ΜΟΥΣΙΚΗ

Η μουσική των αντιφάσεων της Κούβας

i-moysiki-ton-antifaseon-tis-koyvas-2352824

Ο Φαουστίνο Πέρεζ ήταν ένας από τους έμπιστους μαχητές του Φιντέλ Κάστρο. Το 1956 ταξίδεψε με τους Φιντέλ και Ραούλ Κάστρο, τον Ερνέστο Τσε Γκεβάρα και ακόμη περίπου 80 επαναστάτες από το Μεξικό στην Κούβα με το πλοίο «Granma» για να ρίξουν την κυβέρνηση Μπατίστα. Ο Πέρεζ ανέλαβε το επονομαζόμενο υπουργείο Αναδιανομής Πλούτου και ο εγγονός του, ο Ντάνιελ, που θα ανεβεί στη σκηνή της Στέγης, έχει ακόμη κρατημένο έναν κατάλογο με τις δημοπρασίες κατασχεμένων παραθαλάσσιων εξοχικών της Κούβας.

Ο Ντάνιελ Κρούσες Πέρεζ, η Μιλάγκρο Αλβάρεζ Λελίμπρε, ο Κριστιάν Πανέκε Μορέδα και η Ντιάνα Σένζ Μένα είναι τέσσερις νέοι Κουβανοί που μαζί με τα τρομπόνια τους θα αφηγηθούν τις προσωπικές τους ιστορίες και πώς αυτές τέμνονται με τις αντιφάσεις, τα όνειρα και τα αδιέξοδα, των παππούδων τους από την επανάσταση του Κάστρο μέχρι σήμερα, 60 χρόνια μετά. Στη νέα παράσταση των Rimini Protokoll, «Granma: Trombones from Havana», η γερμανική θεατρική ομάδα ντοκουμέντου επιχειρεί ένα ταξίδι στον χρόνο.

«Οι νέοι θαυμάζουν τους παππούδες τους γι’ αυτό που έκαναν, που πήραν το μέλλον στα χέρια τους αλλά μιλούν κριτικά για τη γενιά των γονιών που όταν ήταν στα πράγματα δεν έκαναν κάτι παραπάνω και τώρα η Κούβα είναι απομονωμένη. Δεν θέλουν να κάνουν το ίδιο λάθος», σημειώνει ο σκηνοθέτης Στέφαν Κέγκι για τις αντιφάσεις που ζουν οι πρωταγωνιστές της παράστασης και θα αφηγηθούν στη Στέγη. Η ιστορία της Μιλάγκρο Αλβάρεζ, για παράδειγμα, μιας εκ των πρωταγωνιστών περνάει από την κουβανική επανάσταση μέσω της γιαγιάς της και έρχεται στο σήμερα όπου η ίδια μπορεί να σπούδασε δωρεάν και να έγινε καθηγήτρια Ιστορίας, αλλά πρέπει να βρει τρόπο να ζήσει με έναν μισθό που φτάνει μόλις τα 15 ευρώ μηνιαίως.

Η ιδέα γεννήθηκε στον σκηνοθέτη και συνιδρυτή των Rimini Protokoll, Στέφαν Κέγκι, στα ταξίδια του στην Αβάνα όταν γνώρισε το «Laboratorio Escénico de Experimentación Social», μια πλατφόρμα που φέρνει σε επαφή καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία, από τον κινηματογράφο μέχρι τη μουσική. Σε εργαστήρια που συμμετείχε και ο ίδιος ξεκίνησαν να παίρνουν συνεντεύξεις από άτομα που σχετίζονταν με την κουβανική επανάσταση από πολλές διαφορετικές πλευρές. «Οσο μας μιλούσαν σκέφτηκα ότι οι ιδέες της αναδιανομής του πλούτου, της δωρεάν παιδείας, της διαχείρισης του δημόσιου χώρου, είναι επίκαιρες και σήμερα», μας λέει.

Η ιδέα της sharing economy (οικονομία διαμοιρασμού) που βλέπουμε με υπηρεσίες τύπου Uber ή Airbnb, γίνεται, μας λέει, εδώ και χρόνια στην Κούβα, αλλά από ανάγκη, καθώς οι άνθρωποι μοιράζονται σπίτια και αυτοκίνητα.  «Στην ομάδα είχαμε μόνο μία επαγγελματία μουσικό που ανέλαβε να διδάξει τρομπόνι και στους υπόλοιπους. Αυτό που ίσως πρέπει να μας προβληματίσει είναι πώς οι άνθρωποι μπορούν και σκέφτονται ευρύτερα, πέρα από το προσωπικό τους όφελος». 

«Granma: Trombones from Havana», 19-21 Δεκεμβρίου, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση.