Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης

Η ομορφιά της μπαρόκ ναπολιτάνικης παράδοσης της φάτνης των Χριστουγέννων είναι ετήσιο έθιμο και για το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ομορφιά της μπαρόκ ναπολιτάνικης παράδοσης της φάτνης των Χριστουγέννων είναι ετήσιο έθιμο και για το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Εκεί, στην πτέρυγα των αιθουσών της μεσαιωνικής τέχνης, σε μια μισοφωτισμένη ατμοσφαιρική σύνθεση, μπορεί να δει κανείς κάθε χρόνο για την περίοδο των Χριστουγέννων το μεγάλο στολισμένο έλατο, ύψους 6 μέτρων, και τη διάσημη χριστουγεννιάτικη φάτνη. Τουρίστες συρρέουν κάθε χρόνο για τη δουν και να τη φωτογραφίσουν. Είναι μια ετήσια παράδοση που έχει όμως και τον χαρακτήρα περιοδικής έκθεσης, καθώς οι φιγούρες της φάτνης είναι αυθεντικά έργα τέχνης του ναπολιτάνικου μπαρόκ του 18ου αιώνα. Η ατμόσφαιρα είναι υποβλητική, καθώς η φάτνη είναι τοποθετημένη μπροστά στο θραύσμα του καθεδρικού ναού του Βαγιαδολίδ (16ος-17ος αι.) δημιουργώντας μιαν οπτική και αισθητηριακή εντύπωση που αναβλύζει ως θρίαμβος του καθολικισμού. Αυτό συμβαίνει δίπλα στο χριστουγεννιάτικο έλατο, κατάφορτο με στολίδια, που προέρχεται από την προτεσταντική παράδοση.

Είναι, με άλλα λόγια, μια σύνθετη εμπειρία που βαπτίζει τον επισκέπτη στο φως της ομορφιάς και της κατάνυξης. Είναι βαθιά ριζωμένη νεοϋορκέζικη παράδοση, το προσκύνημα αυτής της ναπολιτάνικης φάτνης. Η καταγωγή αυτής της παράδοσης μέσα στο Μητροπολιτικό Μουσείο ανιχνεύεται μερικές δεκαετίες πίσω, στην ιδιωτική συλλογή της Λορέτα Χάινς Χάουαρντ (1904-1982), που ήταν καλλιτέχνις και η ίδια. Είχε πάθος με τη συλλογή από ναπολιτάνικες φιγούρες για τις φάτνες της μπαρόκ παράδοσης. Είναι ένας ολόκληρος κόσμος χειροτεχνίας, υψηλής τέχνης και θρησκευτικού αισθήματος. Η Λορέτα Χάινς Χάουαρντ άρχισε να συλλέγει αυτές τις μπαρόκ καθολικές φιγούρες το 1925, σε πολύ νεαρή ηλικία, και σταδιακά συγκρότησε μια σημαντική συλλογή. Το 1957, αποφάσισε να εκθέσει για πρώτη φορά τις φιγούρες και τους αγγέλους της. Επτά χρόνια αργότερα, το 1964, πρόσφερε τη συλλογή της, αποτελούμενη από 233 κομμάτια ανεκτίμητης αξίας, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Η Χάουαρντ απεβίωσε το 1982, σε ηλικία 78 ετών, αλλά η παράδοση συντηρήθηκε από την οικογένειά της και το ίδιο το μουσείο, που στήριξε ένα έθιμο που το ευρύ κοινό είχε αγκαλιάσει και αγαπήσει.

Η φάτνη θα παραμείνει σε δημόσια έκθεση έως τις 7 Ιανουαρίου 2024. Οι φιγούρες έχουν μέγεθος από 30 έως 40 εκατοστά και συγκροτούν μια πυκνή και γοητευτική έκφραση της μπαρόκ αισθητικής.

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
Τζον Ακομφρα

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο  της Νέας Υόρκης-1
[SCHIRN]

Το έργο του 66χρονου Βρετανού καλλιτέχνη και συγγραφέα, με καταγωγή από την Γκάνα, σερ Τζον Ακομφρα παρουσιάζεται στη Φρανκφούρτη, στον εκθεσιακό χώρο Schirn. Ο Ακομφρα είναι πολυδιάστατος δημιουργός, που δοκιμάζει σχεδόν όλα τα μέσα. Στη Φρανκφούρτη, το κοινό εκτίθεται σε μια υποβλητική εμπειρία μπροστά στις εγκαταστάσεις βίντεο του Ακομφρα, που εξερευνούν τοπία μνήμης, ταυτότητας, ρατσισμού και προκαταλήψεων μέσα από μια αμιγώς ποιητική προσέγγιση. 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
Καμίγ Πισαρό

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο  της Νέας Υόρκης-2
[NATIONAL GALLERY LONDON]

Πρωτοπόρος του ιμπρεσιονισμού, ο Καμίγ Πισαρό (1830-1903) προκαλεί διαρκές ενδιαφέρον σε ερευνητές και ιστορικούς της τέχνης. Πρόσφατα, μεταφράστηκε στα αγγλικά η νέα βιογραφία του, την οποία έγραψε στα γαλλικά η 88χρονη Γαλλίδα ιστορικός και βιογράφος Aνκα Mουλστίν. Στη βιογραφία εξετάζεται και κατά πόσον η εβραϊκή καταγωγή του Πισαρό (γεννημένου στην Καραϊβική) επέδρασε στην καλλιτεχνική εξέλιξη αυτού του ανεξάρτητου και ελεύθερου πνεύματος. 

ΒΙΡΤΖΙΝΙΑ
Επιστροφές

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο  της Νέας Υόρκης-3
[DAVID STOVER/VIRGINIA MUSEUM OF FINE ARTS]

Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνια ανακοίνωσε τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων στις χώρες προέλευσης ολοκληρώνοντας σχετικό έλεγχο. Υπήρχαν καταγγελίες για 28 εκθέματα προερχόμενα από Ιταλία, Τουρκία και Αίγυπτο με βάσιμες υποψίες ότι ήταν προϊόντα αρχαιοκαπηλίας. Οι υποψίες επιβεβαιώθηκαν και οι αρχαιότητες επιστράφηκαν, δημιουργώντας καλό προηγούμενο στον αγώνα κατά της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών. Στη φωτογραφία, ασκός για οίνο από τη νότια Ιταλία.

ΕΔΙΜΒΟΥΡΓΟ
Σερ Ουίλιαμ Τζίλις

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο  της Νέας Υόρκης-4
[THE ROYAL SCOTTISH ACADEMY]

Η Βασιλική Ακαδημία της Σκωτίας παρουσιάζει αναδρομική έκθεση ενός επιφανούς τέκνου της σκωτσέζικης εικαστικής παράδοσης, του σερ Ουίλιαμ Τζορτζ Τζίλις (1898-1973). Εργα ζωγραφικής, σχέδια, φωτογραφίες, αρχειακό υλικό και αντικείμενα από την καλλιτεχνική σταδιοδρομία του κληροδοτήθηκαν μετά τον θάνατό του στη Βασιλική Ακαδημία, η οποία κατέχει τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του παγκοσμίως. Η έκθεση διοργανώνεται για να τιμήσει την επέτειο των 50 ετών από τον θάνατό του. 

ΠΑΡΙΣΙ
Ανεκτίμητες αντίκες

Η μπαρόκ φάτνη στο Μητροπολιτικό Μουσείο  της Νέας Υόρκης-5
[OSENAT AUCTION HOUSE]

Στο Παρίσι, θα δημοπρατηθούν από τον οίκο Osenat εξαιρετικά συντηρημένα συλλεκτικά αυτοκίνητα της προπολεμικής περιόδου και της δεκαετίας του 1940, γεγονός που έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον επίδοξων αγοραστών ή απλώς εραστών του αυτοκινήτου. Θα εκτεθούν προηγουμένως στην έκθεση Retromobile, που θα εγκαινιαστεί στις 31 Ιανουαρίου πριν από τη δημοπράτησή τους, στις 3 Φεβρουαρίου. Τα αυτοκίνητα είναι όλα από τις φημισμένες γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες Delage, Delahaye και Talbot. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT