Δεν είναι πρώτη φορά που το λέμε και το διαβάζετε, αλλά ο εγκλεισμός στο σπίτι μπορεί να αποτελέσει έμπνευση και κίνητρο για δημιουργία. Πολλοί Ελληνες ζωγράφοι άντλησαν έμπνευση από την ανθρώπινη παρουσία ή απουσία μέσα στους μονότονους, για τους περισσότερους, τέσσερις τοίχους.
Μια καλή εικόνα μπορείτε να πάρετε στη διαδικτυακή θεματική έκθεση «The Great Indoors» της ελληνικής πολιτιστικής μηχανής αναζήτησης «Search Culture».
Εκεί θα δείτε το φως της «Παιδικής Συναυλίας» του Γιώργου Ιακωβίδη, τον «Χειρομάντη στο Δωμάτιό του» από τον Αλέκο Φασιανό, τα σπιτικά εσωτερικά του Νικηφόρου Λύτρα και της Ιωάννας Ασημάνη, τις νεκρές φύσεις του Νίκου Κεσσανλή και του Παρθένη, τις πόρτες που μπορεί να υποδηλώνουν την είσοδο ή την έξοδο του Χατζηκυριάκου-Γκίκα, την μπαλκονόπορτα του Παναγιώτη Τέτση που μυρίζει καλοκαίρι.
Το «Search Culture» είναι το εθνικό πολιτιστικό μας Google το οποίο δημιουργήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και μέχρι σήμερα διαχειρίζεται περισσότερα από μισό εκατομμύριο ψηφιακά τεκμήρια σε συνεργασία με τους ελληνικούς πολιτιστικούς φορείς. Αυτός ο θησαυρός, που συνοδεύεται από χρήσιμες ιστορικές και αρχειακές πληροφορίες, είναι κατά βάση ανοιχτός και προσβάσιμος σε όλους. Αν και η μηχανή αναζήτησης μπορεί να γίνει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των ερευνητών, ίσως υποφέρει από την «ασθένεια» των κλασικών συσσωρευτών πληροφορίας. Αν δεν ξέρεις τι να ψάξεις, δεν ψάχνεις τίποτα.
Οπότε η ομάδα του Search Culture έψαξε και ομαδοποίησε τεκμήρια που μπορούν να αφηγηθούν μια ιστορία με εικόνες και δημιούργησε 13 θεματικές εκθέσεις που αγγίζουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων. Ενδεικτικά, λοιπόν, μπορείτε να περιηγηθείτε σε προσωπογραφίες αγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και σε φημισμένες πολεμικές σκηνές και ναυμαχίες, σε φωτογραφίες από τις Δελφικές Γιορτές, εικόνες ελληνικών σπηλαίων, φωτογραφίες προσφύγων από τη Μικρασιατική Καταστροφή του ’22 και από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε περίτεχνα βυζαντινά κοσμήματα, αλλά και σε θαλασσογραφίες από τους κορυφαίους του είδους, όπως τον Κωνσταντίνο Βολανάκη, τον Ιωάννη Αλταμούρα κ.ά.
Οι θεματικές, όμως, δεν περιορίζονται σε αυτά που ίσως θεωρήσουμε «γνωστά μονοπάτια» και μπορεί να τα αναζητήσουμε και σε άλλες διαδικτυακές – ένεκα κορωνοϊού– παρουσιάσεις. Υπάρχουν, λοιπόν, παρτιτούρες και αφίσες από τις επιτυχίες του Θεόφραστου Σακελαρίδη για τους θαυμαστές της οπερέτας από τρεις διαφορετικές πηγές, συλλεκτικά αντικείμενα των Ολυμπιακών Αγώνων, μια μικρή παρηγοριά για όσους περίμεναν με αγωνία τα φετινά αγωνίσματα, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συλλογή «Ο κόσμος των ανασκαφών» με εικόνες ενός αιώνα από το ανασκαφικό έργο στην Ελλάδα και φωτογραφίες θρυλικών αρχαιολόγων.
Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή