ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι δουλειές ανοίγουν στην ελληνική TV

Οι επαγγελματίες του χώρου μιλούν στην «Κ» για τη μυθοπλαστική «άνθηση» της φετινής τηλεοπτικής σεζόν

oi-doyleies-anoigoyn-stin-elliniki-tv-561512545

Και ξαφνικά τα σίριαλ στην ελληνική τηλεόραση άρχισαν να πέφτουν βροχή: καθημερινές και εβδομαδιαίες σειρές μυθοπλασίας, με μικρότερα ή μεγαλύτερα μπάτζετ, εμφανίζονται αυτές τις ημέρες πρακτικά σε όλα τα κανάλια, από τη δημόσια ΕΡΤ μέχρι τα ελεύθερα ιδιωτικά (ΣΚΑΪ, Αlpha, Mega, ANT1, Star) και τη συνδρομητική Cosmote TV. Αλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, ποντάρουν φέτος στη μυθοπλασία και το πρώτο… ταμείο τούς δικαιώνει: μέχρι στιγμής οι πρώτες θέσεις της τηλεθέασης σε καθημερινή βάση ανήκουν κατά κύριο λόγο στις νέες σειρές και όχι στα ριάλιτι και στα τηλεπαιχνίδια που κυριαρχούσαν τα προηγούμενα χρόνια.

Οι επαγγελματίες του χώρου είναι οι πρώτοι που επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές: «Νομίζω πως η χρονιά που διανύουμε θα είναι η πιο πλούσια από πλευράς μυθοπλαστικού περιεχομένου εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία. Τα κανάλια αποφάσισαν να επενδύσουν λίγο παραπάνω, ωστόσο πολύ σημαντικό ρόλο έχει παίξει το ΕΚΟΜΕ, που με τις χρηματοδοτήσεις του κάνει τα πάντα πιο εύκολα. Κακά τα ψέματα, τόσο η ποσότητα όσο και (κυρίως) η ποιότητα των σειρών που παράγονται, εξαρτώνται άμεσα από τα χρήματα, τα οποία αντιστοιχούν σε εργατοώρες. Αν, για παράδειγμα, δώσεις σε ένα σκηνοθέτη 6 ημέρες για να γυρίσει ένα επεισόδιο των 45 λεπτών θα κάνει δύο φορές καλύτερη δουλειά σε σχέση με το να είχε 3 ημέρες», μας λέει ο έμπειρος μοντέρ Σταύρος Σπανός, ο οποίος δουλεύει στο δημοφιλές «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο» της ΕΡΤ ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει τις «Σέρρες», τη νέα τηλεοπτική σειρά του Γιώργου Καπουτζίδη, η οποία θα προβληθεί από τη διαδικτυακή πλατφόρμα του ΑΝΤ1.

Οπως είπαμε, οι δουλειές έχουν ανοίξει γενικώς αυτόν τον καιρό στην τηλεόραση, ωστόσο τα ποσά με τα οποία αμείβονται οι συντελεστές τους, παρότι έχουν αυξηθεί κάπως, δεν προσεγγίζουν ακόμη τα στάνταρ περασμένων δεκαετιών. «Δεν είναι μόνο ζήτημα χρημάτων αλλά και ζήτησης. Αυτήν τη στιγμή, εξελίσσονται τόσο πολλά διαφορετικά πρότζεκτ αλλά και services για ξένες παραγωγές, ώστε είναι σχεδόν αδύνατο να βρεις συνεργεία. Εμείς από μια λίστα με 28 μπούμεν που είχαμε υπόψη δεν καταφέραμε να βρούμε ούτε έναν!» σημειώνει ο σκηνοθέτης Στέφανος Μπλάτσος, ο οποίος κρατάει το τιμόνι στη νέα σειρά σειρά της ΕΡΤ «Σε ξένα χέρια».

Εκπαιδευμένοι θεατές

Ο ίδιος, πάντως, βάζει και έναν σημαντικό αστερίσκο σε σχέση με την πρόσφατη τηλεοπτική αναγέννηση: «Αρχικά ελπίζουμε όλο αυτό να κρατήσει και να μην είναι απλώς μια φούσκα, την οποία η αγορά δεν θα μπορέσει τελικά να υποστηρίξει. Από την άλλη, προσωπικά πιστεύω όχι μόνο στην ποσότητα αλλά και στην ποιότητα. Ο θεατής είναι πια εκπαιδευμένος με όλα όσα έχει στη διάθεσή του από το εξωτερικό, δεν τον ξεγελάς, πρέπει κι εσύ να έχεις ανάλογο περιεχόμενο. Ακόμη και τώρα, δυστυχώς γίνονται αρκετές δουλειές “ασφαλείς”, στο ύφος των δεκαετιών του 1990 και του 2000, γιατί τα κανάλια φοβούνται να πάρουν περισσότερα ρίσκα. Αυτό που εύχομαι είναι να υπάρξουν περισσότερες εβδομαδιαίες σειρές μυθοπλασίας και, γιατί όχι, να ξεπεράσουν και τα σύνορα της Ελλάδας. Χώρες όπως η Δανία, το Ισραήλ, η Κροατία, ακόμη και η μικρή πληθυσμιακά Ισλανδία εξάγουν πλέον σταθερά τηλεοπτικό προϊόν· μπορούμε και εμείς».

Εκτός από τους επαγγελματίες του χώρου βέβαια (σκηνοθέτες, σεναριογράφους, οπερατέρ, μοντέρ, τεχνικούς ήχου κ.ο.κ.) στη μικρή οθόνη εισρέουν προφανώς και πολλοί ηθοποιοί. Κάποιοι μάλιστα από όσους βλέπουμε φέτος το φθινόπωρο προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τον χώρο του θεάτρου, δίχως να έχουν εργαστεί προηγουμένως στην τηλεόραση. «Η αβεβαιότητα που επικράτησε και συνεχίζει να επικρατεί στο θέατρο, λόγω των μέτρων για την πανδημία, σε συνδυασμό με τη μαζική τηλεοπτική παραγωγή, σίγουρα ώθησε πολλούς συναδέλφους να κάνουν το βήμα», μας λέει ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και τέως καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Αναστασάκης. Ο ίδιος συμμετέχει φέτος στη σειρά φαντασίας «Κομάντα και δράκοι» του Θοδωρή Παπαδουλάκη («Το νησί») για λογαριασμό του Μega.

«Πρόκειται για υψηλού επιπέδου παραγωγή, σχεδόν κινηματογραφικών προδιαγραφών. Σίγουρα, όπως είδαμε να συμβαίνει και με τις “Αγριες μέλισσες”, όταν φέρεις ικανούς ηθοποιούς από το θέατρο στην τηλεόραση, αυτόματα αναβαθμίζεται και το καλλιτεχνικό σου αποτέλεσμα. Δεν είμαι σίγουρος τι θα συμβεί εάν τα θέατρα λειτουργήσουν κανονικά, ωστόσο νομίζω ότι κάποιος που συμμετέχει σε μια εβδομαδιαία σειρά, μπορεί άνετα να τα συνδυάσει».

Τελευταίες ειδήσεις