ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η οθόνη (έστω μικρή) άντεξε, το «Digger» σάρωσε

Το καταιγιστικό «Παγιδευμένοι» είναι ανάμεσα στις βραβευμένες ταινίες.

Φέτος θα ήταν μάλλον υπερβολή να πούμε, έστω και μεταφορικά, ότι «έπεσε η αυλαία», ωστόσο το γεγονός είναι πως έπειτα από δέκα ημέρες διαδικτυακών προβολών, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μπορεί να υπερηφανεύεται ότι κατάφερε να μας κολλήσει στην οθόνη. Ακόμη και αν αυτή η τελευταία δεν είναι η μεγάλη όπως θα προτιμούσαμε, αλλά η μικρότερη του υπολογιστή ή της τηλεόρασης. Στο βίντεο-αποχαιρετισμό που δημοσιεύθηκε στο κανάλι του φεστιβάλ, σε κάποιο σημείο βλέπουμε ένα κολάζ από οθόνες μπροστά από κούπες με καφέ, κατοικίδια, μπλοκ σημειώσεων και πολλά άλλα· ένα δεκαήμερο που οι πρεμιέρες του σινεμά έφυγαν (αναγκαστικά) από τους στολισμένους κινηματογράφους και μπήκαν στα σπίτια μας. Περισσότεροι από 80.000 θεατές και επαγγελματίες του χώρου παρακολούθησαν τις προβολές και τις διαδικτυακές δράσεις, σύμφωνα με τους διοργανωτές, ενώ πολλές από τις ταινίες έγιναν sold out.

Λήξη ωστόσο σημαίνει και βραβεία. Τέτοια δόθηκαν κανονικά φέτος, με τη διεθνή επιτροπή να απονέμει τελικά τον Χρυσό Αλέξανδρο στην ταινία «Χαρακτηριστικά γνωρίσματα» της Μεξικανής Φερνάντα Βαλαντές, η οποία εντυπωσίασε «με τη σκηνοθετική προσέγγιση της κινηματογραφικής φόρμας, η οποία δεν ξεπερνά ποτέ τη φυσική ροή της ιστορίας, αλλά την ανυψώνει συνεχώς σε μια υψηλότερη και βαθύτερη στάση και πρόταση». Η επιτροπή ξεχώρισε το συγκεκριμένο φιλμ από ένα διαγωνιστικό, το οποίο είχε πάντως αρκετά ακόμη που θα μπορούσαν άξια να αποσπάσουν το πρώτο βραβείο. 

Ενα τέτοιο ήταν το καταιγιστικό κοινωνικό θρίλερ «Παγιδευμένοι» από τη Δανία, με το δίδυμο των Αντερς Ελχολμ και Φρέντερικ Λους Χβιντ να παίρνουν το βραβείο σκηνοθεσίας, ενώ διακρίσεις εξασφάλισαν το βρετανικό δράμα «Μετά την αγάπη» (για την εκπληκτική ερμηνεία της Τζοάνα Σκάνλαν) και η «Νύχτα των βασιλιάδων», με το εντυπωσιακό καλλιτεχνικό της αποτέλεσμα. 

Οσο για τις ελληνικές ταινίες, εκεί τα πράγματα εξελίχθηκαν μάλλον αναμενόμενα. Ανάμεσα σε μια σχετικά μέτρια συλλογή ταινιών, κάποιες από αυτές ξεχώριζαν εμφανώς: αρχικά το πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο του Τζώρτζη Γρηγοράκη, «Digger», το οποίο έλαβε τον Αργυρό Αλέξανδρο του διεθνούς διαγωνιστικού, αλλά και τέσσερα ακόμη βραβεία, ανάμεσά τους και εκείνο του κοινού. Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής: «Μέσα από μια ιστορία πατέρα – γιου, αυτή η περίτεχνη ταινία ρίχνεται με κινηματογραφική ορμή μέσα στα δάση και στη φύση, για να “σκάψει” βαθιά σε μια μεταλλασσόμενη αγροτική κοινότητα ανθρώπων. Η ιστορία ενός τόπου, αλλά ταυτόχρονα μια ιστορία οικουμενική».

Επιπλέον, είχαμε τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, άλλο ένα επιτυχημένο ντεμπούτο, με τον Αρη Σερβετάλη να επιβραβεύεται δίκαια για μια χαμηλών τόνων αλλά πολύπλευρη ερμηνεία. Το φιλμ που, όπως έγινε γνωστό πρόσφατα, θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα και στην κατηγορία των διεθνών Οσκαρ, έχει ήδη κάνει αξιοσημείωτη φεστιβαλική πορεία, προσθέτοντας ακόμη έναν νέο δημιουργό στην ελπιδοφόρα «φουρνιά» των τελευταίων ετών.