Ο κρυμμένος «έρωτας» του Γιοχάνες Βερμέερ

Ο κρυμμένος «έρωτας» του Γιοχάνες Βερμέερ

1' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Oταν, πριν από περίπου τέσσερις δεκαετίες, μια ακτινογραφία αποκάλυψε έναν γυμνό ερωτιδέα στο πάνω μέρος ενός εκ των διασημότερων έργων του Γιοχάνες Βερμέερ, οι ερευνητές αποφάσισαν να μην πειράξουν τη στρώση μπογιάς που τον κάλυπτε, θεωρώντας ότι αποτελούσε παρέμβαση του ίδιου του καλλιτέχνη.

Οπως όμως συνειδητοποίησαν πρόσφατα οι έκπληκτοι συντηρητές της Πινακοθήκης των Παλαιών Δασκάλων της Δρέσδης, ο πίνακας μέσα στον πίνακα είχε παραμείνει ορατός για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, πριν τον εξαφανίσει ένα άγνωστο χέρι, μετά τον θάνατο του δημιουργού του.

Από χθες το πρωί, το «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοικτό παράθυρο» εκτίθεται κατά το ήμισυ αποκατεστημένο στην αρχική του μορφή, με το πρόσωπο και τον άνω κορμό του ερωτιδέα να διακρίνονται στο βάθος. Ετσι, οι συχνοί επισκέπτες της γκαλερί θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την «καινούργια» ελαιογραφία, η οποία αποτελεί ένα από τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της συλλογής. Μετά τις 16 Ιουνίου το έργο θα επιστρέψει στα εργαστήρια συντήρησης προκειμένου να ολοκληρωθεί η αφαίρεση της νεότερης στρώσης μπογιάς και ο θεός του έρωτα να αποκαλυφθεί σε όλο του το μεγαλείο.

Ο Βερμέερ συνήθιζε να μνημονεύει άλλα έργα τέχνης μέσα στους πίνακές του, χρησιμοποιώντας τα για να προσφέρει συμπληρωματικές πληροφορίες και σχόλια στον θεατή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο ερωτιδέας είναι η μόνη ένδειξη «που υποδηλώνει μια ερωτική ιστορία», δήλωσε η συντηρήτρια Uta Neidhardt μιλώντας στην εφημερίδα The Art Newspaper. «Πάνω από το αυθεντικό βερνίκι του ερωτιδέα υπήρχε μια στρώση σκόνης, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο πίνακας είχε παραμείνει στην αρχική του μορφή για δεκαετίες».

Φιλοτεχνημένο γύρω στο 1657, το «Κορίτσι» ανήκει στις συλλογές της πόλης της Δρέσδης από το 1742 και αποτελεί ένα από τα μόλις 35 έργα στον κόσμο που αποδίδονται με βεβαιότητα στον Ολλανδό ζωγράφο. Καθώς ο πίνακας με τον ερωτιδέα έχει απαθανατιστεί σε ένα ακόμη έργο του, οι μελετητές πιθανολογούν ότι αποτελούσε έργο από την προσωπική του συλλογή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή