ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Οι συνέπειες της απώλειας στον ψυχισμό των γονιών

Δυνατές ερμηνείες σε ένα φιλόδοξο φιλμ

Οι συνέπειες της απώλειας στον ψυχισμό των γονιών

Τα θραύσματα 
μιας γυναίκας ★★★
ΔΡΑΜΑ (2020)
Σκηνοθεσία: Κορνέλ Μουντρούτσο
Ερμηνείες: Βανέσα Κίρμπι,
Σάια Λαμπέφ, Ελεν Μπέρστιν 

Αλλη μία από τις φιλόδοξες φετινές ταινίες του Netflix, η οποία μάλιστα έχει στο σκηνοθετικό τιμόνι τον ταλαντούχο Ούγγρο κινηματογραφιστή Κορνέλ Μουντρούτσο («Λευκός θεός») και στην εκτέλεση της παραγωγής τον σπουδαίο Μάρτιν Σκορσέζε. Παρ’ όλα αυτά, εκείνες που μετρούν περισσότερο εδώ είναι οι ερμηνείες. 

Η Βανέσα Κίρμπι και ο Σάια Λαμπέφ υποδύονται τη Μάρθα και τον Σον, ένα νεαρό ζευγάρι που περιμένει το πρώτο του παιδί στην παγωμένη Βοστώνη. Η τραγική κατάληξη του τοκετού στο σπίτι, ωστόσο, θα αναποδογυρίσει τις ζωές τους και θα τους βάλει σε ένα τούνελ θλίψης, αποξένωσης και πικρίας, που θα δηλητηριάσει τη σχέση τους. Ταυτόχρονα η Μάρθα πρέπει να βρει το κουράγιο να αντιμετωπίσει στο δικαστήριο τη γυναίκα που θεωρεί υπεύθυνη για την τραγωδία.

Η πολύ ανερχόμενη τα τελευταία χρόνια Βανέσα Κίρμπι («Mission Impossible», «The Crown») μαζί με τον πολυσυζητημένο για μη καλλιτεχνικούς λόγους –αλλά καλό ηθοποιό– Σάια Λαμπέφ συνθέτουν εδώ ένα στιβαρό ερμηνευτικό δίδυμο, που καταφέρνει να αναδείξει μια «δύσκολη», βαριά στην ατμόσφαιρά της, ταινία. Ξεκινώντας με τη μακροσκελή, επίπονη όσο και καλογυρισμένη σεκάνς του τοκετού, το φιλμ του Μουντρούτσο εξερευνά τις συνέπειες της απώλειας και του ψυχικού τραύματος πάνω στους ανθρώπους και συγκεκριμένα στους γονείς. Οι συμβολισμοί που χρησιμοποιούνται (π.χ. με τις πλευρές της γέφυρας που χτίζεται στο ποτάμι να πλησιάζουν, ενώ οι δυο τους απομακρύνονται) είναι μεν κάπως σχηματικοί αλλά και εύστοχοι στην ουσία τους.

Από την άλλη, όπως είναι φανερό και από τον τίτλο, οι χαρακτήρες δεν είναι εδώ (επίτηδες προφανώς) ακριβώς ισορροπημένοι στην αφήγηση. Σε ένα σενάριο που γράφτηκε από τη θεατρική συγγραφέα και σύζυγο του σκηνοθέτη, Κάτα Βέμπερ, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο είναι να παρουσιαστεί η πλευρά της γυναίκας, της μάνας δηλαδή· αυτή παλεύει αρχικά να νιώσει ξανά καλά με το σώμα της και στη συνέχεια με την ψυχή της, έχοντας να τα βγάλει πέρα και με μια αυταρχική μητέρα (επίσης πολύ καλή στον ρόλο η Ελεν Μπέρστιν) που την πιέζει με τον τρόπο της. Η μάχη με τον εαυτό της μας θυμίζει αρκετά εκείνη του κεντρικού χαρακτήρα στο συγκινητικό «Manchester by the Sea», έστω και αν η συγκεκριμένη ταινία δεν έχει την ίδια δραματική βαρύτητα. Η Κίρμπι, πάντως, τα καταφέρνει εξαιρετικά στον ρόλο και είναι πολύ πιθανό να βρίσκεται ανάμεσα στις υποψήφιες της προσεχούς τελετής των βραβείων Οσκαρ.