Βραβεία ντοκιμαντέρ για τον αναπόφευκτο κόσμο

Βραβεία ντοκιμαντέρ για τον αναπόφευκτο κόσμο

1' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο συναισθηματικός κόσμος των ανθρώπων που παραπαίουν ανάμεσα στους πολέμους, τη βία, τη φτώχεια, τη μετανάστευση, τον αγώνα επιβίωσης, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ταυτότητα του φύλου και τις κλιματικές αλλαγές συγκίνησε κριτικές επιτροπές και κοινό –πολυάριθμο όσο ποτέ– στο επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Από τη φετινή δημιουργική ποικιλομορφία τόσο θεματικά όσο και καλλιτεχνικά, η κριτική επιτροπή δεν δυσκολεύτηκε να ξεχωρίσει την ταινία που μας «βύθισε σε έναν κόσμο από τον οποίο δεν μπορούμε να ξεφύγουμε»: τις εκκωφαντικές σειρήνες του πολέμου.

«Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» του Δανού Σίμον Λέρεν Βίλμοντ που απέσπασε τρία μεγάλα βραβεία [Χρυσό Αλέξανδρο (χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ), βραβείο FIPRESCI (Διεθνής Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου) σε ντοκιμαντέρ διαγωνιστικού τμήματος και το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»], δεν μπαίνει στα πυρά του πολέμου αλλά στον αντίκτυπό του, στην καρδιά ενός παιδιού η οποία χτυπά πιο δυνατά και από τις βόμβες.

Ο Βίλμοντ πατώντας στην ντοκιμενταρίστικη αφήγηση αλλά με ποιητική ματιά βυθίζεται στον συναισθηματικό κόσμο ενός δεκάχρονου ορφανού αγοριού που ζει κάτω από την ασφαλή αγκαλιά της γιαγιάς του σε ένα χωριό στα σύνορα Ρωσίας και Ουκρανίας. «Η δομή και ο ρυθμός της ιστορίας με δραματικά διαφοροποιημένους χαρακτήρες που το μέλλον τους θα διαμορφωθεί από τον πόλεμο, μας ανταμείβουν, δημιουργούν ερωτήματα για την αλληλεπίδραση μεταξύ αγάπης και βίας που διαρρέει τις καθημερινότητές μας», επισημαίνουν στο σκεπτικό της βράβευσης τα μέλη της κριτικής επιτροπής.

Αν ο δεκάχρονος Ολεγκ προτιμάει το γάβγισμα των σκυλιών από τους καταιγιστικούς ήχους του πολέμου όταν πέφτει η νύχτα, η Αντρέια δίνει τον δικό της αγώνα για μια καλύτερη ζωή στις φαβέλες της Βραζιλίας όπου μας μεταφέρει η σκηνοθέτρια Ζουλιάνα Αντούνες. Η ταινία της «Μπαρονέζα» (όνομα φαβέλας) μοιράζεται εξ ημισίας το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής με τους «Μετεωρίτες» του Γκιουρτζάκ Κελτέκ (Ολλανδία, Τουρκία) – μια ταινία για την κοσμολογία ενός σύγχρονου ολοκληρωτισμού στη νοτιοανατολική Τουρκία.

Απέναντι στη ζοφερή σημερινή πραγματικότητα, η ταινία λήξης ενός ντοκιμαντέρ (1930) του βωβού σινεμά «Σχετικά με τη Νίκαια» του Ζαν Βιγκό – μια ποιητική περιπλάνηση με χιούμορ στη Νίκαια της Γαλλίας του ’30 ήταν λυτρωτική. Εκλεισε την επετειακή διοργάνωση με ζωντανή μουσική επένδυση σε σύνθεση Λάζαρου Τσαβδαρίδη από τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας υπό τη διεύθυνση του Θανάση Σουργκούνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή