Από το Κάρνεγκι Χολ στη Σύρο

Από το Κάρνεγκι Χολ στη Σύρο

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κάθε καλοκαίρι εδώ και 13 χρόνια, το Διεθνές Φεστιβάλ Αιγαίου μετατρέπει τη Σύρο σε προορισμό για τους λάτρεις της κλασικής μουσικής και της όπερας από όλο τον κόσμο. Λίγοι γνωρίζουν πως αυτός ο διεθνούς εμβέλειας θεσμός οφείλει την ύπαρξη του στον «έρωτα» ενός μαέστρου για ένα θέατρο: όταν, το 1999, ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός αρχιμουσικός και παραγωγός Peter Tiboris (Πίτερ Τιμπόρης), ο οποίος έχει διοργανώσει εκατοντάδες συναυλίες στο εμβληματικό νεοϋορκέζικο Κάρνεγκι Χολ, επισκέφθηκε για πρώτη φορά το προσφάτως ανακαινισμένο θέατρο Απόλλων, στην Ερμούπολη, κυριεύθηκε αμέσως από την επιθυμία να διοργανώσει ένα φεστιβάλ. Εξι χρόνια αργότερα, το όνειρό του θα γινόταν πραγματικότητα και η Σύρος, με την οποία έως τότε δεν τον συνέδεε τίποτα, έμελλε να αποτελέσει ένα δεύτερο σπίτι για τον ίδιο και τη σύζυγό του, την καναδοφινλανδικής καταγωγής σοπράνο Eilana Lappalainen, που, έχοντας αναπτύξει και η ίδια μια ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα, το 2010 ίδρυσε το Greek Opera Studio.

Σπίτι με την κυριολεκτική έννοια, καθώς εκεί κατοικούν περίπου 15 εβδομάδες τον χρόνο, αλλά και τόπος δημιουργίας, αφού ένας από τους βασικούς λόγους που ο κ. Τιμπόρης απολαμβάνει τόσο το διάστημα παραμονής του στο νησί είναι η ενασχόλησή του με τη μουσική.

«Αν και το κυρίως κομμάτι της δουλειάς μου γίνεται στη Νέα Υόρκη, το Φεστιβάλ Αιγαίου έχει αποκτήσει μεγάλη σημασία όχι μόνο για τη Σύρο ή το διεθνές κοινό, αλλά και για μένα προσωπικά», είπε στην «Κ» λίγες ώρες μετά την άφιξή του στην Αθήνα, ενόψει των προετοιμασιών για το φετινό φεστιβάλ.

Παρότι γεννήθηκε στις ΗΠΑ, όπου είχαν εγκατασταθεί οι παππούδες του αρκετές δεκαετίες νωρίτερα, η μουσική πορεία του Πίτερ Τιμπόρης ήταν κατά μια έννοια συνυφασμένη με τις ελληνικές του ρίζες. Σε ηλικία εννέα ετών, ο ήδη εξοικειωμένος με το πιάνο μικρός μουσικός άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα εκκλησιαστικού οργάνου στην ελληνική ορθόδοξη εκκλησία της πόλης Sheboygan, στο Wisconsin, και έναν χρόνο αργότερα «διορίστηκε» οργανίστας της ενορίας. Xρόνια μετά, το 1984, του ζήτησαν να διοργανώσει στη Νέα Υόρκη ένα κοντσέρτο προς τιμήν του Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ιάκωβου και το γεγονός αυτό στάθηκε αφορμή για την ίδρυση της φημισμένης πλέον MidAmerica Productions. Εκτοτε, έχει υπάρξει υπεύθυνος για τη διεξαγωγή πάνω από 1.300 συναυλιών σε σημαντικά θέατρα του πλανήτη, έχει διευθύνει κοντσέρτα, όπερες και μπαλέτα. Παράλληλα, διατηρεί ζωντανή τη σχέση του με το ελληνικό πολιτιστικό γίγνεσθαι μέσω του Φεστιβάλ Αιγαίου και άλλων δράσεων. Τον Ιούλιο του 2020, για παράδειγμα, θα διευθύνει στην Αθήνα τη διεθνή πρεμιέρα της όπερας «Ελένη», που βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του συγγραφέα και φίλου του Nicholas Gage (Γκατσόπουλος), και επτά μήνες αργότερα θα παρουσιαστεί στο Κάρνεγκι Χολ. «Είναι ένα ορατόριο για μεγάλη χορωδία, πέντε σολίστ και αφηγητή. Τον ρόλο του αφηγητή θα αναλάβει ο ίδιος ο Γκατσόπουλος», αναφέρει.

Σημειωτέον ότι τα έξοδα του φεστιβάλ καλύπτει ο ίδιος με τη βοήθεια ιδιωτικών χορηγιών, αφού τα τελευταία χρόνια η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι αδύνατον να συνεισφέρει. «Το φεστιβάλ στοιχίζει γύρω στις 400.000 ευρώ τον χρόνο και τα έσοδα από τα εισιτήρια δεν ξεπερνούν τις 30.000», παραδέχεται. Θεωρεί πάντως πως η περίοδος της κρίσης έχει ημερομηνία λήξης. «Η Ελλάδα είναι μια μικρή αλλά σημαντική χώρα και αυτό το αντιλαμβάνεται η Ε.Ε., όπως και η Αμερική. Η κρίση στις ΗΠΑ από το 2008 έως το 2013 ήταν φρικτή, όμως τελικά ξεπεράστηκε. Το ίδιο θα συμβεί κι εδώ, ακόμα κι αν πάρει περισσότερο χρόνο».

Το Διεθνές Φεστιβάλ Αιγαίου θα φιλοξενηθεί στη Σύρο από τις 16 έως τις 20 Ιουλίου και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την πρεμιέρα της «Μαντάμα Μπατερφλάι» σε σκηνοθεσία Johannes Weigand και διεύθυνση Giovanni Pacor, ένα γκαλά χορού με τα αστέρια του Εθνικού Μπαλέτου του Βουκουρεστίου σε χορογραφία του γνωστού στο ελληνικό κοινό Renato Zanella και τη σύμπραξη 100 χορωδών από την Αμερική και την Ελλάδα.

​​Προπώληση στο www.ticketservices.gr και στο θέατρο Απόλλων (22810-85.192).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή