Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ

Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ

Πριν από 15 χρόνια, η Μαντόνα αποφάσισε να σταθεί απέναντι στον χρόνο. Και, όπως όλοι όσοι το επιχείρησαν, ηττήθηκε...

5' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Αν δεν ήμουν η Μαντόνα… πιθανόν να γινόμουν δασκάλα. Θα είχα μια δημοφιλή τάξη, θα ήμουν αμφιλεγόμενη και προκλητική. Μάλλον θα κατέληγα στη φυλακή». Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε η «βασίλισσα της ποπ» σε σχετική ερώτηση του Αμερικανού παρουσιαστή Τζίμι Φάλον, πριν από περίπου ένα χρόνο.

Αποδεικνύεται ότι είχε δίκιο. Οι αντισυμβατικές μέθοδοι στην προσπάθειά της να παραμείνει «νέα» και δραστήρια τη «φυλάκισαν» σε μια φθίνουσα εικόνα ματαιοδοξίας, εικόνα που τα τελευταία χρόνια ξαφνιάζει δυσάρεστα ακόμη και τους πιο πιστούς θαυμαστές της.

Αλλά αυτή η επιμονή να νικήσει τον χρόνο είχε σοβαρές επιπτώσεις στον οργανισμό της. Στις 24 Ιουνίου, μερικές ημέρες πριν ξεκινήσει την παγκόσμια –σχεδόν sold out– περιοδεία που ουσιαστικά ήταν φόρος τιμής στην καριέρα της που μετρά πάνω από τέσσερις δεκαετίες, η Μαντόνα μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης όπου νοσηλεύθηκε στην Εντατική με σοβαρή βακτηριακή λοίμωξη η οποία παραλίγο να της κοστίσει τη ζωή. Οι μάνατζερ έσπευσαν να αναβάλουν την περιοδεία, ελπίζοντας σε μια γρήγορη ανάρρωση της σταρ. Λίγο αργότερα, δημοσιεύματα ανέφεραν ότι αρρώστησε επειδή προσπαθούσε να συναγωνιστεί τις νεότερες χορεύτριες που τη συνοδεύουν στις συναυλίες ακολουθώντας ένα δύσκολο καθημερινό πρόγραμμα, ακατάλληλο για την ηλικία της, καθώς περιλάμβανε συνεχείς και έντονου ρυθμού πρόβες. Αλλοι πάλι, κυρίως άνθρωποι από τον στενό της κύκλο, διέψευσαν αυτή την εκδοχή υποστηρίζοντας ότι η ασθένεια θα μπορούσε να επηρεάσει άτομα οποιασδήποτε ηλικίας.

Τελικά όλα πήγαν καλά, καθώς 11 μέρες μετά την εισαγωγή της στο νοσοκομείο η πολυβραβευμένη Αμερικανίδα τραγουδίστρια – τραγουδοποιός, ηθοποιός, σκηνοθέτις και μητέρα έξι παιδιών εθεάθη να απολαμβάνει τη βόλτα της σε δρόμο της Νέας Υόρκης. Η κατάσταση της υγείας της είναι εμφανώς καλύτερη, αλλά χρήζει προσοχής. Ωστόσο, οι επεμβάσεις που έκανε στο πρόσωπο και το αλλοίωσαν, τα φίλτρα που χρησιμοποιεί στο Instagram και οι άσεμνες πόζες μαρτυρούν ότι η 64χρονη Μαντόνα δεν είναι ευχαριστημένη με τον εαυτό της σήμερα.

Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ-1
Η Μαντόνα στο Μόναχο, τον Αύγουστο του 2009. Η αυτοπεποίθησή της ήταν ακόμη πολύ ισχυρή, αλλά η εικόνα ακόμη ισχυρότερη. Φωτ. Shutterstock

Τα πρώτα σύννεφα

Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια κακή στιγμή στη ζωή και στην καριέρα της θρυλικής ερμηνεύτριας και συμβόλου της ποπ, όμως αυτή δεν είναι η πρώτη. Το 2008, σε ηλικία 50 ετών, βρέθηκε για ακόμη μια φορά στην κορυφή των τσαρτ για τη συνεργασία της με τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ στο τραγούδι «4 Minutes». Ο δυναμισμός και οι απαιτητικές χορευτικές φιγούρες επιβεβαίωναν ξανά και ξανά ότι το άστρο της «βασίλισσας» δεν θα σβήσει ποτέ. Η ίδια αποτελούσε τρανταχτό παράδειγμα του ότι η ηλικία δεν καθορίζει ή σταματά την επιτυχία.

Μέχρι τα 50 της χρόνια, η πρωτοπόρος της dance/pop με τα πολύχρωμα κοστούμια, τον αιχμηρό στίχο και τα εντυπωσιακά οπτικά εφέ σε βιντεοκλίπ και συναυλίες είχε ολόκληρο τον κόσμο να υποκλίνεται στο ταλέντο της. Από το 1983 που κυκλοφόρησε το πρώτο σινγκλ, «Everybody», το οποίο συνοδευόταν από το ομότιτλο ντεμπούτο άλμπουμ της, και τη μετέπειτα κυριαρχία σε όλη τη διάρκεια του 1980, μέχρι το 2008 και την ένταξή της στη λίστα του «Rock & Roll Hall of Fame», η εμβληματική σταρ είχε τεράστια επιρροή στην ποπ κουλτούρα, στην πολιτική, στην τέχνη γενικότερα. Τα τραγούδια της ακούγονταν σε όλες τις γωνιές του κόσμου, το εκκεντρικό της στυλ όχι μόνο δεν περνούσε απαρατήρητο αλλά έφερε την επανάσταση στον χώρο της μόδας, οι δημόσιες εμφανίσεις της ήταν προκλητικές, συνήθως είχαν κοινωνικοπολιτική χροιά και πυροδοτούσαν αντιδράσεις.

