ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Χλευάζοντας μνημεία

06s13prov1

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 η διαφήμιση με τους κίονες του Παρθενώνα να έχουν το σχήμα μπουκαλιού της Coca-Cola προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Καιρό αργότερα, ανάλογη διαφήμιση αεροπορικής εταιρείας που χρησιμοποιούσε την εικόνα του μνημείου για τους δικούς του σκοπούς –και σίγουρα κάθε άλλο παρά κολακευτικά– πυροδότησε νέο κύκλο αντιδράσεων, διότι παρουσίαζε ένα αεροπλάνο της να πετά πάνω από τον Ιερό Βράχο – όσο για τον Παρθενώνα, δεν έμοιαζε και πολύ στέρεος…

Δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για διαφημιστικούς λόγους, για σάτιρα, πολιτικές σκοπιμότητες, ιδεολογική εκμετάλλευση. Ειδικά με την οικονομική κρίση πολλες ευρωπαϊκές εφημερίδες χρησιμοποίησαν τα ελληνικά στερεότυπα, συχνά με τρόπο προσβλητικό, χλευάζοντας συμπεριφορές και συνήθειες με την εικόνα της Αφροδίτης της Μήλου, της Νίκης της Σαμοθράκης και άλλων μνημείων.

Ο πληγωμένος εγωισμός μας δοκιμάστηκε πάλι σαν είδαμε ελληνικές αρχαιότητες από το δυτικό και ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα (άλλες από το Μουσείο της Ακρόπολης κι άλλες από το Βρετανικό) να ντύνονται λαμέ από τον οίκο Gucci, προσβάλλοντας ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς.

Η χρήση συμβόλων και μνημείων άλλοτε για διαφημιστικούς σκοπούς και άλλοτε με σκωπτική διάθεση έγινε μέρος μιας τακτικής. Χρόνια πριν ανάλογες συμπεριφορές απασχολούσαν συμβούλια του ΥΠΠΟΑ και αρχαιολόγους.

Τώρα, τα προβλήματα που κυνηγούν την καθημερινότητά μας είναι σίγουρα μεγαλύτερα από τότε. Ομως θα μπορούσαμε να δείχνουμε περισσότερο παρόντες. Πολύ περισσότερο που το θέμα αφορά το ευαίσθητο ζήτημα των γλυπτών του Παρθενώνα.