Η Σμύρνη μέσα από τα χειρόγραφα του Γ. Λαμπάκη

Η Σμύρνη μέσα από τα χειρόγραφα του Γ. Λαμπάκη

Η μουσειολογική και μουσειογραφική προμελέτη και μελέτη πραγματοποιήθηκε από μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΕΚΠΑ

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η έκθεση ήταν καταπληκτική και μας συγκίνησε όλη η ιστορία κρυμμένη πίσω από τις εικόνες», είναι ένα από τα θερμά σημειώματα στο βιβλίο των επισκεπτών, γραμμένο από νεανικό, μάλλον, χέρι. Οι νέοι σε ηλικία επισκέπτες που βγαίνουν από την έκθεση «Η Σμύρνη στις αρχές του 20ού αιώνα. Μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη», σχολιάζουν όσα είδαν στην αίθουσα, ένα ζευγάρι εστιάζει στο έργο του street artist Σωτήρη Φωκέα, που κλείνει το αφήγημα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, άλλοι ξαναβλέπουν το 8λεπτο βίντεο «Η Ευρώπη στο κατώφλι του 20ού αιώνα».

Ο Γεώργιος Λαμπάκης φοίτησε στη Ριζάρειο Σχολή και με την προστασία του Κωνσταντίνου Κανάρη σπούδασε στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, έπειτα Χριστιανική Αρχαιολογία στα Πανεπιστήμια του Μονάχου, Λειψίας, Ερλάγκεν και Βερολίνου και, πάνω απ’ όλα, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διάσωση και καταγραφή αρχαίων και βυζαντινών μνημείων, ταξίδεψε σε περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, πέντε φορές επισκέφθηκε τη Σμύρνη, εξέδωσε το βιβλίο «Οι Επτά Αστέρες της Αποκαλύψεως» όπου παρουσιάζονται οι επτά εκκλησίες της Μικράς Ασίας (Εφεσος, Σμύρνη, Πέργαμος, Θυάτειρα, Σάρδεις, Φιλαδέλφεια, Λαοδίκεια).

Στο έργο και στη ζωή του βασίζεται η έκθεση, έχοντας πολύτιμο εργαλείο το αρχείο της οικογένειας Λαμπάκη απ’ όπου το κοινό πληροφορείται λεπτομέρειες για τις ελληνικές κοινότητες της Μ. Ασίας των αρχών του 20ού αιώνα, τον τρόπο εργασίας του βυζαντινολόγου, τον διαμεσολαβητικό του ρόλο ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και στον Ελληνισμό της Μ. Ασίας. Παρουσιάζεται μεταξύ άλλων υλικό για τον αστικό χαρακτήρα της Σμύρνης μέσα από χειρόγραφες επιστολές, αναμνηστικές κάρτες, καθώς και πληροφορίες για τις πρωτοποριακές έρευνες του Λαμπάκη, για την ανάδειξη των βυζαντινών μνημείων κ.ά. Ο επίλογος δίνεται με έργο του Σωτήρη Φωκέα, γνωστού ως Soteur, που παρουσιάζει τη Σμύρνη μέσα από την pop art, προτρέποντάς μας να ονειρευτούμε τη Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα.

Εχει σημασία πως ετοιμάστηκε αυτή η έκθεση. Η μουσειολογική και μουσειογραφική προμελέτη και μελέτη πραγματοποιήθηκε από μεταπτυχιακούς φοιτητές του διεπιστημονικού σεμιναρίου του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διαχείριση Μνημείων: Αρχαιολογία, Πόλη και Αρχιτεκτονική» του ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το Βυζαντινό Μουσείο. Ενα ιδιαίτερο πόνημα συνεργασίας του διεπιστημονικού σεμιναρίου του δρος Διονυσίου Μουρελάτου (επιστημονικός σχεδιασμός, γενική επιμέλεια της έκθεσης) με το Αρχείο της Oικογενείας Λαμπάκη και το ΒΧΜ, όπως λέει στην «Κ», εκ μέρους των μεταπτυχιακών φοιτητών του προγράμματος, η αρχιτέκτων Μαρίνα Γαϊταντζή. «Το αρχείο ήταν ψηφιακό και προσβάσιμο. Η προσέγγιση έγινε από μια ενδιαφέρουσα διδακτική μέθοδο στην οποία εργάστηκαν 52 φοιτητές, σε έξι ομάδες για τις έξι ενότητες της έκθεσης. Αυτός ήταν ο κορμός που στήριξε και νοηματικά την προσέγγιση των αρχείων του Γ. Λαμπάκη και αρχιτεκτονικά τη διαμόρφωση του χώρου με συντονιστή τον δρα Μουρελάτο».

Επιστημονικά τεκμηριωμένη έκθεση, ελκυστική στον επισκέπτη θέλει να προσεγγίσει νεότερους επισκέπτες και μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, συναυλίες, μια παράσταση στο Εθνικό Θέατρο την άνοιξη κ.ά. Από τα ωραία σημεία της, είναι η ονειρική ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα αιωρούμενα χειρόγραφα και οι κάρτες από το αρχείο Λαμπάκη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή