ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ματιές στον κόσμο

Φωτ. ANNE FRANK MUSEUM

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ
Ενα πιο σκοτεινό μέλλον για την Αννα Φρανκ

Το πλήγμα που δέχεται ο πολιτισμός, υπό την ευρύτερη έννοια, και όχι μόνο με αυτήν της αγοράς, είναι σύνθετο και απρόβλεπτο. Πολλά μουσεία στη Γαλλία και στη Γερμανία έκλεισαν πάλι, όπως και στην Ελλάδα και αλλού, και το ζητούμενο είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας όπως και η ανθεκτικότητά τους στη δύσκολη συγκυρία. Στο Αμστερνταμ, το σπίτι της Αννας Φρανκ που είναι μουσείο εδώ και πολλά χρόνια (από το 1957), ανακοίνωσε οικονομικές δυσκολίες. Είναι ένα μουσείο που βασίζεται εξ ολοκλήρου στα έσοδα από τα εισιτήρια και το πωλητήριο, δεν λαμβάνει καμία κρατική επιχορήγηση. Η βιωσιμότητά του βασίζεται στο ενδιαφέρον του κοινού και κυρίως στη δυνατότητα των ανθρώπων να μετακινούνται μέσα στην πόλη και να ταξιδεύουν από τη μία χώρα στην άλλη. Το μουσείο της Αννας Φρανκ έχουν επισκεφθεί σχεδόν 40 εκατομμύρια επισκέπτες και η επίσκεψη στο σπίτι που αποτέλεσε κρησφύγετο της οικογενείας Φρανκ στη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής στην Ολλανδία είναι κομμάτι κάθε τουριστικής περιήγησης στο Αμστερνταμ. Λόγω της στενότητας του χώρου, μακρές ουρές σχηματίζονται από όσους υπομονετικά περιμένουν τη σειρά τους. Αυτά τα στοιχειώδη και αυτονόητα, έως πρόσφατα, του ευρωπαϊκού πολιτισμού μετακυλίονται σταδιακά σε μια αβέβαιη ζώνη. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει ποιο μπορεί να είναι το μέλλον των εκατοντάδων μικρών μουσείων σε όλον τον κόσμο, μουσείων που τα περισσότερα δεν είναι τόσο γνωστά ή δημοφιλή όσο αυτό της Αννας Φρανκ. Παρά τη μεγάλη επισκεψιμότητα έως πρόσφατα, το Μουσείο της Αννας Φρανκ ανακοίνωσε περικοπές 15 θέσεων εργασίας, το ένα πέμπτο των απασχολουμένων, καθώς οι εισπράξεις έχουν περιοριστεί δραματικά. Το χειρότερο είναι η αδυναμία πρόβλεψης και σχεδιασμού, αφού κανείς στην Ευρώπη δεν είναι σε θέση να διαβεβαιώσει πως η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων θα έχει τη συνήθη κίνηση. Σύμφωνα με τη διεύθυνση του Μουσείου της Αννας Φρανκ, τα επόμενα δύο χρόνια προβλέπονται αβέβαια και το πιθανότερο είναι ότι θα συνεχιστεί η πτώση των εισοδημάτων διεθνώς. Αυτό κινητοποιεί τους πάντες, πόσο μάλλον τα μικρά ανεξάρτητα μουσεία, που πασχίζουν τώρα να εξασφαλίσουν εναλλακτικές και πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης τόσο για τη λειτουργία των χώρων τους ως πολιτιστικών προορισμών όσο και για τη συνέχιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τους. Η ζωή μας αλλάζει και προχωράμε αυτοσχεδιάζοντας, προστατεύοντας όσο μπορούμε τον εαυτό μας και τους άλλους. 

