκα Λαζαρόλι, ο Eλληνας υπουργός έθεσε το θέμα της χρηματοδότησης ενός αναπτυξιακού σχεδίου για τη χώρα και σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου «αποφασίστηκε η συνέχιση των συνομιλιών, ώστε μέχρι τις 15 Ιουλίου να έχουν αποσαφηνιστεί οι λεπτομέρειές του». Το πρόβλημα, ωστόσο, εντοπίζεται στην αναποφασιστικότητα της ελληνικής πλευράς σε μια σειρά θέματα, όπως η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων ή η προώθηση των ΣΔΙΤ και λιγότερο στην έλλειψη πόρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι από την πλευρά της ΕΤΕπ επισημαίνεται ότι η τράπεζα χρηματοδοτεί συγκεκριμένα έργα που πληρούν κριτήρια βιωσιμότητας και ότι ζητούμενο δεν είναι η εκπόνηση ενός «σχεδίου», αλλά η υποβολή προς χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων.

Να σημειωθεί ότι αντίστοιχες επισημάνσεις έχουν γίνει και από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία στο πλαίσιο του πακέτου Γιουνκέρ προτίθεται να διαθέσει στη χώρα μας περί τα 35 δισ. ευρώ, αλλά σύμφωνα με την παρότρυνση του προέδρου της Επιτροπής, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να καταθέσει συγκεκριμένες επενδυτικές προτάσεις. Στην ίδια λογική είναι και τα 2 δισ. ευρώ που έχει εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση προς τη χώρα μας από το νέο ΕΣΠΑ και τα οποία απαιτούν με τη σειρά τους, λίστα με συγκεκριμένα έργα, που δεν έχει ακόμη συνταχθεί.

Σε ό,τι αφορά τη λίστα των εγκεκριμένων έργων προς χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, από τα επτά έργα που έχουν εγκριθεί ήδη από το 2014 ή ακόμη και το 2012, το μόνο που μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει είναι η διαχείριση αποβλήτων στη Δυτική Μακεδονία. Η σύμβαση υπεγράφη την προηγούμενη εβδομάδα και το έργο συνιστά επένδυση 50 εκατ. ευρώ, με τα 20 εκατ. ευρώ να προέρχονται μέσω δανείου από την ΕΤΕπ. Η κατασκευή σχολείων ανά την επικράτεια αποτελεί μια επένδυση 400 εκατ. ευρώ και η εγκεκριμένη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ τα έργα στην Κεντρική Μακεδονία έχουν προϋπολογισμό 71 εκατ. ευρώ και τα 35 εκατ. ευρώ προέρχονται από δάνειο της ΕΤΕπ.

Για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω τραπεζών έχουν προβλεφθεί 500 εκατ. ευρώ, ως δάνειο από την ΕΤΕπ. Το ποσό αυτό αυξάνεται στο 1 δισ. ευρώ με τη συμμετοχή της χώρας μας από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, αλλά μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί λιγότερο από το μισό, με αποτέλεσμα τα χρήματα τελικώς να κινδυνεύουν να μείνουν αναξιοποίητα.

Υψηλά στις προτεραιότητες τίθεται και το δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ, που προορίζεται για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής για το νέο ΕΣΠΑ, που φθάνει τα 15 δισ. ευρώ. Η Ε.Ε. έχει συμφωνήσει στην ελαχιστοποίηση της ελληνικής συμμετοχής σε ποσοστό μόλις 5% στο σύνολο του προγράμματος, το οποίο θα καλυφθεί με δανεισμό από την ΕΤΕπ, που έχει δώσει ήδη την έγκρισή της για την υπογραφή της σύμβασης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή