ΘΕΑΤΡΟ

«Σκαλίζοντας» τις ζωές των ηθοποιών

skalizontas-tis-zoes-ton-ithopoion-2140250

«Το σόου είναι πολύ ροκ εν ρολ», λέει στην «Κ» ο Βέλγος Γιαν Λόερς μέσα στο γκρι κοστούμι του. Δεν έχει ούτε μία ώρα που προσγειώθηκε στη ζεστή Αθήνα ο σκηνοθέτης και ιδρυτής της γνωστής θεατρικής ομάδας «Needcompany», ερχόμενος κατευθείαν από το χειμωνιάτικο Βέλγιο των χαμηλών θερμοκρασιών, για να παρουσιάσει σήμερα και αύριο μια παράσταση για τα κοινά στοιχεία στις ιστορίες των λαών, την κρίση ταυτότητας στην Ευρώπη, το Ισλάμ και την πολιτική, μιας και, όπως επισημαίνει, «όλοι τώρα μιλάνε για τα πολιτικά, κάτι που δεν γινόταν πριν από μια δεκαετία».

Στο Blind Poet (Τυφλός Ποιητής) ο Λόερς φωτίζει επτά προσωπικές ιστορίες που βασίζονται στο γενεαλογικό δέντρο των ηθοποιών του, οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές εθνικότητες και παρουσιάζει τα επτά πορτρέτα που εκκινούν από τον 11ο αιώνα μέσα από την αφήγηση, τον χορό, τη μουσική του συνθέτη Μάαρτεν Σένγκερς.

«Οι πρόγονοί μου ήταν σιδεράδες και ανακάλυψα ότι κατασκεύασαν την πανοπλία του Γοδεφρείδου του Μπουιγιόν, που ηγήθηκε της Α΄ Σταυροφορίας. Κατά την προέλασή τους προς στην Ιερουσαλήμ, ίσως συναντήθηκαν με τον πρόγονο της ηθοποιού Grace Ellen Barkey, που ήταν δήμαρχος σε μια πόλη της τότε Γερμανίας», τονίζει και επισημαίνει ότι όλες οι ιστορίες είχαν ως κοινό σημείο αναφοράς τις σταυροφορίες και την Ιερουσαλήμ. Οσο οι ιστορίες αναπτύσσονται, προβάλλουν οι μεταξύ τους συνδέσεις και ο Λόερς προκαλεί το κοινό να εξαγάγει τα δικά του συμπεράσματα. «Δουλειά μου είναι να συνδέσω τις ιστορίες μεταξύ τους. Τεχνικά η παράσταση είναι μια αρχαιοελληνική τραγωδία», τονίζει και επισημαίνει ότι η Ευρώπη καλείται να αντιμετωπίσει εκ νέου το ζήτημα της ταυτότητάς της με αφορμή το πρόσφατο Brexit.

«Νομίζω ότι το Brexit ήταν το μεγαλύτερο λάθος που θα μπορούσε να γίνει. Ελπίζω να μην ακολουθήσει το φαινόμενο του ντόμινο σε άλλες χώρες. Δεν είμαι αισιόδοξος για την ενότητα της Ευρώπης. Αλλά η παράσταση δεν είναι διδακτική. Είμαστε εδώ για να διατυπώσουμε ερωτήσεις», υπογραμμίζει.

Στην έρευνά του στα γενεαλογικά δέντρα των ηθοποιών, ο Λόερς πήγε πίσω στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας στην Ισπανία (Αλ Ανταλους, 711-1492) και στην πόλη Κόρδοβα και ανακάλυψε την πρωτοποριακή, για τα δεδομένα, συμβίωση μουσουλμάνων και χριστιανών, την ποιήτρια Βαλιάντα μπιν αλ Μουστακφί και τον τυφλό αγνωστικιστή ισλαμιστή ποιητή και φιλόσοφο Αμπού αλ αλά αλ Μααρί από τη Συρία, που θεωρείτο «διαφωτιστής» του Ισλάμ, όπως λέει.

«Το ISIS αποκεφάλισε το άγαλμά του στη Συρία πριν από δύο χρόνια και ήθελα μέσα από την παράσταση να δείξω τις ιδέες αυτού του ποιητή σε ένα δυτικό κοινό και να φανεί ότι υπάρχουν δύο πλευρές του Ισλάμ», σημειώνει.

Μετά το «Δωμάτιο της Ισαβέλλας» το 2007, ο Γιαν Λόερς έλαβε μία φορά την πρόσκληση να επιστρέψει στην Ελλάδα το μικρό χρονικό διάστημα που ήταν επικεφαλής του Φεστιβάλ Αθηνών ο Γιαν Φαμπρ. Ολα ακυρώθηκαν μετά την παραίτηση του Φλαμανδού και έπειτα η πρόσκληση εστάλη ξανά από τη νέα διοίκηση του θεσμού. «Με την ομάδα μου προσπαθώ πάντα να δημιουργώ κοινωνικό θέατρο, προβάλλοντας όλες τις πλευρές των ανθρώπων, τις καλές και τις κακές. Ο στόχος μου είναι να προσφέρω πολλές πληροφορίες, πολλές εικόνες στο κοινό. Οσο μπορώ. Και αυτό είναι μια πολιτική δήλωση», καταλήγει.

​​Blind Poet, 28-29/7, στην Πειραιώς 260 – Χώρος Δ, ώρα 9 μ.μ.