Ενα σπίτι γεμάτο ζωγραφική και φως

Ενα σπίτι γεμάτο ζωγραφική και φως

Εκθεση με έργα για το Αγιον Ορος

3' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη διαρκώς μεταβαλλόμενη γεωγραφία της εικαστικής Αθήνας, η ανάνηψη του «ζωγραφόσπιτου» της οδού Προύσης είναι μια επιβεβαίωση αυτής της δυναμικής. Είναι ένα διώροφο σπίτι, η κιβωτός του ζωγράφου Κωνσταντίνου Κερεστετζή και της συζύγου του, συντηρήτριας έργων τέχνης, Μαργαρίτας Ντελή, ένα σπίτι αθηναϊκό από τα παλιά, που δίνει ακόμη χαρακτήρα στην περιοχή ανάμεσα στη Βικτώρια και στον Αγιο Παντελεήμονα, πάνω από τη Λιοσίων και κάτω από την Αλκαμένους.

Εκεί, μέσα σε μια θελκτική πυκνότητα, σε μια συγχορδία χρωμάτων και ένα μυστηριακό φως, ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής ενεργοποιεί πλέον την εξωστρέφεια αυτού του σεπτού οίκου των τεχνών και μας συστήνει τον «Χώρο Τέχνης Προύσης 17». Η σύσταση γίνεται με μια πρόσκληση για λίγες ακόμη ημέρες (έως το Σάββατο 3 Φεβρουαρίου), με τις «Ακουαρέλες από το Αγιον Ορος», καρπός της βαθιάς σχέσης που ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής έχει καλλιεργήσει με τον Αθω. Είναι ένα από τα θέματά του, το Αγιον Ορος, ένας τόπος εσωτερίκευσης και σιωπής.

Ενα σπίτι γεμάτο ζωγραφική και φως-1
Εσωτερικό από την καθημερινή λειτουργία του σπιτιού της οδού Προύσης, γεμάτου ζωγραφική. [ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΤΑΡΙΛΑΣ]

Ο ίδιος έχει διαμείνει εκεί επί μακρόν (το 2023 έμεινε επί 3,5 μήνες σε κελιά και σκήτες και μετέσχε της μοναστικής ζωής). Αυτές οι εκούσιες ρήξεις στη ροή της αστικής ζωής μιας ορισμένης καθημερινότητας είναι μέσα στο πνεύμα του Κωνσταντίνου Κερεστετζή από νεαρή ηλικία, όταν είχε διαμείνει στο Τολέδο μελετώντας τον Ελ Γκρέκο (μετά την ΑΣΚΤ με δάσκαλο τον Χρόνη Μπότσογλου). Είχε περάσει από το Λούβρο και το Πράδο, στους μεγάλους δασκάλους. Για πολλά χρόνια (2010-2017) έμεινε στην Κωνσταντινούπολη, την οποία έχει ζωγραφίσει in situ. Εχει αίσθηση των τόπων, βιώνει το φως.

Η άγκυρα που ρίχνει στην οδό Προύσης, που πάντα υπήρχε ως αθηναϊκή εστία και κιβωτός μαθητών, έχει μια συμβολική διάσταση ως αντίδωρο στην πόλη της Αθήνας. Στο εσωτερικό αυτού του όμορφου σπιτιού, με τη ρομαντική, εκλεκτικιστική πρόσοψη, τα στολίδια στον γύψο και τα γαλανά παραθυρόφυλλα, χτισμένου πριν από περίπου 100 χρόνια, νιώθει κανείς σκιές και ψιθύρους.

Από το υπόγειο στις κάμαρες

Η ξύλινη σκάλα που οδηγεί στον όροφο, οι διάδρομοι γεμάτοι κορνιζαρισμένα έργα, οι διαφορετικές οπτικές γωνίες που εναλλάσσονται καθώς ανεβαίνεις, κατεβαίνεις και ελίσσεσαι στο εσωτερικό αυτού του σπιτιού, πηγαίνοντας από το μεγάλο υπόγειο έως τις κάμαρες του ορόφου και τα παράσπιτα της αυλής, σε ένα από τα οποία εδράζεται το εργαστήρι συντήρησης. Νιώθει κανείς πώς μπορεί να ήταν το σπίτι αυτό όταν χτίστηκε για να στεγάσει μια αστική ζωή. Είναι ένας οίκος στο όριο μιας ψευδαισθητικής πρόσληψης.

Το αθηναϊκό κτίσμα από τα παλιά, η κιβωτός του ζωγράφου Κωνσταντίνου Κερεστετζή και της συντηρήτριας έργων τέχνης Μαργαρίτας Ντελή συστήνεται ως χώρος τέχνης.

Είναι ένας κόσμος με πολλές, ανέλπιστες κόγχες μέσα του, ένα σπίτι βαπτισμένο σε μια ατμόσφαιρα που τη νόμιζες χαμένη για πάντα. Είναι ένας κόσμος γεμάτος χρώμα, ύλη και πνεύμα, ένας κόσμος που δεν φοβάται το κενό, ούτε υποδύεται ό,τι δεν είναι. Η εντιμότητα του χώρου είναι το καύσιμό του. Ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής σε αυτή την ενότητα με τις ακουαρέλες από το Αγιον Ορος δεν μοιράζεται μονάχα μια πρόσφατη συγκομιδή, αλλά διατυπώνει, θέλοντας και μη, μια θέση για τη σύγχρονη ζωγραφική. Ο ίδιος πιστεύει στην παρατήρηση, ύλης και ψυχής, και στη σχέση δασκάλου και μαθητή, σε μια διαρκή πορεία μαθητείας και αλληλοφώτισης.

Ενα σπίτι γεμάτο ζωγραφική και φως-2
Ακουαρέλες του Κωνσταντίνου Κερεστετζή με θέμα το Αγιον Ορος και όσα είδε στη διάρκεια της εκεί διαμονής του.

Ενα σπίτι γεμάτο ζωγραφική και φως-3

Παρατηρώντας τις ακουαρέλες του, είτε είναι τοπία και αρχιτεκτονήματα είτε εσωτερικά και μορφές, είναι φανερή η σύνδεση της ζωγραφικής του πράξης με έννοιες και ιδέες μιας εσωτερικής αφετηρίας. Ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής έχει επίσης και μεγάλο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη μορφή, το βυζαντινό «πρόσωπο», θεματική που έχει παρουσιάσει σε εκθέσεις του.

Ο νέος χώρος στην οδό Προύσης θα εξελιχθεί σε χώρο εκθέσεων και εκδηλώσεων σχετικών με την ελληνική ζωγραφική. Ελπίζεται πως η παρουσία του στην εικαστική ζωή της Αθήνας θα ευεργετήσει αυτή την περιοχή της Αθήνας, που διαθέτει μεγάλο απόθεμα αστικής αρχιτεκτονικής και δικαιούται μια καλύτερη μεταχείριση. Το «ζωγραφόσπιτο» της οδού Προύσης μεταφέρει στην πράξη παραλλαγμένη τη ρήση «σκέψου τι κάνεις εσύ για την πόλη σου».

Προύσης 17, Αθήνα. Εως 3 Φεβρουαρίου (καθημερινά: 18.00-22.00, Σάββατο: 10.00-15.00).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή