Κινηματογράφοι εκπέμπουν SOS στο κέντρο της Αθήνας

Κινηματογράφοι εκπέμπουν SOS στο κέντρο της Αθήνας

Η εισήγηση περί χαρακτηρισμού της χρήσης των σινεμά δεν έχει συζητηθεί εδώ και μήνες στο αρμόδιο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κορυφώνεται αυτές τις ημέρες η αγωνία της κινηματογραφικής κοινότητας, αλλά και όλων των Αθηναίων σινεφίλ, σχετικά με την τύχη των κεντρικών κινηματογράφων Ιντεάλ και Αστορ, οι οποίοι απειλούνται με έξωση-αφανισμό λόγω της παραχώρησης των κτιρίων που στεγάζονται από τον (ιδιοκτήτη) ΕΦΚΑ με σκοπό τη δημιουργία ξενοδοχείων. Οπως είναι γνωστό εδώ και κάποιο καιρό, ειδικά το Μέγαρο Σλήμαν, το οποίο εμπεριέχει και το Ιντεάλ, έχει ήδη από τις 23/11/2022 κατακυρωθεί μέσω δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού στην εταιρεία «Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company A.E.» («Κ», 9/3/2023).

Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ωστόσο, έχει υποβάλει εδώ και δυόμισι μήνες (13/1/23) αιτιολογική έκθεση, σύμφωνα με την οποία ζητάει τον χαρακτηρισμό της χρήσης του κινηματογράφου ως διατηρητέας και με το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Θυμίζουμε επίσης πως στις 10/2 μεσολάβησε η ένσταση του ΕΦΚΑ επί της συγκεκριμένης εισήγησης, η οποία μεταξύ άλλων χαρακτηρίζει «τροχοπέδη» την παρουσία της αίθουσας όσον αφορά την αξιοποίηση του κτιρίου. Και φτάνουμε στο διά ταύτα, όπου την τελική απόφαση για τον χαρακτηρισμό ή μη θα πρέπει να πάρει το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΝ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από το ΥΠΕΝ, πάντως, το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει έρθει προς συζήτηση, παρόλο που αυτό το διάστημα έχουν μεσολαβήσει δύο συνεδριάσεις του ΚΕΣΑ. Μια τρίτη μάλιστα είναι προγραμματισμένη για σήμερα, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα των κινηματογράφων δεν βρίσκεται ξανά στην ημερήσια διάταξη. Από τον δε ΕΦΚΑ έχει σταθεί επανειλημμένως αδύνατη η εξαγωγή οποιουδήποτε σχολίου πάνω στην απόφαση για αλλαγή στάσης του οργανισμού, ο οποίος υπενθυμίζεται πως σε δελτίο Τύπου της 22/11/2022 υποσχόταν πως «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων».

Το ερώτημα που προκύπτει από τα παραπάνω είναι εάν ΥΠΕΝ και ΕΦΚΑ έχουν «παγώσει», σκόπιμα ή μη (π.χ. λόγω φόρτου υποθέσεων), τη διαδικασία χαρακτηρισμού· ό, τι και από τα δύο να ισχύει, ο κίνδυνος για το Ιντεάλ είναι άμεσος, αφού την ιδιοκτήτρια πλέον εταιρεία βολεύει να δράσει γρήγορα, προκειμένου να προλάβει οποιαδήποτε για εκείνη αρνητική απόφαση. Η «Κ» επικοινώνησε χθες με την εταιρεία Mitsis Company A.E., η οποία δεν έκανε κάποιο σχόλιο.

Και φυσικά δεν είναι μόνο το Ιντεάλ αλλά και το Αστορ, το κτίριο του οποίου επί της Σταδίου είναι επίσης υπό παραχώρηση από τον ΕΦΚΑ, και η «φοιτητομάνα» Ιριδα στη γωνία Ιπποκράτους και Ακαδημίας. Οι τρεις τους διοργανώνουν αυτή την Κυριακή (2/4) δωρεάν προβολές και ζωντανές εκδηλώσεις για το κοινό, απευθύνοντας πρόσκληση στήριξης σε όλους τους σινεφίλ και τους κατοίκους της πόλης· μιας πόλης η οποία μέσα στην τελευταία δεκαετία έχει χάσει πολλές από τις κεντρικές της αίθουσες (Αττικόν, Απόλλων, Εμπασσυ, Τιτάνια, Ααβόρα) και βλέπει μια άλλοτε κινηματογραφική «πιάτσα» να μετατρέπεται σε ξενοδοχειακή ζώνη. Και ένα επιπλέον σχόλιο: η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δηλώνει και (τυπικά) είναι αναρμόδια, σύμφωνα και με χθεσινή ανακοίνωση, που διευκρινίζει πως τα σινεμά δεν πληρούν τις νομικές προϋποθέσεις ώστε να χαρακτηριστούν μνημεία και να τύχουν της ανάλογης προστασίας. Θα περίμενε, όμως, κανείς για ένα θέμα που αφορά την κινηματογραφική τέχνη και το πώς αυτή φτάνει στο ευρύ κοινό, να εκφράσει δημόσια την υποστήριξή της στις αίθουσες –όπως π.χ. έπραξε με ψήφισμα ο Δήμος Αθηναίων– ή ακόμη και να εισηγηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο υπέρ τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή