ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

Αλμπρεχτ Ντίρερ, ένας ταξιδευτής του κόσμου

Στην πρώιμη δικτύωση του κόσμου τον 15ο και 16ο αιώνα, ο Αλμπρεχτ Ντίρερ ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές του. Ως παρατηρητής και ταξιδιώτης, ως γεφυροποιός του Νότου και του Βορρά της Ευρώπης, ο Ντίρερ προσεγγίζεται φέτος όχι απλώς ως ο κατεξοχήν εκπρόσωπος της Αναγέννησης του Βορρά, αλλά και ως ένας πρόδρομος του μοντέρνου κόσμου. 

Το έργο του είναι τόσο ευρύ, τα σχέδιά του είναι αμέτρητα πέρα από τα γνωστά ή λιγότερο γνωστά ζωγραφικά του έργα, που η μελέτη της παρακαταθήκης του από τις νεότερες γενιές των ιστορικών της τέχνης φέρνει διαρκώς νέες οπτικές γωνίες. Φέτος, αν όλα εξελιχθούν θετικά, η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο θα παρουσιάσει μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στον Ντύρερ, αλλά και στο Ααχεν, μία από τις αρχαιότερες πόλεις της μεσαιωνικής Ευρώπης, έχει σχεδιαστεί έκθεση Ντίρερ από τις 18 Ιουλίου (στο Μουσείο Suermondt-Ludwig). Στο Λονδίνο έχει σχεδιαστεί μια πραγματική γιορτή για τον Ντίρερ, που θα ήταν αυτήν την περίοδο επισκέψιμη εάν δεν υπήρχε η πανδημία. Η έκθεση, όμως, θα ανοίξει μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες και θα επικεντρώνεται στα ταξίδια του στο σώμα της Ευρώπης. Θα παρουσιάσει τον Ντίρερ ως έναν πραγματικό ταξιδευτή, τουρίστα, επιχειρηματία και θιασώτη των δικτύων της αναγεννησιακής Ευρώπης. Ο ίδιος ενσάρκωσε μια πρωτογενή ιδέα της ενωμένης Ευρώπης, με διαδρομές μεταξύ Γερμανίας, Ιταλίας και Κάτω Χωρών, με επαφές και με βλέμμα παντού. Η μοναδική τέχνη του συνέπλεε με την πνευματική του περιέργεια, την οποία τροφοδοτούσε η επιθυμία του να εκτεθεί στο άγνωστο. Οπως όταν αντίκρισε για πρώτη φορά λιοντάρι στον ζωολογικό κήπο της Γάνδης ή όπως όταν είδε την έκθεση για τους Αζτέκους στις Βρυξέλλες – θησαυροί που είχαν φθάσει από το Μεξικό στην Ευρώπη μέσω της Ισπανίας των Αψβούργων. Ο Ντίρερ αντιλαμβάνεται τις τεράστιες αλλαγές που μεταβάλλουν την καθημερινότητα στην Ευρώπη του 1500. Μεγάλοι γεωπολιτικοί τριγμοί αλλά και ανάδυση της αυτοσυνειδησίας του ατόμου, μεταβολές που αντανακλώνται και στην τέχνη. Η έκθεση στο Λονδίνο συγκεντρώνει εξαίρετα έργα του μέσω δανείων από το Λούβρο, το Πράδο, το Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης, όπως και από συλλογές της Δρέσδης, του Βερολίνου και της Κολωνίας, που θα πλαισιώσουν τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Θα είναι μια ευκαιρία να δει κανείς το μεγαλείο του Ντίρερ και το πνεύμα μιας Ευρώπης που άλλαζε.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μπομπ Ντίλαν

Ματιές στον κόσμο-1
Φωτ. HALCYON

Διαδικτυακή είναι η έκθεση που οργάνωσε η αίθουσα τέχνης Halcyon του Λονδίνου για το εικαστικό έργο του Μπομπ Ντίλαν. Από τότε που παρουσίασε για πρώτη φορά δουλειά του στη Γερμανία, το 2007, ο Ντίλαν έχει γίνει αντικείμενο ενδιαφέροντος για πολλούς συλλέκτες, καθώς τα έργα του είναι αντανακλούν τη σύνθετη προσωπικότητά του ως ποιητή, μουσικού και εικαστικού δημιουργού. Η έκθεση παρουσιάζει και τη νέα ενότητα έργων του Ντίλαν, «Mondo Scripto».

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Νέα αρχή στο Γκούγκενχαϊμ

Ματιές στον κόσμο-2
Φωτ. GUGGENHEIM

Με μήνυμά του στο κοινό, ο διευθυντής του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ, Ρίτσαρντ Αρμστρονγκ, υποδέχεται τη νέα περίοδο λειτουργίας με λόγια ενθαρρυντικά. Η πρώτη έκθεση είναι δέσμες βιντεοπροβολών στις σπιράλ, ελικοειδείς διαδρομές του μουσείου. Ποικίλες προβολές φιλμ, φωτογραφίας και έργων τέχνης θα εναλλάσσονται στη ροτόντα, κατά τρόπο που θα εξασφαλίζει τη διασπορά του κοινού σε διάφορα σημεία, καθώς οι δυνατότητες θέασης θα είναι ποικίλες.

ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ
Φωτεινές επιγραφές

Ματιές στον κόσμο-3
Φωτ. PASCAL GRECO

Η εμφάνιση του νέον και των φωτεινών επιγραφών σφράγισε τη μητροπολιτική κουλτούρα για μεγάλο μέρος του εικοστού αιώνα. Πόλεις ολόκληρες, όπως το Χονγκ Κονγκ, ταυτίστηκαν με αυτό το παιχνίδι του φωτός με την ποπ κουλτούρα. Με τάση υποχώρησης, η δόξα των φωτεινών επιγραφών συγκινεί πολλούς όπως ο κινηματογραφιστής και φωτογράφος Πασκάλ Γκρεκό, ο οποίος έγραψε ένα βιβλίο ειδικά για το θέμα αυτό. Το βιβλίο έχει τίτλο «Hong Kong Neon».

ΠΑΡΙΣΙ
Μουσείο Ορσέ

Ματιές στον κόσμο-4
Φωτ. DR

Νέα αποκτήματα διαφημίζει το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι, που έχει ειδίκευση στον 19ο αιώνα, καθώς διατηρεί ανοικτή τη γραμμή επικοινωνίας με το κοινό. Ανάμεσα στα πολλά και εξόχως ενδιαφέροντα αποκτήματα, υπάρχει και ένα λάδι του Εντουάρ Μανέ, από το 1853, με το κεφάλι ενός νέου, κατά την αναγεννησιακή πρακτική και την αυτοπροσωπογραφία του Φιλιπίνο Λίπι. Ενα έργο που πολλά έχει να μας πει για την ιστορία της τέχνης και τις σταθερές πηγές έμπνευσης.

ΒΙΕΝΝΗ
Θεατρικό Μουσείο

Ματιές στον κόσμο-5
Φωτ. THEATERMUSEUM

 

Εκθέσεις αναγγέλλονται για το φθινόπωρο σε όλη την Ευρώπη με την ελπίδα ότι τα μουσεία θα λειτουργούν και τα ταξίδια θα έχουν εν μέρει ανακάμψει. Το Θεατρικό Μουσείο της Βιέννης εξήγγειλε την έκθεση για τον σχεδιαστή θεατρικών παραστάσεων στο πνεύμα της Κομέντια ντελ’ Αρτε, Λοντοβίκο Οτάβιο Μπουρνατσίνι (1636-1707), ο οποίος υπηρετούσε την αυτοκρατορική αυλή. Τα σχέδιά του είναι αριστουργηματικά και αποτελούν αντικείμενο και μιας εξαιρετικής έκδοσης.