Tοπία μνήμης και ιστορίας στη Ναύπακτο

Tοπία μνήμης και ιστορίας στη Ναύπακτο

Η συνάντηση του Γιάννη Αδαμάκη με το ιστορικό αποτύπωμα των τόπων γίνεται σε ένα καθεστώς αισθητηριακής μέθεξης

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η συνάντηση του Γιάννη Αδαμάκη με το ιστορικό αποτύπωμα των τόπων γίνεται σε ένα καθεστώς αισθητηριακής μέθεξης. Τα έργα του, πυκνά στην αφετηρία τους και υβριδικά στην εκτέλεσή τους, διακλαδίζονται σε μαιάνδρους μνήμης, απώλειας, ανάκτησης και επανασύνδεσης. Η νέα έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη στη Ναύπακτο, και μάλιστα μέσα στο Φετιχιέ Τζαμί, με τη δεδομένη στρωματογραφία της μνήμης, συντελείται σε ένα συνεχές αναζήτησης της ταυτότητας των τόπων και των συμβολισμών τους, καθώς και της ιστορικής νοηματοδότησης, με τρόπο έμμεσο και υπαινικτικό. Η έκθεση με τίτλο «Ναυς+Πήγνυμι» αποτελεί, τρόπον τινά, συνέχεια αυτής ακριβώς της έρευνας που κάνει ο Γιάννης Αδαμάκης στα τοπία της μνήμης και των συνεκτικών αφηγήσεων. Με δεδομένη την έλξη του στη θάλασσα και στη ναυτική κουλτούρα, ο Γιάννης Αδαμάκης φιλοτέχνησε, ειδικά για την έκθεση αυτή, δύο νέα έργα: τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571) και την Απελευθέρωση της Ναυπάκτου (1829), τα οποία εντάσσονται πλέον και στην εικαστική ιστορία του τόπου. «Για να μπορέσει να αποδώσει με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη ναυμαχία, μελέτησε επισταμένως τους πίνακες των Βερονέζε και Βισεντίνο, παρατήρησε τους χάρτες με τη διάταξη της μάχης, τα λάβαρα και κυρίως τα πλοία εκείνης της περιόδου», σημειώνουν οι επιμελήτριες της έκθεσης, αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, δρ Ολυμπία Βικάτου (προϊσταμένη) και Βίβιαν Στάικου. «Αντίστοιχα, για την Απελευθέρωση της Ναυπάκτου, έλαβε υπ’ όψιν του το σωζόμενο έργο του Λεμπλάν. Οι ήρωες και τα σύμβολα μεταφέρονται στον μαγικό χωροχρόνο του Αδαμάκη, μετουσιώνονται και αναπνέουν ξανά ελεύθερα τη θαλασσινή αύρα».

Η πρόταση προς τον Γιάννη Αδαμάκη να εκθέσει στο Φετιχιέ Τζαμί της Ναυπάκτου έγινε ως φυσικό επακόλουθο της ώς τώρα εικαστικής διαδρομής του και του ξεχωριστού ιδιώματος το οποίο καλλιεργεί. Oι θραυσματικές αφηγήσεις του, ένθετες μέσα στις μεγάλες συνθέσεις του, συνιστούν μια επαναδιατύπωση της προσωπικής ιστορίας στο μεγάλο κάδρο του κοινού βιώματος και της μοιρασμένης εμπειρίας. Ο Γιάννης Αδαμάκης, με την κατακτημένη γνώση του, είναι ένας καλλιτέχνης που μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη μικροϊστορία και στη δημόσια ιστορία με τρόπο άμεσο και συγκινητικό· και πρωτίστως, να κάνει μεγάλη ζωγραφική.

Ο Γιάννης Αδαμάκης είναι ένας καλλιτέχνης που μπορεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη μικροϊστορία και στη δημόσια ιστορία με τρόπο άμεσο και συγκινητικό· και πρωτίστως, να κάνει μεγάλη ζωγραφική.

H έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά και αγγλικά) και θα πλαισιώσει τις εκδηλώσεις για τους επετειακούς εορτασμούς της ναυμαχίας της Ναυπάκτου (30/9-7/10/2023), ενώ θα παρέχονται εκπαιδευτικές ξεναγήσεις για σχολικές μονάδες.

Η Ναύπακτος, ως τουριστικός προορισμός, είναι ένας τόπος με μεγάλο ιστορικό βάρος και με πολλά τεκμήρια της μακραίωνης ιστορίας της ώς τους νεότερους χρόνους. Τα μνημεία της αλλά και η πόλη του 19ου και του 20ού αιώνα συνιστούν ένα αδιάσπαστο σύνολο. Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος, τον Δήμο Ναυπακτίας και τα Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Κοτρώνη και εγκαινιάστηκε από την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη (διάρκεια έως τις 7 Οκτωβρίου).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή