«Τα κόρνα είναι ο λύκος, τα τύμπανα οι κυνηγοί»

«Τα κόρνα είναι ο λύκος, τα τύμπανα οι κυνηγοί»

2' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια οικογενειακή συναυλία από τους Μουσικούς της Καμεράτα – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου με έργα Προκόφιεφ –«Ο Πέτρος και ο λύκος»– και Σεν Σανς –«Το καρναβάλι των ζώων»–, είναι πρωτίστως μια γιορτή της μουσικής για ακροατές κάθε ηλικίας. Ή με τα λόγια του ίδιου του αρχιμουσικού με τον οποίο συνομιλήσαμε, «η ομορφιά και των δύο έργων που παρουσιάζουμε, ο πλούτος και η ευφυΐα της μουσικής σύνθεσης ξεπερνά το πρώτο, απλό επίπεδο της αφήγησης ενός παραμυθιού».

Η συζήτησή μας με τον Γιώργο Πέτρου αφορά το μεγάλο κοντσέρτο των Χριστουγέννων που παρουσιάζεται για μία βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής την προσεχή Δευτέρα (23/12). Το εορταστικό πρόγραμμα της βραδιάς αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο ξεκινά με μια σύνθεση-μινιατούρα, τη «Φαντασία» πάνω στο τραγούδι «Greensleeves» του Ραλφ Βον-Ουίλιαμς. Ο Αγγλος συνθέτης πήρε μια πασίγνωστη λαϊκή μελωδία από την εποχή των Τυδώρ και τη μεταμόρφωσε σε ένα έργο γεμάτο λυρισμό και γαλήνιους ήχους που θυμίζουν στον ακροατή ποιμενικές σκηνές στη βρετανική ύπαιθρο. Ακολουθεί «Το καρναβάλι των ζώων», μια «ζωολογική φαντασία», όπως χαριτωμένα τη χαρακτήριζε ο Καμίγ Σεν-Σανς. «Πρόκειται για ένα χιουμοριστικό έργο που περιγράφει με ευφάνταστο και κωμικό τρόπο διάφορα ζώα σε έναν χορό μεταμφιεσμένων», σχολιάζει ο μαέστρος. 

«Η μουσική είναι τόσο περιγραφική που κανείς δεν χρειάζεται να βλέπει εικόνες. Ακούγοντας τα εντυπωσιακά ορχηστρικά ηχοχρώματα της μουσικής και δύο πιάνα ως σολιστικά όργανα, μπορείς να “δεις” τον ελέφαντα να λικνίζεται στον ρυθμό ενός βαλς, τις χελώνες να χορεύουν ένα αργό καν καν, τις κότες να χαλούν τον κόσμο με τις φωνές τους, τα ψάρια να κολυμπούν σε ένα ενυδρείο, τον κούκο να λαλεί στο δάσος. Αρκεί να αφήσεις ελεύθερο τον εαυτό σου και τη μουσική να καθοδηγήσει τη φαντασία. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν θα χρησιμοποιήσουμε κανένα οπτικό στοιχείο (για παράδειγμα βιντεοπροβολές) για να καθοδηγήσει τη σκέψη των ακροατών», εξηγεί ο Γιώργος Πέτρου.

Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας παρουσιάζεται το μουσικό παραμύθι «Ο Πέτρος και ο λύκος» του Σεργκέι Προκόφιεφ. Σε αυτό το σημαντικό έργο, που σύμφωνα με τον Γ. Πέτρου, «άλλαξε τη στάση των συνθετών απέναντι στο είδος που λέγεται “μουσικό παραμύθι”», η μουσική σύνθεση βρίσκεται σε διάλογο με την αφήγηση. «Ο Προκόφιεφ έχει γράψει μια αιώνια μουσική, που περιγράφει μια πολύ απλή ιστορία», λέει ο ίδιος. «Η πλοκή δεν έχει τόση σημασία. Γίνεται όμως η αφορμή για αυτό το υπέροχο “μπλέξιμο” ανάμεσα στα όργανα που χαρακτηρίζουν επίσης τα πρόσωπα: Τα κόρνα είναι ο λύκος, το φλάουτο το πουλί, τα τύμπανα οι κυνηγοί. Υπάρχει μια σχέση ηχοχρωμάτων ανάμεσα στους ήρωες και στα μουσικά θέματα, και έτσι πραγματοποιείται η διήγηση, η οποία κορυφώνεται εντυπωσιακά στο τέλος. Ο Προκόφιεφ με αυτό το έργο έγραψε μουσική από την ψυχή του αλλά διόλου απλοϊκή. Και επειδή είναι τόσο ειλικρινής γίνεται άμεσα αντιληπτή από το κοινό κάθε ηλικίας».

Αφηγητής στο μουσικό παραμύθι είναι ο Λάκης Λαζόπουλος, ο οποίος είχε διηγηθεί για πρώτη φορά το συγκεκριμένο έργο με την Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ. Με αυτή τη συναυλία και μία ακόμη εμφάνιση στο ΚΠΙΣΝ λίγο πριν τελειώσει ο χρόνος (30/12), οι «Μουσικοί της Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής» ολοκληρώνουν τις εμφανίσεις τους για το 2019. Ούτε η φετινή χρονιά τακτοποίησε τις θεσμικές εκκρεμότητες της ορχήστρας, σχολιάζει ο Γιώργος Πέτρου. Και προσθέτει: «Η Καμεράτα βρίσκεται σε αναμονή μιας μεγάλης αλλαγής. Πρέπει να παρθούν άμεσα αποφάσεις για το μέλλον της, τόσο από το ΥΠΠΟ όσο και από τη νέα –αν υπάρξει– διοίκηση του Μεγάρου. Αυτό θα εξασφαλίσει μέλλον σε μια ορχήστρα-πυλώνα πολιτισμού με καλλιτεχνικά κεκτημένα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή