Η «νέα μουσική» προσγειώνεται στην Αθήνα

Η «νέα μουσική» προσγειώνεται στην Αθήνα

Ο Γερμανός Ρόμπερτ Χένκε, μύθος του ηλεκτρονικού ήχου και επιστήμονας, είναι ένας από τους καλεσμένους του Subset Festival

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηχοι δημιουργημένοι από υπολογιστές-κειμήλια, ήχοι απόκοσμοι που μοιάζουν με καλέσματα φαντασμάτων, ηλεκτρονικά «πριόνια» και κλασικές μελωδίες που ερμηνεύονται με φρέσκια ματιά και διάθεση για πειραματισμό. Αυτά και άλλα πολλά θα ακούσουμε –αλλά και θα δούμε, σύμφωνα με την υπόσχεση των διοργανωτών– στο πρώτο Subset Festival, το οποίο ανοίγει σήμερα την αυλαία του στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου. «Subset» όπως «υποσύνολο», με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Σταύρο Γασπαράτο, να εξηγεί την επιλογή του μαθηματικού όρου: «Μας φάνηκε ωραίο όνομα, γιατί εκφράζει δύο διαφορετικές πραγματικότητες. Αρχικά ότι πρόκειται για ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ και έπειτα καλλιτεχνικά, ότι μιλάμε για ένα υποσύνολο νέας μουσικής μέσα στο ευρύτερο πλέγμα του σύγχρονου ρεπερτορίου».

Τι θα πει όμως «νέα μουσική» το 2023; «Ο όρος υπάρχει στη μουσικολογία και εμπεριέχει μια μεγάλη βεντάλια καλλιτεχνικής έκφρασης, από τον ηλεκτρονικό και τον πειραματικό ήχο, τη μουσική που βασίζεται σε παρτιτούρα και άλλη που προκύπτει αυτοσχεδιαστικά κ.ο.κ.», εξηγεί ο κ. Γασπαράτος. Στις εκδηλώσεις, οι οποίες στην πλειονότητά τους θα λάβουν χώρα στο Ωδείο Αθηνών (21-25 Ιουνίου) θα πάρουν μέρος καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, με σκοπό όχι μόνο να παρουσιάσουν το έργο τους στην Αθήνα, αλλά και να συνομιλήσουν μεταξύ τους, αποκαλύπτοντας ένα πληθωρικό μουσικό τοπίο.

Δεν πρόκειται, πάντως, αυστηρά και μόνο για μουσική. Δύο σύγχρονα ελληνικά σύνολα, οι ΤΕΤΤΤΙΞ και οι Trigger Happy, αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν δύο καινούργια έργα-εγκαταστάσεις στη Νέα Σκηνή του Ωδείου Αθηνών, ειδικά για το φεστιβάλ. «Ολα τα πρότζεκτ που φέρνουμε παρουσιάζουν και εικαστικό ενδιαφέρον, αποτελούν δηλαδή και θέαμα οπτικό εκτός από ηχητικό. Επιπλέον, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα έργα του Subset είναι φιλικά και προσβάσιμα για το ευρύ κοινό, όχι μόνο για τους μυημένους. Αντιθέτως, μας καλούν να επικοινωνήσουμε μαζί τους, όποια και αν είναι η εξοικείωσή μας με τη νέα μουσική».

Ποιοι είναι, όμως, αυτοί οι σύγχρονοι καλλιτέχνες που θα βρεθούν αυτές τις ημέρες στην Αθήνα; Ο Γερμανός Ρόμπερτ Χένκε, μύθος του ηλεκτρονικού ήχου και επιστήμονας, παρουσιάζει το πρότζεκτ «CBM 8032 AV»· χρησιμοποιώντας τους βίντατζ υπολογιστές Commodore των αρχών της δεκαετίας του 1980, εξερευνά την ομορφιά των απλών γραφικών και του αντίστοιχου ήχου, ενώ ταυτόχρονα αντιπαραβάλλει τη σημερινή αισθητική με τη χρήση μιας απαρχαιωμένης τεχνολογίας 40 ετών.

Μια άλλη περφόρμανς που τραβάει το μάτι από το πρόγραμμα είναι εκείνη της Ισλανδής ερμηνεύτριας του θέρεμιν, Χέκλα Μαγκνουσντότιρ, η οποία χρησιμοποιεί το ιδιαίτερο μουσικό όργανο ως απόκοσμο και υποβλητικό κάλεσμα σειρήνας. Στην ίδια παράσταση (23/6) θα δούμε και την επίσης καταξιωμένη Αμερικανίδα συνθέτρια Κάλι Μαλόουν, η οποία δημιουργεί μελωδίες για εκκλησιαστικό όργανο, χορωδία, σύνολα μουσικής δωματίου και ηλεκτροακουστικά σχήματα. Αξίζει να σημειωθεί πως οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ συνοδεύονται από ανοιχτά στο κοινό εργαστήρια και συζητήσεις.

Αναλυτικές πληροφορίες και ώρες παραστάσεων στο aefestival.gr.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή