Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Αναζητώντας το «τέρας» στον καθρέφτη

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Αναζητώντας το «τέρας» στον καθρέφτη

«Το τέρας», «Ολη η ομορφιά και η αιματοχυσία». Το νέο φιλμ του Χιροκάζου Κόρε-Εντα και η κρίση των οπιοειδών στις ΗΠΑ

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το τέρας ★★★★
ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Εντα
Ερμηνείες: Σακούρα Αντο, Εϊτα Ναγκαγιάµα

Ο Ιάπωνας δεξιοτέχνης Χιροκάζου Κόρε-Εντα («Κλέφτες καταστημάτων») συνεχίζει να εξερευνά τον κόσμο των παιδιών με άλλο ένα εξαιρετικό φιλμ, που βραβεύθηκε για το σενάριό του στο τελευταίο Φεστιβάλ Καννών. Σε κάποια αγροτική περιοχή της Ιαπωνίας, η μητέρα του Μινάτο, μαθητή δημοτικού, βλέπει τον γιο της να συμπεριφέρεται αλλόκοτα. Η έρευνά της θα την οδηγήσει στον δάσκαλο του σχολείου του παιδιού, τον οποίο θα κατηγορήσει. Σταδιακά, ωστόσο, στην εξίσωση θα μπει και ένας συμμαθητής του Μινάτο, με τα δυο παιδιά να δημιουργούν τον δικό τους ξεχωριστό δεσμό.

Ο Κόρε-Εντα μαζί με τον σεναριογράφο του, Γιούτζι Σακαμότο, τολμούν να συνθέσουν μια τέτοιου είδους πολυεπίπεδη ιστορία με μικρής ηλικίας πρωταγωνιστές. Τα θέματα που ανοίγονται εδώ είναι πολλά, εμπεριέχοντας όλη την παιδική εμπειρία: η φιλία, η σεξουαλική αφύπνιση, ο σχολικός εκφοβισμός, η απώλεια· αυτά μάλιστα εξετάζονται μέσα από τρεις διαφορετικές οπτικές (μητέρα, δάσκαλος, παιδί), οι οποίες παρουσιάζονται διαδοχικά, ενώ ταυτόχρονα η πλοκή κλιμακώνεται για να ψηλαφίσει τα όρια του θρίλερ μυστηρίου. Ολη αυτή η περίτεχνη κατασκευή στηρίζεται από μια χαμηλότονη σκηνοθεσία, η οποία λατρεύει τα στοιχεία της φύσης (νερά, δάσος), παίρνει τα μέγιστα από τους μικρούς πρωταγωνιστές και δημιουργεί 2-3 υπέροχες σεκάνς.

Ολη η ομορφιά και η αιματοχυσία ★★★★
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2022)
Σκηνοθεσία: Λόρα Πόιτρας
Εμφανίζονται: Ναν Γκόλντιν, Ντέιβιντ Βελάσκο

Η ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας το 2022 έρχεται στις ελληνικές αίθουσες. Η σπουδαία ντοκιμαντερίστρια Λόρα Πόιτρας («Citizenfour») βιογραφεί τη διακεκριμένη καλλιτέχνιδα Ναν Γκόλντιν, μέσα (και) από την πολύ σημαντική ακτιβιστική δράση που ανέπτυξε εκείνη τα τελευταία χρόνια, με αφορμή την επιδημία των οπιοειδών στην Αμερική. Εχοντας πίσω της μια σχετική προσωπική ιστορία, η Γκόλντιν και η ομάδα της ξεκινούν έναν ανένδοτο αγώνα ενάντια σε μια πανίσχυρη οικογένεια φαρμακοβιομηχάνων, η οποία έχει πολύ στενούς δεσμούς και με τον κόσμο των τεχνών. Η Πόιτρας καταφέρνει να μπλέξει αριστουργηματικά δύο φαινομενικά διαφορετικές μεταξύ τους θεματικές: Από τη μία το ψυχογραφικό πορτρέτο μιας ξεχωριστής καλλιτεχνικής φιγούρας και από την άλλη έναν γενναίο πολιτικό αγώνα που άλλαξε τον κόσμο. Πρόσωπο-κλειδί, φυσικά, είναι η ίδια η Γκόλντιν, την οποία βλέπουμε να πρωταγωνιστεί στις σύγχρονες δράσεις, ενώ παράλληλα παρακολουθούμε τη συναρπαστική –στα όρια του μύθου– ζωή της. Η τέχνη γίνεται παράθυρο και ταυτόχρονα καταφύγιο όχι για τη φαντασία, αλλά για την πραγματική ζωή και ειδικά τη σκοτεινή πλευρά της, την οποία μάλιστα φιλοδοξεί και επιτυγχάνει να αλλάξει προς το καλύτερο.

May December ★★½
ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Τοντ Χέινς
Ερμηνείες: Τζουλιάν Μουρ, Νάταλι Πόρτµαν

Ο Τοντ Χέινς («Carol») ενορχηστρώνει σκηνοθετικά μια αρκετά ιδιαίτερη ιστορία των Σαμ Μπερτς και Αλεξ Μεκάνικ. Εχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που η 36χρονη Γκρέισι (Τζουλιάν Μουρ) και ο 13χρονος Τζόι προκάλεσαν σκάνδαλο με το παράνομο ρομάντζο τους. Πλέον οι δυο τους ζουν τη γαλήνια οικογενειακή τους καθημερινότητα μέχρι που στο κατώφλι τους καταφθάνει η Ελίζαμπεθ (Νάταλι Πόρτμαν), μια διάσημη ηθοποιός, η οποία κάνει έρευνα προκειμένου να υποδυθεί την Γκρέισι στον κινηματογράφο. Καθώς οι δύο γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες, μυστικά του παρελθόντος και κάθε είδους απωθημένα θα βγουν στην επιφάνεια. Ο Χέινς διαχέει σε ολόκληρη την ταινία του μια «άρρωστη» ατμόσφαιρα, ταιριαστή με το αλλόκοτο –αλλά ενδιαφέρον– της υπόθεσης. Η αυτοαναφορικότητα και το ψυχογράφημα των ηρώων έχουν εδώ την τιμητική τους, σε ένα σύνολο μάλλον υπερβολικά μελοδραματικό, το οποίο πάντως ενισχύεται από τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστριών του.

Εξέλιξη ★★½
ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Περικλής Χούρσογλου
Ερμηνείες: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Βασίλης Κολοβός

Αντλώντας και από προσωπικές εμπειρίες του, ο Περικλής Χούρσογλου αφηγείται την ιστορία ενός κινηματογραφιστή και καθηγητή σκηνοθεσίας, ο οποίος ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη μαζί με τον ηλικιωμένο πατέρα του, για την προαγωγή του στην επόμενη καθηγητική βαθμίδα. Εχοντας ως κύριο άξονα τη σχέση πατέρα – γιου, καθώς και τα «δώρα» της διδασκαλίας, ο Χούρσογλου δημιουργεί ένα γλυκόπικρο φιλμ, σχεδόν αναπόφευκτα διδακτικό, διανθισμένο όμως και με έναν «παλιομοδίτικο» ρομαντισμό που παραμένει ευπρόσδεκτος.

Ο πατέρας του στρατιώτη ★★½
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2023)
Σκηνοθεσία: Μαρτιέ Βαντεπιέ
Ερμηνείες: Οµάρ Σι

Ιστορία πατέρα – γιου μάς έρχεται και από τη Γαλλία, εκεί όπου ο γνωστός μας Ομάρ Σι (Λουπέν) υποδύεται έναν άνδρα από τις αφρικανικές αποικίες, ο οποίος βρίσκεται στα μέτωπα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, μαζί με τον νεαρό γιο του. Εκεί θα κάνει ό,τι μπορεί για να τον προστατεύσει.

Εντυπωσιακό οπτικά και καλογυρισμένο, το φιλμ του Μαρτιέ Βαντεπιέ συγκινεί με τον ρεαλιστικά αντιπολεμικό χαρακτήρα του, αν και δεν καταφέρνει να προχωρήσει πολύ περισσότερο τις (κατά τα άλλα εύστοχες) παρατηρήσεις του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή