ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Με ελλείψεις το Ινστιτούτο Βενετίας

31istitutoellnico

Με κενή τη θέση του προέδρου, ελλείψεις σε προσωπικό και σε θεσμοθετημένα όργανα διοίκησης λειτουργεί εδώ και μήνες το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας, το οποίο από τις αρχές Οκτωβρίου φιλοξενεί έξι υποτρόφους, η διαδικασία επιλογής των οποίων έφτασε μέχρι την ελληνική Βουλή.

Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην «Κ» φαίνεται ότι ο νέος νόμος 4505/2017 που ορίζει το θεσμικό πλαίσιο του Ινστιτούτου, και προκάλεσε πολλές αντιδράσεις κατά την ψήφισή του, δεν εφαρμόζεται πλήρως, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία του. Το Ινστιτούτο εποπτεύεται από το υπουργείο Εξωτερικών αλλά και από το υπουργείο Παιδείας στα θέματα που αφορούν τη μορφωτική και εκπαιδευτική του δραστηριότητα. Ενα από αυτά είναι και ο ορισμός Βιβλιοθηκονόμου ή Αρχειονόμου, η έλλειψη του οποίου απαγορεύει στους υποτρόφους την πρόσβαση στο Αρχείο του Ινστιτούτου. Η πρόσβαση στη βιβλιοθήκη γίνεται μέσω του γραμματέα, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι παραμένει κλειστή για το ευρύ κοινό από το 2016.

Σε επιστολή του, τον περασμένο Σεπτέμβριο, προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας της Βενετίας Δημήτρης Ζαφειρόπουλος επεσήμανε ότι η θέση του προέδρου του Ινστιτούτου παραμένει κενή επί 18 μήνες, ενώ η Διαχειριστική Επιτροπή, η οποία είναι υπεύθυνη για την οικονομική διαχείριση του ερευνητικού ιδρύματος, δεν έχει συγκροτηθεί από τον περασμένο Απρίλιο. Μέλη της Διαχειριστικής Επιτροπής είναι ο πρόεδρος του Ινστιτούτου, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας και (μετά το κλείσιμο του ελληνικού προξενείου στη Βενετία) ο Ελληνας πρέσβης στη Ρώμη.

Οπως μας είπε ο κ. Ζαφειρόπουλος, από την ψήφιση του νέου νόμου για τη λειτουργία του Ινστιτούτου μέχρι σήμερα δεν έχει συγκροτηθεί ούτε ο Οργανισμός του Ινστιτούτου που ρυθμίζει μείζονα θέματα εσωτερικής λειτουργίας. «Χωρίς τα διοικητικά όργανα του Ινστιτούτου η κατάσταση είναι δραματική», σημειώνει ο κ. Ζαφειρόπουλος.

Με τα θεσμοθετημένα όργανα διοίκησης του Ινστιτούτου να μη λειτουργούν και χωρίς Οργανισμό, τα συναρμόδια υπουργεία ρύθμισαν την εσωτερική λειτουργία του Ινστιτούτου με ΚΥΑ (Ιανουάριος 2019), δίνοντας αυξημένες αρμοδιότητες στην άμισθη Εποπτική Επιτροπή και τη δυνατότητα στον γραμματέα του ιδρύματος να αναπληρώνει τον πρόεδρο. Θέσαμε τα εκκρεμή ζητήματα του Ινστιτούτου στον πρόεδρο της επιτροπής, καθηγητή του τομέα Εκκλησιαστικής Ιστορίας του ΑΠΘ Χρήστο Αραμπατζή, ο οποίος απέδωσε τις καθυστερήσεις στην αλλαγή των Ελλήνων διπλωματών στη Ρώμη και στην προκήρυξη των εκλογών. «Θα υπογραφεί άμεσα το ΦΕΚ για τον ορισμό του πρέσβη και τη συγκρότηση της Διαχειριστικής Επιτροπής, εμείς θέλουμε να υπάρχει διαχειριστικό όργανο», μας είπε και πρόσθεσε ότι για τη θέση του προέδρου του Ινστιτούτου «έχουμε επτά υποψηφιότητες, θα προχωρήσουμε όπως ορίζει ο νόμος, ευελπιστώ να έχουμε γρήγορα τον πρόεδρο». Σχετικά με τη διαδικασία επιλογής των υποτρόφων, για την οποία εξέφρασαν την ανησυχία τους στην «Κ» πηγές της Ακαδημίας Αθηνών και έκανε ερώτηση στη Βουλή το ΜέΡΑ25, το ΥΠΕΞ απάντησε παραπέμποντας στην ΚΥΑ του 2018 που δίνει τη δυνατότητα προκήρυξης υποτροφιών στην Εποπτική Επιτροπή. «Δεν ερχόμαστε να αντικαταστήσουμε την Ακαδημία, υπάρχει ρόλος για όλους στο Ινστιτούτο, όπως και στα πανεπιστήμια. Ο νόμος βοηθάει να ανοίξει όλη η γκάμα των πεδίων, ειδικά στις μεταβυζαντινές σπουδές».