ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με «προίκα» 3 δισ. από τη Ρώμη το νέο ξεκίνημα της Alitalia

me-proika-3-dis-apo-ti-romi-to-neo-xekinima-tis-alitalia

Eυελπιστώντας πως θα γεννηθεί ένας οικονομικά υγιέστερος εθνικός αερομεταφορέας, η ιταλική κυβέρνηση ενέκρινε τη συγκρότηση νέας εταιρείας στην οποία θα υπαχθεί η προβληματική Alitalia. Η εξέλιξη αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο εθνικοποίησης της εταιρείας που προωθεί η Ρώμη και το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει πολύ εξαιτίας πολιτικών διενέξεων. Αξίζει να αναφερθεί πως τώρα επίκειται η έγκρισή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι υπουργοί Βιομηχανίας, Μεταφορών και Εργασίας της χώρας υπέγραψαν και το σχετικό διάταγμα για την ίδρυση της νέας εταιρείας, στην οποία θα στεγασθούν, όπως προβλέπεται, τα περιουσιακά στοιχεία της αεροπορικής εταιρείας. Κατά την υπουργό Μεταφορών Πάολα ντε Μικέλι, με τη νέα ρύθμιση «έχει γεννηθεί ο νέος εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας».

Πάντως, εάν κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν θα δούμε πως ο τοκετός αυτός ήταν πάρα πολύ οδυνηρός για όλους τους συμβαλλομένους. Επί έντεκα χρόνια η Alitalia τελούσε υπό διαχείριση από ιδιώτες, στην διάρκεια των οποίων έγιναν τρεις αποτυχημένες απόπειρες να ορθοποδήσει και να παύσει να αιμορραγεί οικονομικά. Εν τω μεταξύ, τα προβλήματά της έχουν οξυνθεί λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, η οποία έχει προκαλέσει εκτεταμένες καταστροφές στην παγκόσμια βιομηχανία ταξιδίων και αερομεταφορών. Βέβαια η Alitalia, όσο προβληματική κι αν ήταν, όσο κι αν απομυζούσε κρατικά κονδύλια χωρίς να τα μετασχηματίζει σε έσοδα, δεν θα ήταν δυνατόν να αφεθεί στη μοίρα της και να πτωχεύσει.

Οπως αναφέρει σε άρθρο της η ενημερωτική ιστοσελίδα European-views.com, ο εν λόγω αερομεταφορέας είναι κομμάτι της ιταλικής ταυτότητας και πολύ δύσκολα θα διαχειριζόταν μια χρεοκοπία της η κυβέρνηση Τζουζέπε Κόντε (αλλά και κάθε κυβέρνηση). Βέβαια, αξίζει να επισημανθεί πως ο κορωνοϊός τής κατάφερε απλώς το τελικό χτύπημα, αν σκεφθεί κανείς πως από το 1946, οπότε και ιδρύθηκε, μέχρι σήμερα, μία και μόνη χρονιά παρουσίασε κέρδη. Και αυτή ήταν το 1998. Παρά ταύτα, λάβαινε το ένα μετά το άλλο οικονομικό πακέτο βοήθειας, με αποτέλεσμα να έχει συνολικά εισπράξει, επί ματαίω, 7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ όσοι ήθελαν να χρησιμοποιήσουν πολύ σκληρή γλώσσα για την Αlitalia έλεγαν πως δεν υπήρχε καμία πιθανότητα να γίνει κερδοφόρος. Αναλυτής του κλάδου είχε αποφανθεί χαρακτηριστικά: «Οσο πιο σύντομα εξαφανισθούν αεροπορικές εταιρείες σαν την Alitalia τόσο καλύτερα θα είναι για όλους μας. Μοιάζει σαν τον Λάζαρο με διπλό μπαϊπάς – είναι νεκρή, αλλά δεν παίρνει και οριζόντια θέση». Οπως παρατηρεί το Εuroρean-views.com, ακόμα προφανώς δεν έχει καταστεί σαφές το εάν η ιταλική κυβέρνηση θα φέρει στο τραπέζι φρέσκες ιδέες και κάποια αποτελεσματική προσέγγιση του προβλήματος του αερομεταφορέα.

Η Ρώμη δεσμεύθηκε να διοχετεύσει τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια ευρώ για να τον αναζωογονήσει, αλλά ουδείς γνωρίζει εάν θα αρκέσουν. Επιπλέον, η ανταγωνίστρια της Alitalia, η ιρλανδική Ryanair, έχει ήδη διαμαρτυρηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εθνικοποίησή της. Αν και πρόσφατα, εξαιτίας κορωνοϊού, η Κομισιόν ενέκρινε επιδότηση 200 εκατομμυρίων ευρώ για την εταιρεία, ίσως να μην δείξει μεγάλη ανεκτικότητα σε νέες παρεμβατικές κινήσεις της ιταλικής κυβέρνησης. Αλλωστε, παραμένει το μείζον ερώτημα, όπως επισημαίνουν αναλυτές: Η Ρώμη θα χρησιμοποιήσει τα κονδύλια που θα απορρέουν από το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ για να χρηματοδοτήσει βιώσιμες επιχειρήσεις, καινοτόμες πρωτοβουλίες και έργα πράσινης οικονομίας ή θα προτιμήσει να διασώσει θνησιγενείς εταιρείες;