ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Μια ταπισερί εμπνέει τους βουλευτές για φιλοσοφική διάθεση και σέλφι

mia-tapiseri-empneei-toys-voyleytes-gia-filosofiki-diathesi-kai-selfi

Η τέχνη της ταπισερί είναι σπουδαία. Οι τεχνίτες βλέπουν το αποτέλεσμα των κόπων τους όταν πλέον έχει τελειώσει η δουλειά τους. Οχι μόνο γιατί τότε ολοκληρώνεται η σύνθεση, αλλά επειδή είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται στα τυφλά από την πίσω πλευρά του τάπητα. Θα έλεγε κανείς ότι η εργασία τους μοιάζει με την πολιτική. Το Κοινοβούλιο επεξεργάζεται νόμους και κάνει διαβουλεύσεις για πολύ καιρό μέχρι να φθάσει το αποτέλεσμα στους ίδιους τους πολίτες, τους αποδέκτες της «τελικής εικόνας». Από αυτήν την άποψη ήταν σοφή η επιλογή των Γάλλων που μας έστειλαν ως δάνειο την εκπληκτική ταπισερί με τη Σχολή των Αθηνών, που έχει τοποθετηθεί έξω από την αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής και θα μείνει εκεί για περίπου ένα χρόνο. Πρόκειται για έναν εθνικό τους θησαυρό, που τιμάει την επέτειο των 200 ετών και αρμόζει απολύτως στην περίσταση.

mia-tapiseri-empneei-toys-voyleytes-gia-filosofiki-diathesi-kai-selfi0
Ο κ. Κώστας Τασούλας.

Η στήλη είχε την ευκαιρία πριν από λίγες ημέρες να δει από κοντά τον τοιχοτάπητα, ύψους τεσσεράμισι μέτρων και πλάτους οκτώ, που διατηρεί τη ζωντάνια των χρωμάτων του και εντυπωσιάζει με τη μνημειακή του διάσταση. Εχει υφανθεί την περίοδο του νεοκλασικισμού, μεταξύ του 1779 και του 1785, από τον περίφημο οίκο των Γκομπλέν, και απεικονίζει την τοιχογραφία «Σχολή των Αθηνών» του Ραφαήλ στο Αποστολικό Μέγαρο του Βατικανού, φιλοτεχνημένη το 1509. Το πολύτιμο αυτό αντικείμενο ανήκει στο Mobilier National (Εθνική Συλλογή Επίπλων της Γαλλίας) και ήρθε στη χώρα μας με ευγενική παραχώρηση του πρόεδρου της γαλλικής Εθνοσυνέλευσης, Ρισάρ Φεράν, ύστερα από συνεννόησή του με τον πρόεδρο της δικής μας Βουλής.

Ευτυχής και υπερήφανος, ο κ. Τασούλας αναφέρθηκε στην ταπισερί υπογραμμίζοντας ότι για ένα χρόνο θα βρίσκεται στην Αθήνα, «στον φυσικό της χώρο» καθώς είναι κεντρικό έκθεμα ενός αφιερώματος. Ο τίτλος του είναι «Αντικρίζοντας την Ελευθερία στη Βουλή των Ελλήνων δύο αιώνες μετά» και περιλαμβάνει πίνακες από τη συλλογή του Κοινοβουλίου, καθώς και από τη συλλογή Βαρκαράκη. Εκτός από το Περιστύλιο, μέρος της θα παρουσιαστεί και στον επάνω όροφο, στην Αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο έφορος της συλλογής της Βουλής, Θοδωρής Κουτσογιάννης, αλλά στην υλοποίηση βοήθησε και το Ιδρυμα Ωνάση που δώρισε υλικοτεχνική υποδομή. 

mia-tapiseri-empneei-toys-voyleytes-gia-filosofiki-diathesi-kai-selfi2
Στοιχείο από τη «φρίζα» στην Αίθουσα «Ελευθέριος Βενιζέλος».

«Υπάρχουν άλλες τρεις ταπισερί με θέμα τη Σχολή των Αθηνών στο Μobilier National, η δική μας είναι η πιο όψιμη χρονολογικά», τονίζει ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργος Μαγγίνης, ο οποίος μας συνόδευσε στην ξενάγηση. «Συχνά γίνονται δάνεια σε ξένες χώρες από το πλούσιο απόθεμα αυτό, ως ένα άριστο δείγμα πολιτιστικής διπλωματίας, καθώς ο γαλλικός πολιτισμός είναι “εξαγώγιμο προϊόν κύρους”. Οι ταπισερί είναι είδος μεγάλης πολυτέλειας και η αξία τους κρίνεται από τα χρώματα και τα νήματα που είναι από μετάξι, μαλλί ή ακόμη και ασήμι ή χρυσό». Ο Θοδωρής Κουτσογιάννης τονίζει από τη δική του μεριά το δύσκολο εγχείρημα της μεταφοράς της ταπισερί, αλλά και της τοποθέτησής της. Ταξίδεψε οδικώς και μετά ένα ολόκληρο συνεργείο εργάστηκε ώστε να κρεμαστεί σωστά.

Μέσα σε λίγες ημέρες, το έκθεμα έχει κλέψει την καρδιά των βουλευτών, που το έχουν κάνει φόντο σε δεκάδες σέλφι. Αλλοι προτιμούν να φωτογραφίζονται με τον Αριστοτέλη στο βάθος και άλλοι με τον Πλάτωνα. Στη Γαλλία, η ταπισερί αυτή βρίσκεται στην Αίθουσα Αναχώρησης, από την οποία περνάει ο πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης πριν μπει στην ολομέλεια. «Είναι ένα έναυσμα για περισυλλογή, γι’ αυτό άλλωστε τη φέραμε και εμείς εδώ», επισήμανε ο Κώστας Τασούλας.