ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθηλώθηκαν εντός του 2020 43 αεροπορικές εταιρείες

kathilothikan-entos-toy-2020-43-aeroporikes-etaireies

Δραματικό πλήγμα έχει δεχθεί από την πανδημία του κορωνοϊού ο κλάδος των αερομεταφορών σε διεθνή κλίμακα, ενώ η κατάσταση στην οποία βρίσκεται προοιωνίζεται έναν ζοφερό χειμώνα. Κι αυτό αποτυπώνεται σε στοιχεία, τα οποία έδωσε χθες στη δημοσιότητα η εταιρεία δεδομένων της Cirium, όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του αμερικανικού ενημερωτικού δικτύου CNBC.

Βάσει αυτών, από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα έχουν διακόψει τη λειτουργία τους ή την έχουν αναστείλει τουλάχιστον 43 αεροπορικές εταιρείες, όταν στο σύνολο του 2019 συνέβη το ίδιο για 46 αεροπορικές και για 56 το 2018. Κατά τον Μπρένταν Σόμπι, αναλυτή της Sobie Aviation, «εάν δεν υπήρχε στήριξη από τις κυβερνήσεις, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 θα είχαμε μαζικές χρεοκοπίες.

Αντ’ αυτού, παρατηρήθηκε ένας ελεγχόμενος αριθμός πτωχεύσεων και ολιγάριθμες περιπτώσεις με διάλυση εταιρειών». Βέβαια, όπως προσέθεσε, ήδη, και πριν από τον κορωνοϊό, πολλοί αερομεταφορείς αγωνίζονταν να αντεπεξέλθουν, αλλά τώρα με την κρατική ενίσχυση οι πιθανότητες επιβίωσης είναι πολύ καλύτερες. Αλλωστε, «η αλήθεια είναι πως είχαν τόσο πολύ χειροτερέψει τα πράγματα, ώστε οι κρατούντες δεν είχαν άλλη επιλογή από το να παράσχουν βοήθεια», επισημαίνει ο διευθυντής υπηρεσιών συμβούλων της Cirium, Ρομπ Μόρις.

Τα μέτρα στήριξης που προβλέπονταν από αρκετές κυβερνήσεις, μεταξύ των οποίων και την αμερικανικής, η οποία θα προωθήσει και νέα επιδότηση του κλάδου πέραν της αρχικής των 25 δισ. δολαρίων, έχουν αποτρέψει την κατάρρευση πολλών αεροπορικών εταιρειών. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων την άνοιξη και την εν μέρει αποκατάσταση των ταξιδιών, οι αεροπορικές περίμεναν ταχεία ανάκαμψη.

Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη, διότι υπήρξαν νέα κρούσματα, που οδήγησαν ορισμένες χώρες σε νέους περιορισμούς. Στις αρχές της εβδομάδας η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών προειδοποίησε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2020 ο κλάδος θα χάσει 77 δισ. δολάρια σε ρευστό, ενώ και το 2021 θα συνεχίσει να έχει απώλειες σχεδόν 5 ή 6 δισ. δολαρίων τον μήνα εξαιτίας της βραδείας ανάκαμψης στη ζήτηση. Τον δε Ιούλιο η ένωση προέβλεψε ότι η επιβατική κίνηση θα φθάσει  τα επίπεδα του 2019 μόνον το 2024.

Οπως επισημαίνει ο Ρομπ Μόρις της Cirium, συνολικά για το υπόλοιπο της χρονιάς οι προοπτικές δεν είναι θετικές. «Εκτιμούμε πως είναι αρκετές οι αεροπορικές οι οποίες τους τελευταίους μήνες του 2020 δεν θα κατορθώσουν να επιβιώσουν. Κι αυτό συμβαίνει διότι για μια αεροπορική κυρίως τα έσοδα γεννιούνται κατά το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο, που φέτος συνέπεσαν με την πανδημία, οπότε το πρώτο και το τέταρτο τρίμηνο αποβαίνουν τα δυσκολότερα».

Υπό το πρίσμα αυτό, όπως διευκρίνισε ο κ. Μόρις στο CNBC, αναμένεται πιο πολλοί αερομεταφορείς να καταρρεύσουν το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2020 και Ιανουαρίου – Μαρτίου 2021. Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι από τις 43 αεροπορικές που κατέρρευσαν φέτος, τουλάχιστον 20 είχαν 10 αεροσκάφη εν συγκρίσει με τις 12 εταιρείες το 2019 και τις 10 το 2018 – και όσοι αερομεταφορείς έχουν τουλάχιστον δέκα αεροσκάφη, θεωρούνται μεγάλοι. Από τις αρχές του 2020 είναι 485 τα αεροσκάφη που έχουν καθηλωθεί εν συγκρίσει με τα 431 για το σύνολο του 2019 και τα 406 για το σύνολο του 2018.