ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Είναι η άυλη αγορά τέχνης η επόμενη «φούσκα»;

einai-i-ayli-agora-technis-i-epomeni-foyska-561293254

Στις αρχές του μήνα, η είδηση πως κάποιος συλλέκτης πλήρωσε 6,6 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει ένα βίντεο 10 δευτερολέπτων, το οποίο προφανώς θα μπορούσε να δει δωρεάν μέσα από κάποια πλατφόρμα, έμοιαζε σχεδόν σουρεαλιστική. Την περασμένη εβδομάδα, μια ομάδα της εταιρείας Injective Protocol παρουσίασε μέσω Twitter μια μοναδική ψηφιακή εκτύπωση του έργου «Morons (White)» του Μπάνκσι, αγορασμένη προς 95.000 δολάρια.

Στη συνέχεια, και πάντα σε ζωντανή μετάδοση, το έργο παραδόθηκε στις φλόγες, για να αντικατασταθεί από ένα εξ ολοκλήρου ψηφιακό αντίγραφο, με τη σφραγίδα αυθεντικότητας του κρυπτογραφικού συστήματος blockchain. Το καινούργιο έργο πωλήθηκε προς 382.336 δολάρια, δηλαδή περίπου τέσσερις φορές παραπάνω από το πρότυπό του. 

«Βλέπουμε αυτή την εκδήλωση με το κάψιμο σαν έκφραση της ίδιας της τέχνης», δήλωσαν κατόπιν οι άνθρωποι της Injective Protocol, οι οποίοι φυσικά δεν είναι οι πρώτοι που ερμηνεύουν την καταστροφή ενός τεχνουργήματος ως καλλιτεχνική έκφραση. Η διαφορά είναι πως εκείνοι βγάζουν επιπλέον σημαντικά ποσά πουλώντας τεχνικά… αέρα κοπανιστό. Τον προηγούμενο μήνα, η μουσικός – καλλιτέχνις Grimes έβγαλε 6 εκατ. δολάρια μέσα σε 20 λεπτά σε δημοπρασία μέσω Twitter για «τέχνη που δεν υπάρχει», όπως το έθεσε ένας σχολιαστής.

Η έκφραση αυτή, πάντως, δεν είναι και τόσο ακριβής, αφού τα ψηφιακά έργα τέχνης είναι απολύτως υπαρκτά και μοναδικά, απλώς όχι στον απτό κόσμο. Από την άλλη, δεν είναι λίγες οι φωνές που έχουν αρχίσει να μιλούν για μια ταχύτατα διογκούμενη «φούσκα», που αργά ή γρήγορα θα σκάσει, με απρόβλεπτες συνέπειες. Ο άνθρωπος, βέβαια, που πληρώνει 6,6 εκατ. για ένα βίντεο πιθανότατα δεν θα καταστραφεί, ακόμη και αν πρόκειται για «φούσκα». Οι υπόλοιποι είναι, έτσι κι αλλιώς, τυχοδιώκτες.