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Διαδικτυακή TEFAF

maties-ston-kosmo0
Φωτ. GAGOSIAN

Tα αρχικά TEFAF δηλώνουν τη μεγαλύτερη φουάρ ευρωπαϊκής τέχνης στη Νέα Υόρκη (The European Fine Arts Fair) και η ετήσια αυτή συνάθροιση εμπόρων τέχνης και γκαλερί έγινε φέτος διαδικτυακά (1-4/11). Αποτελεί ευκαιρία να δει κανείς, σαν σε ένα μουσείο, πλήθος έργων καθιερωμένων και ανερχόμενων καλλιτεχνών. Τα χερουβείμ (1991) του Τζεφ Κουνς (φωτ.) από την Gagosian «επανασυστήθηκαν» με νέο θεωρητικό κείμενο του Σίντνεϊ Στατερχάιμ.

ΝΟΡΜΑΝΔΙΑ
Το θέατρο του Εβρέ

maties-ston-kosmo1
Φωτ. LUC BOEGLY

Ανακαινίστηκε πλήρως και απέκτησε σύγχρονες προδιαγραφές το ηλικίας 117 ετών θέατρο της πόλης Εβρέ της Νορμανδίας, ένα εξαίρετο δείγμα της αρχιτεκτονικής Beaux-Arts (έργο του αρχιτέκτονα Λεόν Λεζάντρ). Εθνικό ιστορικό μνημείο από το 2002, το θέατρο είχε περιέλθει σε κακή κατάσταση συντήρησης. Το αρχιτεκτονικό γραφείο Opus5, με έδρα το Παρίσι και ειδίκευση στις αποκαταστάσεις, μεταμόρφωσε το θέατρο και το πάντρεψε διακριτικά με νέες λειτουργίες.

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ

maties-ston-kosmo2
Φωτ. DEUTSCHE GRAMMOPHON

Η κυκλοφορία νέου άλμπουμ από τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ συγκαταλέγεται στις ειδήσεις που έρχονται από την Deutsche Grammophon. Αφοσιωμένος στον κόσμο του Μπετόβεν, ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ μας δίνει την προσωπική του ερμηνεία σε όλες τις σονάτες για πιάνο καθώς και στις Παραλλαγές Ντιαμπέλι. Πρόκειται για μια ώριμη επαναπροσέγγιση στον Μπετόβεν. Η ηχογράφηση έγινε στη διάρκεια της καραντίνας στην αίθουσα Πιερ Μπουλέζ στο Βερολίνο.

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
Μόλις άνοιξε, έκλεισε

maties-ston-kosmo3
Φωτ. JUEDISCHES MUSEUM

Υστερα από μακρά περίοδο εργασιών για την ανακαίνιση και επέκταση, το Εβραϊκό Μουσείο της Φρανκφούρτης είχε ανοίξει πρόσφατα υποδεχόμενο 4.500 επισκέπτες στη διάρκεια των 11 ημερών που παρέμεινε ανοικτό. Το μουσείο με τη νέα όψη και λειτουργία αγαπήθηκε αμέσως, αλλά τώρα θα λειτουργούν μόνο η ψηφιακή ξενάγηση και το πωλητήριο. Το Εβραϊκό Μουσείο της Φρανκφούρτης είχε ανοίξει για πρώτη φορά το 1988 και έκλεισε το 2015 για ριζική ανακαίνιση.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Εργο του Τζάσπερ Τζονς

maties-ston-kosmo4
Φωτ. BRITISH MUSEUM

Ενα χαρακτικό του Αμερικανού Τζάσπερ Τζονς προστέθηκε στις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου. Είναι δωρεά των συλλεκτών Τζοάνα και Λέσλι Γκάρφιλντ. Το χαρακτικό, που θεωρείται πολύτιμο, είναι μία εκδοχή από τη σειρά «Σημαίες Ι» (1973) και τεχνικά χαρακτηρίστηκε άρτιο. Το Βρετανικό Μουσείο έχει πλέον 16 έργα του Τζάσπερ Τζονς. Το συγκεκριμένο έργο είχε εκτεθεί στην έκθεση του 2017 «Αμερικανικό Ονειρο» και είχε αποτελέσει το θέμα του καταλόγου.