Κι εκεί που κανένας δεν θα μπορούσε να ξεπεράσει το φαινόμενο Μαντόνα, στη μουσική σκηνή άρχισαν να εμφανίζονται καλλιτέχνιδες όπως η Lady Gaga, η οποία έφερε κάτι φρέσκο και καινοτόμο κυρίως όσον αφορά τη σκηνική παρουσία. Κι ενώ οι συγκρίσεις που κατά καιρούς προέκυψαν ήταν ατυχείς, η Μαντόνα συνέχιζε με πείσμα την πορεία της στη βιομηχανία ψυχαγωγίας υπενθυμίζοντάς μας ότι δεν φεύγει ποτέ.

Ο Τύπος σχολιάζει την εμφάνισή της και την αποτυχία που γνωρίζει την τελευταία δεκαπενταετία, αλλά η ίδια προσπαθεί να μην παρακολουθεί αυτά τα σχόλια.

Το 2012 εμφανίστηκε στον τελικό του αμερικανικού ποδοσφαίρου Super Bowl για ένα σόου που θα σηματοδοτούσε την επιστροφή της στη μουσική. Η επιβλητική παρουσία της στη σκηνή και ο ασταμάτητος χορός την ώρα που τραγουδούσε τις μεγαλύτερες επιτυχίες της έφεραν σε γενικές γραμμές θετικές κριτικές και υψηλά νούμερα τηλεθέασης.

Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ-2
Η λάμψη της Μαντόνα έχει πλέον θαμπώσει… Φωτ. Rebecca Smeyne / The New York Times

Η κατρακύλα

Τα επόμενα βήματά της, όμως, ήταν περισσότερο αμήχανα παρά επιτυχημένα, με την ίδια να βρίσκεται πλέον σε μια μόνιμη κατρακύλα. Εκείνη τη χρονιά παρουσίασε τον νέο της δίσκο «MDNA», ο οποίος, σύμφωνα με το Billboard, ήταν «ο πιο απογοητευτικός της καριέρας της». Μετά 13 εβδομάδες, το «MDNA» βρισκόταν εκτός του καταλόγου του Billboard με τα 200 καλύτερα άλμπουμ.

Το 2015 κυκλοφόρησε το «Rebel Heart» με την ελπίδα να έχει καλύτερη αναγνώριση, αφού παρουσίαζε πιο προσωπικές πτυχές της ζωής της. Απέτυχε ξανά, τα τραγούδια του δίσκου χαρακτηρίστηκαν ως αδιάφορα, με εξαίρεση κάποιες μικρές ευχάριστες πινελιές.

Τέσσερα χρόνια μετά, μας σύστησε το alter ego της, τη Madame X. Στην περιγραφή του 14ου άλμπουμ της, η Μαντόνα ανέφερε ότι «η Madame X είναι μια μυστική πράκτορας που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και αλλάζει ταυτότητα». Εδώ θα μπορούσε κανείς να διακρίνει την απόγνωση της τραγουδίστριας να κρατήσει το ενδιαφέρον του κοινού της αμείωτο. Ακολούθησε η παρουσία της στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision 2019, στο Ισραήλ, θεσμός στον οποίο η ποπ τραγουδίστρια έπρεπε να ξεχωρίσει. Η εμφάνιση αυτή συζητήθηκε πολύ προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων, καθώς οι χορευτές φορούσαν στις πλάτες τους τη σημαία της Παλαιστίνης. Υπήρξαν σχόλια από υπουργούς αλλά και τη διοργάνωση, η οποία δεν γνώριζε το μυστικό της Μαντόνα – οι πρόβες πραγματοποιήθηκαν κεκλεισμένων των θυρών.

Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ-3

Η «βασίλισσα» δεν μένει πια εδώ-4
Τον Απρίλιο του 2022 η Μαντόνα εμφανίστηκε έτσι στο Μεντεγίν, στη συναυλία του Μαλούμα. Μια εικόνα που αποπνέει απόγνωση… Φωτ. EPA / Luis Eduardo Noriega A.

Τα αρνητικά σχόλια

Με περισσότερα από 14 στούντιο άλμπουμ, 343 βραβεία, δεκάδες σχολεία που χτίστηκαν με τη βοήθειά της, αμέτρητες διαμάχες, μοναδικές στιγμές και εκατομμύρια δολάρια που δωρίστηκαν σε φιλανθρωπική οργάνωση, το μόνο σίγουρο, ακόμη και σε περιόδους καμπής, είναι ότι η κληρονομιά του ποπ ειδώλου θα ζει αιώνια.

Οσο για τον Τύπο που σχολιάζει την εμφάνισή της και την αποτυχία που γνωρίζει την τελευταία δεκαπενταετία, η Μαντόνα προσπαθεί να μην παρακολουθεί αυτά τα σχόλια.

«Μου αρέσει να σκέφτομαι τον εαυτό μου σαν να είναι στρατιώτης που θα τα καταφέρει και μετά τόσο πολλά χρόνια σε αυτή τη βιομηχανία έχω μάθει να μην ακούω όλον αυτόν τον θόρυβο, να εστιάζω στη δουλειά μου και σε αυτά που έχουν σημασία στη ζωή. Αλλά μερικές φορές πληγώνομαι», ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή της το 2015.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή